מדוע מבקשים עובדי פארקינג קיט לזמן לדיון את מנכ"ל המל"ל?

עובדי החברה שבפירוק מלינים על כך שהמוסד לביטוח לאומי לא מזרז את הטיפול בתשלום הגמלה המגיעה להם • מרבית העובדים לא קיבלו משכורת במשך 4.5 החודשים האחרונים לעבודתם בחברה, שנכנסה להליכי חדלות פירעון באוקטובר אשתקד • הפיגור במל"ל פוגע במאות ואולי אלפי עובדים במשק

המוסד לביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי
המוסד לביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי

עובדי חברת פארקינג קיט חניונים אוטומטיים בע"מ שבפירוק מבקשים מבית המשפט המחוזי בחיפה (השופטת ברכה בר-זיו) להורות למוסד לביטוח לאומי לשלם להם את הגמלה המגיעה להם מכוח חוק המוסד לביטוח לאומי. לחלופין מבקשים העובדים, שמרביתם לא קיבלו משכורת בגין עבודתם בפארקינג קיט תקופה של 4.5 חודשים לפני קריסתה, לקבוע דיון דחוף בבקשתם, אליו יוזמנו מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי (המל"ל), מאיר שפיגלר, וסגנו, רמי גראור, על-מנת שאלה יסבירו מדוע המל"ל לא פועל בהתאם לחוק המל"ל - כך נודע ל"גלובס".

חברת פארקינג קיט נכנסה להליכי חדלות פירעון בחודש אוקטובר 2017. החברה הקימה חניונים אוטומטיים על בסיס אלגוריתם שפיתחה ,ומי שביקש את פירוקה הוא מנכ"ל החברה בתקופה זו, רז בורר, וזאת נוכח הפסקת פעילות החברה וחובות שצברה לעובדיה.

מי שמונה כמנהל מיוחד לחברה הוא עו"ד אחיעד הראל, ומתוקף תפקידו הוא זה שמכריע בתביעות החוב של העובדים.

לאחר שהכריע באלה, העביר המנהל המיוחד למל"ל במהלך חודש אפריל 2018 את מרבית ההכרעות בתביעות החוב של העובדים. אולם, תביעות החוב שאושרו טרם נבדקו על-ידי מחלקת תחום ביטוח זכויות עובדים בפשיטות רגל ופירוק תאגיד במל"ל (המחלקה), וזאת, כפי שפורט בבקשת העובדים, "בשל מחסור בכוח-אדם ועומס תביעות" במחלקה.

בא-כוח העובדים, עו"ד אופיר רונן, פנה עוד בחודש אוקטובר במכתב למל"ל וביקש, בין השאר, "לשלש או לכל הפחות להכפיל את מספר עובדי המחלקה, לרבות קבלת סיוע מסניף המוסד לביטוח לאומי בתל-אביב... על-מנת שהעובדים שהחברות שלהם קרסו יוכלו לקבל את הגמלה המגיעה להם".

ב"כ העובדים, עו"ד אופיר רונן
 ב"כ העובדים, עו"ד אופיר רונן

פנייה זו נענתה במהרה על-ידי ממלא-מקום מנכ"ל המל"ל, רמי גראור, אשר ציין כי הוא צופה שעד סוף שנת 2017 יחול קיצור משמעותי במשך הטיפול בתביעות כאמור. עם זאת, חרף "הבטחתו" של גראור, הפיגור בתשלום הגמלה רק הלך וגדל.

העובדים לא אמרו נואש, וזאת, בין השאר, לאור רצונם להביא לכך שהגמלה תשולם להם בסמוך להגשת תביעות החוב על-ידי המנהל המיוחד.

בהתאם פנה בא-כוחם פעם נוספת למל"ל (הפעם בחודש דצמבר 2017), במטרה "להכין" את המל"ל לכך שתביעות החוב של עובדי פארקינג קיט צפויות להישלח למחלקה לצורך בדיקה וחלוקת הגמלה.

אולם כפי שמפורט בבקשה שהוגשה לבית המשפט, חרף התחייבותו של אוריאל כזום, מנהל אגף גמלאות במל"ל, "לזרז את הטיפול בתשלום הגמלה", הלכה למעשה העיכוב בבדיקת הכרעות החוב של עובדים בארץ בכלל ועובדי פארקינג קיט בפרט רק הולך ומתארך.

הלכה למעשה "העומס" על המחלקה, שבראשה עומדת עדנה מרציאנו, יצר עיכוב דרמטי של למעלה מ-5.5 חודשים עד למועד בו עובדים פארקינג קיט יקבלו בפועל מאת המל"ל את הכספים שהחברה חייבת להם (במקום עיכוב של כחודשיים וחצי שהיה קיים במחלקה כבר באוקטובר 2017).

אז מדוע מבקשים לזמן את מנכ"ל המל"ל וסגנו?

הבקשה שהוגשה על-ידי עובדי פארקינג קיט אמנם נוגעת לעובדי חברת החניונים שקרסה, אך היא מציפה בעיה קשה ביותר שמשליכה על מאות ואולי אלפי עובדים במשק הישראלי שממתינים לקבלת הגמלה מהמחלקה במשך תקופה ארוכה.

המשמעות של הימשכות המצב היא פגיעה כפולה (ומתמשכת) בזכויות העובדים: פעם הראשונה עם קריסת החברה ואי-תשלום המשכורת המגיעות להם במועד; פעם שנייה שאותן משכורות שלא שולמו להן במועד, לא משולמות להן במועד גם על-ידי המל"ל עצמו.

לפי המפורט בבקשה, למיטב ידיעתו של בא-כוח העובדים, עו"ד רונן, הן מנכ"ל המל"ל והן סגנו מעורבים באופן אישי בכל הנוגע לבעיות העומס במחלקה, וזאת, בין היתר, לאור המכתבים שהם קיבלו מבא-כוח העובדים בעניין הפיגורים בתשלום הגמלאות.

נוכח האמור, מבקשים העובדים כי מנכ"ל המל"ל וסגנו יגיע ויסבירו מדוע העיכוב האמור, שידוע כאמור לכל המוקדם עוד מחודש אוקטובר 2017, לא מטופל כראוי, ובכלל זה מדוע לא מזורז הטיפול בעובדי פארקינג קיט.

את בקשתם לבית המשפט "סיימו" עובדי החברה שקרסה בכך שקריסתה של החברה ואי-תשלום משכורותיהם במשך כ-4.5 חודשים גרמו להם לקשיים רבים, כאשר חלקם, כך לפי המפורט בבקשה, עומדים בפני סכנה של עיקולים או החזר הוראות קבע של המשכנתא, עניין שחושף אותם לסכנה שהבנקים יממשו את דירתם.

המוסד לביטוח לאומי מסר בתגובה: "לצערנו, ישנם עיכובים בטיפול בתביעות של עובדים בנושא פשיטות רגל. הנושא מטופל, ואנו מקווים שנוכל לגייס בהקדם כוח-אדם נוסף כדי לצמצם את הפיגור. לעצם התביעה שהוגשה, היא תיענה על-ידי הלשכה המשפטית של הביטוח הלאומי. עם זאת, אנו נזרז את הטיפול בתביעות העובדים ונשלם בהקדם לעובדים את הגמלה המגיעה להם כדין".