רפאל תמכור את מערכת ההגנה על טנקים לצבא האמריקאי

צבא ארה"ב יצטייד במערכות ההגנה האקטיבית לטנקים ולנגמ"שים מסוג מעיל רוח שפיתחה ומייצרת חברת רפאל מערכות לחימה • היקף ההתקשרות: 193 מיליון דולר • מערכת ההגנה תותקן על טנקי אברהמס של הצבא האמריקאי

המערכת של רפאל SAMSON Mk 2/ צילום:רפאל
המערכת של רפאל SAMSON Mk 2/ צילום:רפאל

זאת הפעם הראשונה שמערכת ההגנה האקטיבית של רפאל נמכרת בחו"ל, וזאת לאחר מאמצים רבים שהחברה עשתה בניסיון לייצא אותה במהלך השנים האחרונות. גם משרד הביטחון, באמצעות האגף ליצוא ביטחוני (סיב"ט), פעל במהלך החודשים האחרונים למען הוצאת העסקה לפועל.

עסקת מערכות ההגנה נחתמה בין רפאל לבין חברת ליאונרדו DRS האמריקאית שעשתה את הסכם ההצטיידות עם הצבא האמריקאי. בין שתי החברות מתקיים שיתוף-פעולה תעשייתי. המערכות ייוצרו בישראל ובארה"ב ויתכן שלעסקה זו תהיה גם עסקת המשך.

מעיל רוח הותקנה כבר על יותר מ-1,000 פלטפורמות לחימה של צה"ל והמערכת פועלת כך שהיא מזהה מבעוד מועד ירי של טילים נגד טנקים שמכוונים לעבר טנק או נגמ"ש שעליהם היא מותקנת, מחשבת את מסלול מעופו של הטיל ומשגרת לעברו אלמנט שמיירט אותו במרחק בטוח מהכלי. איתור מקור הירי באמצעות חיישנים שעליהם מבוססת המערכת - מאפשר לאחר מכן פגיעה בגורם שאחראי לשיגור הטיל לעבר הכלי. הפעילות של המערכת אוטומטית והיא נחשבת פורצת דרך בעולם.

הפעם הראשונה שהמערכת הצליחה ליירט טיל נגד טנקים היתה בחודש מרץ 2011 ברצועת עזה, ומאז היא הופעלה פעמים רבות במהלך פעילויות מבצעיות של צה"ל - בעיקר במהלך המבצע צוק איתן מקיץ 2014.

על רקע הצלחת המערכת, רפאל הציגה בשנים האחרונות גרסאות נוספות של מעיל רוח, גם כאלה המאפשרות את התקנתן על כלי רכב קלים וזאת בניסיון לאפשר עסקאות בחו"ל. אשתקד רפאל מכרה בכ 2.2 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה הסתכם 124 מיליון דולר. צבר ההזמנות של החברה נאמד בכ-7 מיליארד דולר.