נתניהו הורה לאמסלם ולסמוטריץ' למשוך את "חוק ניר חפץ"

(עדכון) - חברי הכנסת מהליכוד ומהבית היהודי הגישו הבוקר הצעת חוק לפיה עובד ציבור ש"השתמש בתפקידו ובקרבתו והקליט בסתר עובדי ציבור, נבחרי ציבור או בני משפחתם, ללא ידיעתם או הסכמתם - לא תוכל ההקלטה לשמש כראיה בהליך משפטי" • דובר רה"מ: "נתניהו הבהיר שהוא נגד חקיקה שנועדה כביכול לסייע לו. הוא לא זקוק לזה, האמת תנצח"

ח"כ דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת
ח"כ דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

זמן קצר אחרי סיום הדיון עם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, במהלכו הוא התריע מפני ריבוי החוקים שנועדו לכרסם במעמד רשויות אכיפת החוק - מגיעה הצעת החוק החדשה של חברי הכנסת דוד אמסלם (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), לפיה בחוק שירות המדינה (משמעת) יוכנס תיקון שיקבע כי עובד ציבור אשר "השתמש בתפקידו ובקרבתו והקליט בסתר עובדי ציבור, נבחרי ציבור או בני משפחתם, ללא ידיעתם או הסכמתם - לא תוכל ההקלטה הזו לשמש כראיה בהליך משפטי".

הצעת החוק מחריגה הקלטה שנעשתה על-מנת לחשוף שחיתות או דבר עבירה פלילית או כדי למנוע פגיעה בזכויות עובדים. עוד מציעים אמסלם וסמוטריץ' להחיל את החוק גם על עובדים בחוזים אישיים, כלומר אנשים בדיוק כמו ניר חפץ שייעצו לראש הממשלה נתניהו ומשפחתו, מבלי שהפך לעובד מדינה לפי דיני המדינה.

בדברי ההסבר להצעה מציינים אמסלם וסמוטריץ' כי מטרת הצעת החוק היא להגן על הפרטיות של נבחרי הציבור "ולעתים בני משפחותיהם, המלווים ביועצים, מאבטחים ונהגים". 

בחודשים האחרונים פורסמו הקלטות של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו צועקת על אחד מיועציה התקשורת שלה, שעיה סגל ז"ל, ובסמוך לכך פורסמה הקלטה של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, מדבר עם חברים בעת בילוי. נתניהו הצעיר וחבריו נשמעים, ספק שתויים, ספק מייחסים לעצמם יכולת השפעה על מהלכים בתחום משק הגז. בעוד הקלטות הללו לא אמורות לשמש כראיות בתיקים משפטיים, הן גרמו מבוכה גדולה לראש הממשלה.

בנוסף, החוק עשוי לחול על הקלטות שביצע עד המדינה ניר חפץ, אשר שימש כיועץ תקשורת חיצוני. יצוין כי בחוק נאמר שההקלטות כן ישמשו כראיה כאשר מדובר במהלך לחשוף שחיתות או דבר עבירה פלילית, ולכן במקרים מן הסוג הזה (חפץ), כיוון שיש חקירה פלילית - הרי שניתן יהיה להשתמש בהם. 

נתניהו: למשוך את הצעת החוק

טוויסט בעלילה? דובר ראש הממשלה, יונתן אוריך, עדכן בטוויטר בשעות הצהריים כי נתניהו ביקש מאמסלם וסמוטריץ' לסגת מן החקיקה הזו: "ראש הממשלה נתניהו שמע הבוקר על החקיקה המוצעת וביקש מייד מיו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, לבקש מח"כ בצלאל סמוטריץ' שימשוך את החוק. ראש הממשלה נתניהו הבהיר שהוא נגד חקיקה מסוג זה שנועדה כביכול לסייע לו. ראש הממשלה לא זקוק לזה, האמת תנצח".