לא רק נסטלה: סקטור הטכנולוגיה האירופי מפגין עוצמה

קרן הסל SPDR MSCI Europe Technology מציעה חשיפה מצוינת למה שעשוי להיות סגמנט לא מוערך כראוי בשוק ההון השני בגודלו בעולם • מדריך קרנות נאמנות

ביתן של חברת SAP בתערוכת טכנולוגיה בגרמניה / צילום: רויטרס
ביתן של חברת SAP בתערוכת טכנולוגיה בגרמניה / צילום: רויטרס

קרן הסל SPDR MSCI Europe Technology של הספק State Street הציגה תשואה של 9.9% מתחילת 2018 - ביצועי יתר משמעותיים מול השווקים באירופה, שנסחרו בתשואה שלילית.

בנקים מהוללים כמו HSBC, ענקי מוצרי צריכה כמו נסטלה ויצרני רכב עולמיים כמו מרצדס בנץ, הם אולי המחשבה הראשונה כשמשקיעים חושבים על מניות אירופיות, אבל מגזר הטכנולוגיה הצנוע באירופה הציג ביצועים העולים על הענפים האופנתיים ביותר ביבשת.

מגזר הטכנולוגיה המסורתית באירופה עקף את המדדים הרחבים ב-12 החודשים האחרונים (16.9% ל-MSCI Europe Technology לעומת 3.4% ל-MSCI Europe), בשלוש השנים האחרונות (42.1% לעומת 8.2%) ובחמש השנים האחרונות (104.7% לעומת 53.0%).

תעודת הסל SPDR MSCI Europe Technology של State Street מציעה חשיפה מצוינת למה שעשוי להיות סגמנט לא מוערך כראוי בשוק ההון השני בגודלו בעולם.

מיקום אטרקטיבי בתעשייה העולמית

תעודת הסל SPDR MSCI Europe Technology (סימול: STK FP) מיועדת לעקוב אחר מדד MSCI Europe Information Technology. מדד הטכנולוגיה של MSCI כולל חברות טכנולוגיה גדולות ובינוניות ב-15 מדינות אירופיות.

חברות הטכנולוגיה באירופה מיוחסות יותר לתעשייה מסורתית יחסית, כמוEnterprise Software, שבבים וחברות חומרה. מדד הטכנולוגיה האירופי צפוי לצמוח בהכנסות ב-17% בין 2018 ו-2019, לעומת צמיחה של 9% הצפוייה במדד MSCI Europe.

חברות הטכנולוגיה האירופיות הן מובילות ובוגרות בתעשיות שזכו בשנים האחרונות ליתרונות טכנולוגיים גלובליים ארוכי-טווח. חברות הטכנולוגיה האירופיות פועלות בשלושה תתי-תחומים: תוכנה ושירותים (53% מהמדד), שבבים (32%) וחומרה, שכוללת ציוד תקשורת (15%). המשותף לחברות אלה, ובאופן שבו הן נבדלות מחברות ה-Consumer Internet בארה"ב, הוא שהן משרתות בעיקר עסקים או ארגונים, ופחות עובדות מול לקוחות פרטיים.

שתי חברות מסורתיות בתחום שרותי טכנולוגיה, SAP (נתח של 22.6% מהמדד) ו-Capgemini (נתח של 4.3% מהמדד), נהנו ממגמות ארוכות-טווח של דיגיטציה מוגברת בעולם הארגונים הגלובליים. שתי חברות שבבים הולנדיות, ASML (נתח של 15.5% מהמדד) ו-NXP (נתח של 7.9% מהמדד), הן חברות אינטגרליות בתעשיית השבבים - תעשייה שצמחה משמעותית בשנים האחרונות ומאפשרת התקדמות בתעשיות חדשניות בתחומי הבלוקצ'יין והמכוניות האוטונומיות. חברות חומרה כמו נוקיה (6.9% מהמדד) ואריקסון (4.5% מהמדד), שעבר היו ספקיות טלפונים סלולריים, עשו את המעבר לטכנולוגיה מובילה בעולם החומרה של רשתות סלולריות.

קרן הסל פרוסה יפה בין מדינות אירופיות - גרמניה (34.2%), הולנד (24.4%) וצרפת (16.4%), עם כמה שווקים אירופיים מפותחים אחרים, המספקים את 25% הנותרים.

סקטור קטן בתוך המדד הרחב

סקטור הטכנולוגיה באירופה, ברמה היסטורית, שיקף חלק קטן יחסית ממדדי המניות האירופיים הרחבים מול תחום הטכנולוגיה בארה"ב. MSCI אירופה נשלט עדיין על ידי תעשיות מה''עולם הישן'', כמו פיננסים (19.5%), תעשייה (13.3%) וצריכת מותרות (13.2%).

סקטור הטכנולוגיה באירופה מהווה רק 5.4% מהמדד הרחב, ולכן אינו משפיע כראוי על התשואות באירופה. נתח זעום זה בולט מאוד מול נתח חברות הטכנולוגיה במדד S&P 500 הנשלט על ידי חברות טכנולוגיה כמו אפל, גוגל ופייסבוק ותופס נתח של 26% במדד.

מניות אירופיות נוטות להיסחר בחסר מול מניות בארה"ב: מדד MSCI Europe נסחר במכפיל רווח עתידי של 13.2 לעומת S&P 500, שעומד על 15.5. באופן מעניין, מדד הטכנולוגיה של MSCI אירופה נסחר בפרמיה מול מכפיל הרווח העתידי של 20.1, לעומת מכפיל 17.0 ב-S&P 500. הפרמיה האירופית נובעת, בין השאר, כנראה גם מאי הוודאות סביב הרגולציה העתידית של חברות טכנולוגיה צרכנית כמו גוגל.

למשקיעים המעוניינים בחשיפה לחברות טכנולוגיה אירופיות, יש אפשרות לבחור בין תעודות הסל SPDR MSCI Europe Technology (סימול: STK FP) של הספק State Street ו-iShares Europe 600 Technology (סימול: EXV3 GZ) של הספק Blackrock. תעודת הסל STK FP צמודה למדד MSCI Europe Technology, בעוד ש-EXV3 GZ צמודה למדד STOXX 600 Technology.

בשל ההבדלים במרכיבים ובשיטות השקלול של המדדים, STK FP מחזיקה בניירות ערך מעטים יותר (19 מניות) מאשר EXV3 GZ (שמחזיקה 28 מניות) ומשוקללת באופן שווה יותר. EXV3 GZ היא תעודה סחירה יותר, המנהלת נכסים בהיקף של כ-115.8 מיליון יורו, לעומת 68.9 מיליון יורו עבור STK FP. קרן EXV3 GZ קצת יותר יקרה בדמי ניהול, 46 נקודות בסיס, לעומת STK FP, שגובה 30 נקודות בסיס. 

■ הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.