חמה באוסטרליה: מניית Weebit Nano זינקה בכ-250% תוך שנה

וויביט נאנו שנוסדה ב-2015 עוסקת בתחום הזיכרונות הנדיפים • כמנכ"ל החברה מכהן קובי חנוך, והיו"ר הוא דדי פרלמוטר, לשעבר בכיר באינטל

דדי פרלמוטר / צילום: ענבל מרמרי
דדי פרלמוטר / צילום: ענבל מרמרי

אחת המניות הישראליות שהציגו את התשואה המוצלחת ביותר בבורסה האוסטרלית בשנה החולפת היא Weebit Nano, שזינקה כמעט ב-250% מאז יוני 2017. היום הוסיפה החברה לערכה כ-16% (לאחר שבמהלך יום המסחר עלתה בשיעור גבוה יותר, אך העליות התמתנו בסוף היום), וכעת החברה נסחרת בשווי של כ-105 מיליון דולר אוסטרלי, שהם כ-283 מיליון שקל. זאת, פחות משנתיים אחרי שמוזגה לשלד בורסאי אוסטרלי לפי שווי של כ-36 מיליון דולר אוסטרלי.

העליות היום הגיעו על רקע הגעה לאבן דרך טכנולוגית עליה דיווחה החברה. וויביט נאנו, שנוסדה ב-2015, עוסקת בתחום הזיכרונות הלא נדיפים. מנכ"ל החברה הוא קובי חנוך וכיו"ר מכהן דדי פרלמוטר, לשעבר בכיר באינטל. בדירקטוריון החברה נמצא גם יואב ניסן-כהן, לשעבר מנכ"ל טאואר.

מניית Weebit Nano
 מניית Weebit Nano

לדברי חנוך, "החברה מפתחת את הדור הבא של הזיכרונות לעולם המוליכים למחצה. אנחנו סטארט אפ ישראלי שנסחר באוסטרליה, והפיתוח שלנו ברובו נעשה בצרפת יחד עם שותף שנקרא לטי. הזיכרון שאנחנו מפתחים הוא מה שנקרא 'לא נדיף', כלומר גם כשמנתקים את החשמל הוא ממשיך לזכור את המידע. הזיכרונות הלא נדיפים שמשתמשים בהם היום הם מסוג פלאש, כמו למשל USB. מה שאנחנו מפתחים הוא פי 1,000 יותר מהיר ודורש פי 1,000 פחות צריכת הספק יחסית לפלאש".
היום עדכנה החברה כי הציגה זיכרון בגודל של מגה בייט, בטכנולוגיה של 40 ננומטר, זאת בהתאם ללוח הזמנים שהחברה התחייבה אליו לפני שנתיים. המשמעות, לדברי חנוך, היא שהזיכרון שיש היום לחברה יכול לענות על הדרישות של רוב התכנונים שנעשים ל-system on a chip. בדיווח של החברה נכתב שהטכנולוגיה שלה מציגה היום קיבולת זיכרון גדולה יותר ממה שקיים בשימוש בשוק אליו היא פונה, שוק שהיקפו מוערך כיום ביותר מ-25 מיליארד דולר.

מתי הטכנולוגיה צפויה להפוך למסחרית?

חנוך: "יש עוד תהליך ארוך עד שזה יהפוך למוצר של ממש. בעולם הסמיקונדקטור, הכל נמדד בשנים. אנחנו מאמינים שנגיע למוצר שאפשר למכור בעוד כשנתיים".

עם זאת, הוא מוסיף שהחברה תוכל להתחיל לרשום הכנסות עוד קודם לכן, כבר בשנה הבאה, כשתתחיל בשיתופי פעולה עם חברות במטרה לפתח גרסאות שיתאימו לצרכים הספציפיים של כל חברה, כמקובל בתעשייה.

אחרי הזינוק במחיר המניה באוסטרליה, הכיוון הוא נאסד"ק?

"אנחנו בהחלט לא פוסלים את האופציה הזאת. כרגע אנחנו עדיין ללא ההכנסות, אז בנאסד"ק לא ידברו איתנו. אבל בהמשך כשנתחיל לזוז, ונגיע למצב שנהיה מספיק חזקים, האופציה של נאסד"ק תמיד רלוונטית".

מרכז ייצור ומו"פ בצרפת - מטעמי חיסכון

וויביט נאנו מעסיקה כיום מעל 20 עובדים, רובם בצרפת במרכז הייצור שנועד למטרות מו"פ. חנוך מציין כי יש יתרון גדול בצרפת, "שהלוואי שהיו עושים גם בארץ: על כל אירו שאני משלם ללטי (השותפה הצרפתית, ש' ח' ו'), ממשלת צרפת מחזירה לי 60 סנט. כשגייסנו דוקטורנט לעבודה, שילמו לנו 120% מהשכר שלו לשנתיים הראשונות. אלה פעולות שהממשלה נוקטת במטרה לחזק את המו"פ, כי גם הם רוצים להיות סטארט-אפ ניישן".

אגב, החברה הוקמה על בסיס טכנולוגיה שהמציא פרופ' ג'יימס טור מאוניברסיטת Rice. חברה ישראלית נוספת שנסחרת באוסטרליה, דוטס נאנו, מבוססת על טכנולוגיה שפיתח אותו פרופסור. בין מייסדי שתי החברות ישנה השקה, אך מדובר בחברות נפרדות לחלוטין. דוטס נאנו נסחרת בשווי 11 מיליון דולר אוסטרלי (30 מיליון שקל).