יום התעשייה בכנסת: טענות על קיפוח וחשש מפיטורים

יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל האשים כי "ממשלת ישראל היא העבריינית הראשית בכל הנוגע לתקנות רכש ישראלי. לאף אחד לא אכפת מהתעשייה הישראלית" • בוועדת החוץ והביטחון חששו כי תעשיות ביטחוניות קטנות ובינוניות שלא יוכלו לעבור לארה"ב ולמכור מתוכה לישראל, יאלצו לצמצם פעילות עד כדי פיטורי עובדים

ביקורת חריפה בוועדת הכלכלה של הכנסת על מדיניות הרכש של משרדי הממשלה השונים, שלא מעודדת רכש מהתעשייה הישראלית. בדיון שקיימה היום (ג') הוועדה, טען היו"ר שלה, ח"כ איתן כבל, כי הממשלה בעצמה היא שמדירה את התעשייה הישראלית ממכרזים ציבוריים ולמעשה, פוגעת בה: "ממשלת ישראל היא העבריינית הראשית בכל הנוגע לתקנות רכש ישראלי. לאף אחד לא אכפת מהתעשייה הישראלית ובמקום לקנות מוצרים ישראליים, קונים מוצרים מחו"ל וזו בושה. בכל מדינה אחרת דואגים לתעשייה המקומית ולא מפקירים אותה".

יו"ר שדולת התעשייה בכנסת, ח"כ איילת נחמיאס-ורבין, שניהלה את הדיון, הצטרפה לביקורת של עמיתה כבל ואמרה כי "הממשלה זנחה את התעשייה הישראלית ושום תכנית 'נטו תעשייה' לא תעזור במקרה הזה אם האסטרטגיה הלאומית לא תכלול העדפת תוצרת כחול-לבן כפי שמקובל בכלכלות החופשיות והמתקדמות ביותר בעולם. במקום שמשרדי הממשלה, התאגידים הסטטוטוריים והרשויות המקומיות יחבקו את התעשייה המקומית, הם מסתפקים בקבלת כספי הארנונה והמסים שלהם אך מתעלמים מחובתם החוקית והמוסרית כשהם צריכים להעדיף את התוצרת הישראלית".

ח"כ נחמיאס-ורבין קראה לממשלה לנקוט בשלושה מהלכים שבכוחם להיטיב עם התעשייה המקומית, כמו העדפת רכש מתוצרת כחול-לבן, וויסות הרגולציה ושיפור כושר התחרות של התעשיינים הישראליים בעולם. "די שאחד מהם לא יתקיים כדי שהתעשייה תישחק עד דק ותוותר על פיתוח ועל יצור בישראל".

הדיון על העדפת התעשייה הישראלית בתכניות רכש ממשלתיות היה אחד מתוך שבעה דיונים שקיימה היום הכנסת על מעמד התעשייה בארץ וזאת במסגרת יום התעשייה שצויין במשכן: "בתיאוריה, כולם בממשלה רוצים תעשייה ישראלית ומעדיפים אותה על פני יבוא אבל בפועל זה לא קורה", אמר בכנסת נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. "שר האוצר צריך לגייס את כל אנשי המקצוע הדרושים ולבחון כיצד הממשלה מתחילה לאכוף את החוק המחייב גופים ציבוריים להעדיף את תוצרת הארץ".

ברוש הוסיף והתייחס גם לטענות על היצף השוק המקומי במלט שמיובא מטורקיה ובאופן שמסכן את היצרנית הישראלית מלט הר טוב: "ממשלת ישראל חייבת לבדוק את מחירי חומרי הגלם בטורקיה. קיים חשש לתחרות בלתי הוגנת ועלינו לוודא שהסחר שמתקיים יהיה הוגן. אם הסחר לא הוגן יש דרכים לטפל בכך, לרבות ביטול הסכם הסחר".

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה שי רינסקי אמר מנגד כי כ-90% מתקציב המשרד, שהם מעל 3 מיליארד שקל, מופנים לסיוע לתעשייה. הוא ציין כי משרדו שוקד על תיקון החוק להעדפת תוצרת כחול-לבן ובאופן שהדבר יהווה חובה ולא המלצה. הוא ציין כי יש בכוונתו להיפגש בקרוב עם החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו ולקדם את הנושא.

בתוך כך, גם ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיימה היום דיון מיוחד על מעמדן של התעשיות הביטחוניות הישראליות בעקבות הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי שעשוי לפגוע בהן. מדובר בהסכם שכולל ביטול של סעיף המאפשר לישראל להמיר כרגע מגובה הסיוע השנתי מדולר לשקל ולהפנות את הכסף לרכש מחברות ישראליות. עם ביטול סעיף זה, מערכת הביטחון תוכל למצות את הרכש המבוסס על כספי הסיוע האמריקאי רק מחברות שפועלות בארה"ב. סעיף ההמרה צפוי להתבטל בעוד כ-5 שנים אך החל מהשנה הקרובה, ישראל לא תוכל לרכוש דלקים מכספי הסיוע האמריקאי. מה שיאלץ את משרד הביטחון להפנות תקציבים למען מטרה זו.

בוועדת החוץ והביטחון הביעו היום חשש כי תעשיות ביטחוניות קטנות ובינוניות שלא יוכלו לעבור לארה"ב ולמכור מתוכה לישראל, יאלצו לצמצם פעילות עד כדי פיטורי עובדים. הוועדה הסמיכה את ח"כ עפר שלח, המכהן בתפקיד יו"ר ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכח, כמי שיטפל מטעמה בסוגיה זו. לדברי שלח "התעשיות הביטחוניות הן בסיס מוצק הן לביטחון והן לכלכלה ומייצאות ביותר מ-9 מיליארד דולר בשנה ומעסיקות אחד מכל 6 עובדים בתעשייה בישראל. הסכם הסיוע האמריקאי ולא רק הוא מעמידים אותנו בפני הצורך להחליט: מהן הטכנולוגיות הביטחוניות החיוניות שחייבים לשמר אצלנו ומהן התעשיות החיוניות שחייבים לדאוג להן. בכוונתי להניח בקרוב על השולחן פתרונות אפשריים בזמן הקרוב ולפעול ליישומם".