גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המונדיאל של הפסטיבלים: פסטיבל המוזיקה הססגוני באירופה

פסטיבל Tomorrowland בבלגיה מזמין את "אנשי המחר מכל העולם" לחוות את פסטיבל המוזיקה האלקטרונית הגדול בתבל, תופעה תרבותית שמשלבת מוזיקה, קרקס, תפאורות דמיוניות, פסטיבל אוכל ועוד ● גם למי שאינו נמנה עם חובבי הז'אנר, קשה שלא להיסחף באנרגיה המטורפת

מפגן אדיר של מוזיקה אלקטרונית עכשווית / צילום: Tomorrowland__Dave_Sips
מפגן אדיר של מוזיקה אלקטרונית עכשווית / צילום: Tomorrowland__Dave_Sips

דרקון רובוטי אדיר ממדים הזדקר מעל הבמה, כשהוא מניד את ראשו מצד לצד ורושף מלועו סילוני עשן סמיך בניחוח ורדים. גלגל ענק עם שלל אורות מנצנצים. להטוטנים על חבל ועשרות במות ומבנים הפזורים בין אגמים וגשרונים, שנראו כתפאורה מושקעת במיוחד של סרט אגדות סוריאליסטי עתיר תקציב.

זה עתה נכנסנו היישר אל תוך ממלכה של פנטזיה, שבוראיה לא חסכו בשום פרט, החל מהעיצוב האגדי של המתחמים השונים ועד לעמדות ההתרעננות ביציאה מחדרי השירותים, שבהן איש צוות זריז מתיז דיאודורנט לבתי השחי של כל המעוניין. תשכחו מכל מה שחשבתם על פסטיבלי מוזיקה. הפסטיבל הזה הוא אופרה אחרת לחלוטין.

"המופע המרהיב ביותר עלי אדמות, מחזה שכמותו מעולם לא נראה בעבר", הבטיח הקדימון של פסטיבל Tomorrowland, והזמין את "אנשי המחר מכל קצוות תבל" להתכנס ולחוות מופע של פעם בחיים. ועדיין, דבר לא יכול היה להכין אותי לכל שנגלה לעין מרגע שחציתי את שעריו.

מסיבת ריקודים במטוס

בכל שנה בקיץ, זו השנה ה-14, משנה העיירה הבלגית המנומנמת Boom (כ-30 ק"מ צפונית לבריסל בואך אנטוורפן) את פניה, והופכת לדיסנילנד של עולם המוזיקה האלקטרונית. מאות אלפים מכל קצוות תבל עולים אליה לרגל כדי לקחת חלק בפסטיבל, הנחשב לאחד מאירועי המוזיקה המושקעים והמרשימים בעולם. אם תרצו, הוודסטוק של ימינו. "זה הרבה מעבר לפסטיבל", תיאר את המקום הדי-ג'יי ארמין ואן ביורן, אחד האמנים הגדולים של הז'אנר, שמככב על במות הפסטיבל. "זהו פסטיבל מוזיקה ברמה אחרת, בשילוב עם פארק שעשועים וקרקס ומופעי אור, עם פסטיבל אוכל ועוד - שהפכו לתופעה תרבותית".

מה שהחל בשנת 2005 כפסטיבל צנוע יחסית על אדמות שהושכרו מחקלאי האזור, התעצם והלך משנה לשנה במהירות מסחררת. כ-400 אלף (!) איש מרחבי העולם חגגו בשני סופי השבוע של הפסטיבל האחרון. כל מאות אלפי הכרטיסים נחטפו ואזלו שניות ספורות מרגע שהמכירה נפתחה, ומיליונים נוספים שנכנסו לאתר בניסיון להשיג כרטיס נאלצו להמתין ולנסות את מזלם שנית בפסטיבל הבא, שיתקיים החודש. מי שלא השיג כרטיס, יוכל להתנחם בצפייה בשידורים החיים והחוזרים של המופעים בערוצי הפסטיבל ביוטיוב, בטוויטר ובאינסטגרם - שם הם זוכים לשיעורי צפייה של עשרות מיליונים, כמו גם מספר שיא של מעל 13 מיליון עוקבים בדף הפייסבוק.

החגיגות מתחילות כבר במטוס עצמו / צילום: באדיבות בריסל איירליינס

החוויה הייחודית מתחילה עוד הרבה לפני שהוא פותח את שעריו. כבר עם הנחיתה בשדה התעופה אפשר היה לחוש באזזז מיוחד באוויר, כשאת פני הבאים קידמו עמדות של הפסטיבל, מוזיקת EDM (Electronic dance music) מקפיצה ואווירת מסיבה שהשתלטה על הטרמינל. יותר מעשרת אלפים ממשתתפי הפסטיבל מגיעים אליו ב"טיסות מסיבה" מיוחדות של בריסל איירליינס, שאף עיצבה לרגל האירוע מטוס מיוחד שעליו מתנוסס השם Tomorrowland על רקע ציור של אייקון הפסטיבל המכסה את המטוס לאורכו ומסמל את ערכי המפתח שלו: אהבה, ידידות ואחדות.

החגיגות מתחילות כבר במטוס עצמו, במסיבה סוערת בשחקים לצלילי להיטי הפסטיבל, בליווי תאורה מתאימה שלא הייתה מביישת שום מועדון ריקודים ושלל אביזרים זוהרים המחולקים לנוסעים לחימום האווירה. כמה מהטיסות כללו אפילו הופעה חיה של די. ג'יי שהרקיד את הנוסעים בגובה 30,000 רגל ושף בלגי שהופקד על הפינוק הקולינרי.

על מידת החשיבות שמייחסים הבלגים לפסטיבל, ניתן ללמוד גם משורת האישים רמי המעלה הפוקדים אותו, ובראשם המלך פיליפ והמלכה מתילדה, שהגיעו במפתיע ליום הפתיחה. גם ראש ממשלת בלגיה, שארל מישל, הגיע לפסטיבל ואף הגדיל לעשות והזמין את שרי ממשלתו להתלוות אליו ולחגוג בפסטיבל כבונוס על עבודתם הקשה. הוא גם עצר לצילום סלפי עם ה-די. ג'יי. הסקוטי Jackmaster שכיכב באותה עת על הבמה. במקרה או שלא במקרה, מישל הוא ראש הממשלה הצעיר ביותר בתולדות המדינה (יליד 1975).

אש, ברקים ותמרות עשן

על אף השעה המוקדמת, נהר אנושי ססגוני במיוחד כבר גודש את מתחם הפסטיבל, המשתרע על פני שטח עצום של 75 דונם של אגמים, גשרונים, מבנים ציוריים וצמחייה שופעת, בנוסף על הבמות המושקעות. לצד כל אלה, תמצאו גם שירותים כמו מספרה - שבה מעצבים למבקרים תסרוקות מגניבות, עמדה שבה ניתן להשלים את הלוק באיפור מיוחד ברוח הפסטיבל וכפר נופש ייחודי בשם Dreamville, המספק מגוון אפשרויות לינה. אלה נעות בין אוהלים מעוצבים בהשראת הפסטיבל לבקתות עם סאונה פרטית למתפנקים.

מתחם הפסטיבל / צילום: באדיבות Tomorrowland__Dave_Sips

אבל גולת הכותרת של המתחם היא ללא ספק הבמות על עיצובן הגרנדיוזי, ובראשן הבמה המרכזית שעיצובה מתחלף משנה לשנה בהתאם לנושא הפסטיבל. ב-2011 למשל נבנתה הבמה המרכזית סביב המוטיב של אליס בארץ הפלאות וכללה בין השאר עצי אלון ענקיים, פטריות ומפלים זורמים. בשנה שאחריה עוצבה הבמה כהר געש ענק שממנו פרצו אש וזיקוקים, ובשנה אחרת הומטרו על הקהל ורדים מתוך מסוק שחג מעליהם בשמיים.

בפסטיבל האחרון עוצבה הבמה האדירה סביב מוטיב הקרקס ונראתה כשילוב מרהיב של ארמון מהאגדות עם אוהלי קרקס, כולל כמה קומות של סחרחרות סוסים בגודל מלא, כשמעל הקהל מפליאים אקרובטים ולוליינים בביצועיהם על גלגלי ענק, הליכה על חבל ושאר פעלולים. את המחזה הסוריאליסטי השלימו דרקוני ענק אדומים שהזדקרו לפתע בריקוד בלב הקהל, תותחי ערפל ולהבות של אש שהבליחו מכל עבר, מזרקות מים מרקדות, מופעי לייזר מרהיבים, נהרות של קונפטי ושלל אפקטים שהעניקו הגדרה מחודשת לביטוי "אש ותמרות עשן".

אבל הבמה המרכזית רחוקה מלהיות כל הסיפור. במקביל אליה מתקיימות כמעט בכל רגע נתון הופעות על גבי 15 במות נוספות הפזורות ברחבי המתחם, שכל אחת מהן יותר מדהימה מרעותה ולכל אחת עיצוב ייחודי משלה, שמכניס את המבקרים הישר לתוך פנטזיה אחרת.

אחת הבמות המרשימות ביותר היא במת ה"חירות", הממוקמת במתחם סגור המעניק תחושה של אינקובטור וירטואלי שעוטף אותך מכל הכיוונים ומטלטל את כולך בעוצמה אדירה של מוזיקה, תאורה וכל אפקט אפשרי - מאש וברקים וסילוני ערפל סמיך ועד למערבולת של צורות פסיכדליות ששוטפות אותך מכל עבר. קשה להעביר במילים את מה שקורה שם. רגע אתה חש כצולל למעמקי הים כשמעליך ומכל צדדיך זורמים גלים על גבי לוחות של תאורת לד משוכללת, וכמה רגעים אחר כך מתחלף הים במטר של כוכבים שעוטף אותך ואתה חש כמרחף בחלל.

על הבמה ארמין ואן ביורן מטריף את הקהל עד אקסטזה בסט טראנס משובח, שכלל בין השאר גם את "Great Spirit" - הלהיט הגדול שלו עם הצמד הישראלי המצליח ויני ויצ'י, שעשו דרך ארוכה מאז היו פשוט מתן ואבירם מעפולה, ובעצמם כבשו את הבמה הזו בהמשך הערב וריגשו לא מעט ישראלים שהציפו את הרחבה בדגלי כחול-לבן גאים במיוחד.

דמותו המוגדלת של ואן ביורן מרצדת על המסך הענק. ללא מילים הוא מניף את ידיו למעלה, והקהל העצום אחריו כאיש אחד. הוא זוקר אצבעותיו לצדדים. כולם אחריו. סוג של "דוד המלך אמר", גרסת הדאנס. התפאורה מתחלפת ועוטפת מכל הכיוונים, התאורה והמוזיקה מטלטלות, הבסים עושים צחוק מפעימות הלב החלושות שעמן נכנסת הנה והולמים בך מבפנים בעוצמה מטורפת כאילו הגוף הצמיח לו לב חדש. גם למי שכמוני לא נמנה עם הקהל שחי ונושם מוזיקה אלקטרונית, קשה שלא להיסחף באנרגיה המטורפת הזו, שכובשת וסוחפת אותך לחלוטין, תרצה או לא תרצה.

ממלכה של פנטזיה / צילום: באדיבות Tomorrowland__Dave_Sips

"גן הטירוף" ובמה במערה

אני יוצאת להרגיע קצת את הדופק בבמתThe Organ of Harmony , המעוצבת כנבל יפהפה אדיר ממדים, שעל מיתריו מטפסים מפלוני מים וסביבו פרחים ובעלי חיים ביזאריים. בדרך אני חולפת על פניה של במה אחרת, שמצדיה מתנוססים כדורים פורחים בגודל מלא ועשרות אורות בוהקים, ובמת "גן הטירוף" שבלב האגם, המשלבת אפקטים מהפנטים של תאורה, מים ואש.

לא הרחק משם, ממשיך הדרקון הססגוני הענק שחולש על במת "גן הוורדים" לנשוף לעבר הקהל סילוני עשן בניחוח ורדים. מעבר לגשר, בלב האגם, צפה במה יפהפייה אחרת הקרויה Harbor House (בית הנמל), ומרשימה לא פחות היא במת בית הספרים (House of Books) המעוצבת כטירה גותית מהאגדות הגדושה בספרי ענק.

בבמה אחרת, שבה מפלס הגיל יורד ומפלס האלכוהול עולה, מלהיטות נערות חצי מעורטלות את הקהל בריקוד חושני על עמוד, ובלוני ענק ומטחי קונפטי המושלכים מלמעלה משלהבים את האווירה. צפוף שם, אבל שוב ושוב אני נוכחת, במידה מסוימת של פליאה, באדיבות של הקהל המתקבץ ברחבה. איש אינו דוחף, אין ולו שמץ של אלימות ואין כמעט קושי לפלס דרך בתוך ים האנשים. אולי כי ככה זה בבלגיה, גם בתוך שיכרון החושים יש סדר.

גשר מאחורי הבמה המרכזית מוליך אותי לבמה נוספת החבויה ביער, שם חוגג קהל גדול במסיבת טכנו, וההתלהבות מסביב הולכת וגואה. כבר למעלה מחצי יממה הם מקפצים כך מבמה לבמה ורוקדים וחוגגים כאילו אין מחר, ועדיין נראים נמרצים ואחוזי התלהבות כאילו לא חלה עליהם שום מגבלה של סיבולת אנושית. במה אחרת, The Rave Cave, שהיא הקטנה בין במות הפסטיבל, חבויה בתוך מערה, ומתגלה כמקום נהדר לגלות כמה ממיטב הכישרונות הבלגיים בתחום באווירה אינטימית יותר.

עם רדת החשיכה, נוסק הפסטיבל לשיאים חדשים, כשמטחי זיקוקים אדירים, שלעומתם במות יום העצמאות שלנו היו מסמיקות ממבוכה, מבעירים את שמי הלילה במפגן ראווה מרהיב. תשכחו מהתדמית המעונבת. מתברר שכשהבלגים חוגגים, זה משהו שממש לא כדאי להחמיץ. המוזיקה מחשמלת, התפאורה מכשפת, האווירה - קרנבל מטורף והחוויה בלתי נשכחת.

מוזיקת ה-EDM, שכבר מזמן יצאה מהמחתרת ומהמועדונים החשוכים והפכה למיינסטרים במוזיקה העולמית, היא המלכה הבלתי מעורערת של הפסטיבל הזה. למעלה מאלף אמנים הכוללים את הדי.ג'ייז המובילים בעולם, כמו ואן ביורן שהוזכר קודם לכן, דייוויד גואטה, טייסטו, ה-DJ האמריקאי-הודי KSHMR, וסטיב אנג'לו השוודי, הנחשבים אגדות מהלכות בתחומם, סוחפים כאן את הקהל. זהו מפגן אדיר של מוזיקה אלקטרונית עכשווית על כל גווניה. מטכנו, טראנס והאוס ועד hardstyle, טראפ ודאבסטפ, כשגם מקומם של ז'אנרים מוזיקליים נוספים כמו פופ אינו נפקד.

ממלכה של פנטזיה / צילום: באדיבות Tomorrowland__Dave_Sips

אבל גם למי שהשמות הללו אינם אומרים דבר, יהיה קשה שלא להיסחף. לצד הכוכבים הגדולים, מרגש היה לפגוש על הבמות גם בכמה כוכבים עולים משלנו, כמו סקאזי, ויני ויצ'י ו-Alien Project ששלהב את הקהל בסט טראנס משובח במיוחד.

גרסת החמישה כוכבים

אחרי כמה שעות רוויות אדרנלין של מעבר בין הבמות השונות, כדאי לקחת קצת אוויר ולהירגע מההמולה. אפשר לצאת לשיט רגוע בסירה על האגם היפה בין חבצלות מים, או להשתרע על אחד הערסלים הפזורים בין העצים. כדאי גם לצאת לסיבוב על הגלגל הענק לתצפית נהדרת על הפארק כולו מלמעלה. העלייה לגלגל הענק אינה כרוכה בתשלום ומומלץ בחום לחזור עליה שנית בשעות החשיכה כשהכול מואר בתאורה מרהיבה במיוחד.

לאלו האוחזים בכרטיס משודרג (מסוג פלז'ר או קומפורט, שמחיריהם גבוהים יותר בהתאם), המאפשר גישה לאזורים נוספים הסגורים בפני הקהל הרחב, ממתינות לא מעט אפשרויות נוספות, ברוח הפסטיבל אך בגרסת חמישה כוכבים, בנוסף למרפסות תצפית משודרגות, המאפשרות ליהנות מההתרחשויות על הבמות מקרוב, בנוחות ובלי דוחק.

תוכלו גם להתרענן כאן בשחייה בבריכה לצלילי המוזיקה מהבמה (לא הייתם ערוכים לאופציה כזו? אל דאגה, אפילו בגדי ים ומגבות יספקו לכם כאן ללא תוספת תשלום), ולשקוע בנדנדות ערסל מרופדות בכריות רכות או בכורסאות מסאז' מתוחכמות, שמעסות כל נקודה בגוף מהקרקפת ועד הרגליים. בין לבין, עוברים מלצרים ומציעים כיבוד ממגשים עמוסים על חשבון הבית.

אבל השוס הגדול מכולם הוא בריכות ג'קוזי-ספא עם תאורה רומנטית רכה, שמאפשרות להתעטף בזרמים החמימים ממש מעל הבמה המרכזית. אם הצירוף של נירוונה ומוזיקת טכנו שנותנת בראש ברקע נשמע לכם כמו אוקסימורון, צפויה לכם הפתעה גדולה.

הפתעה נוספת נרשמת בגזרת הקולינריה. יותר מ-120 עמדות מזון, לכל טעם ועומק הכיס, פזורות במתחם הפסטיבל, מדוכני מזון מהיר ועד למסעדת שף שמגישה ארוחות גורמה של שפים מובילים עטורי כוכבי מישלן. בהתאם לרוח הבינלאומית של המקום, אחד המתחמים הפופולריים ביותר הוא שדרה בלתי נגמרת של דוכנים מפתים, המציעים מאכלי עמים מגוונים מכל רחבי תבל - מהוואפל הבלגי והצ'יפס הבלגי המפורסם, דרך דוכנים של אוכל הודי ווייטנאמי ועד לטאקו ולזניה מקסיקנית עם גרגירי תירס; סושי וברביקיו קוריאני, וכמובן השוקולד הבלגי המהולל הנמכר כאן בכל פינה. גאווה ישראלית נרשמת בדוכן הפלאפל והחומוס שיצגו את ישראל וזכו לפופולריות רבה. התשלום, אגב, מתבצע במטבע הרשמי של הפסטיבל: פנינים וירטואליות, שאותן מטעינים מראש בצמיד הדיגיטלי המהווה גם את כרטיס הכניסה לפסטיבל.

האירוע הבינלאומי בתבל

אבל ה-Tomorrowland איננו רק פסטיבל, אלא שואף להיות הרבה מעבר לכך. על-פי דיווחי המארגנים, Tomorrowland הוא כיום האירוע הבינלאומי ביותר בתבל, שבו נוטלות חלק יותר מ-200 מדינות - מספר גבוה יותר של לאומים אף בהשוואה לאולימפיאדה, והוא מבקש ליצור גשר של אחווה בין העמים באמצעות המוזיקה והחוויה, תחת הסלוגנים המובילים המזוהים עם הפסטיבל: "Tomorrowland מאחד את העולם" ו"Unite Forever".

שיאו של האיחוד העולמי הגלובלי בא לידי ביטוי באירוע אדיר ממדים בשם Tomrrowland UNITE שבמהלכו מתקיים אחד מערבי הפסטיבל בו-זמנית בכמה מדינות נבחרות במקביל ותוך סנכרון מושלם עם הבמה המרכזית בבלגיה, באמצעות מסכי ענק המעבירים בזמן אמת את ההופעות מהבמה הבלגית.

"put your fucking hands up", שאג הדי.ג'יי מעל הבמה המרכזית בבלגיה, ומאות אלפי זרועות הונפו ונשלחו אל על בו-זמנית בבלגיה, בדרום קוריאה, במלטה, בדובאי, בגרמניה, בלבנון ובישראל, על רקע אפקטים מרשימים של זיקוקים, אש, לייזר ותותחי עשן שהופעלו בתיאום מושלם באותם רגעים ממש בכל המדינות שנטלו חלק באירוע.

סימן היכר מרכזי נוסף של הפסטיבל הוא הכמות הבלתי נתפסת כמעט של דגלי לאום שבהם מתעטפים המשתתפים, ביניהם היה מרגש לפגוש לא מעט דגלי כחול-לבן. וכשבתוך כור ההיתוך הסוריאליסטי הזה, העין פתאום קולטת ישראלי ולבנוני רוקדים שכם אל שכם, דגל אל דגל, המרחק בין העמים אכן נראה לרגע קטן מאי פעם. מי יודע, אולי באמת כל מה שבעצם היה צריך כאן כל הזמן הזה הוא פשוט הסאונד המתאים.

הפסטיבל מתקיים במהלך שני סופי שבוע, 20-22 ו-27-29 ביולי. הלנים במתחם Dreamville יוכלו ליהנות מאירוע נוסף של קדם הפסטיבל בתאריכים 19 ו-26 ביולי.

מידע מעשי | טיסות: מישראל לבלגיה טסות בעיקר אל על ובריסל איירליינס (האחרונה עם 14 טיסות שבועיות). לכבוד הפסטיבל מוציאה החברה עוד 140 טיסות מסיבה מיוחדות עם די-ג'יי, מכ-80 ערים בעולם. לדברי נציגות החברה גם מישראל מתוכננות לצאת טיסות כאלה, ולפני אחת מהן אולי אפילו תהיה מסיבה בטרמינל. 

כרטיסים: יש להסתער על אתר האינטרנט ברגע שההרשמה נפתחת, שכן הכרטיסים אוזלים במהירות שיא. מי שמצליח להניח יד על כרטיס מגלה שאפילו הפרט הזה אינו סתמי בעיצובו. רוב הכרטיסים כבר נחטפו, אבל נכון לזמן כתיבת שורות אלה, ניתן עדיין להשיג כמה חבילות מהזן היוקרתי. החבילה כוללת כרטיס כניסה מלון: 4,025 שקל לאדם. www.festicket.com/festivals/tomorrowland/tomorrowland/package.

טומרולנד חורף: החל מ-2019 יהיה גם פסטיבל חורף, שיתקיים באתר סקי באלפים הצרפתיים, בין 9-16 במארס. החבילה תכלול בנוסף לאירועי הפסטיבל גם סקי פס. ההרשמה נפתחת ב-15 בספטמבר. לפרטים: www.tomorrowland.com/en/winter.

עוד פסטיבלים שווים

ספרד, פסטיבלי Mad Cool ו-Benicassim

פסטיבל Mad Cool הספרדי הוא צעיר יחסית, רק בן שנתיים, אבל ההצלחה הגדולה של השנים הקודמות הקפיצה אותו לדרגה של אחד הפסטיבלים המדוברים והפופולריים ביותר באירופה. בין השמות המפורסמים שיופיעו בו השנה: פרל ג'ם, ארקטיק מאנקיז, קווינס אוף דה סטון אייג', ג'ק וייט מה White Stripes ועוד. שבוע לאחר מכן יתקיים פסטיבל בניקסים (Benicassim, אתר נופש על החוף, מדרום לברצלונה) ובו יופיעו הפט שופס בויז, הקילרס, מאדנס ועוד.

איפה ומתי: מדריד, 12-14 ביולי, בניקסים, 19-22 ביולי

יוון, פסטיבל רוק Rockwave

פסטיבל Rockwave מתקיים כבר 22 שנה, וגם הוא פופולרי, מהפופולריים ביבשת. גם הוא חלק מהסיבוב של הארקטיק מאנקיז, ולצדם יופיעו ג'ודאס פריסט, איירון מיידן ועוד.

איפה ומתי: Malakasa, ליד אתונה, 19-20 ביולי

הונגריה, Sziget, רוק ועוד

השנה מופיעים הגורילז, ליאם גלאגר, לנה דל ריי, קנדריק לאמר והארקטיק מאנקיז, בהמשך הטור שלהם באירופה. לצדם יש גם Art Zone עם מיצגים, קירות גרפיטי ענקיים, פסלים צבעוניים, מופעי קרקס, תיאטרון רחוב, מסיבות צבע ועוד.

איפה ומתי: בודפשט, 8-15 באוגוסט

אוסטריה, Bregenz, אופרה

זוכרים את הסצנה בסרט "קוונטום של נחמה", כשג'יימס בונד (דניאל קרייג) מאזין לשיחת הוועידה של אנשי ארגון קוונטום תוך כדי האזנה לביצוע של האופרה "טוסקה"?

למי שזוכר את הלוקיישן המהמם, זה האתר שבו מתקיים פסטיבל הקיץ של ברגנץ (Bregenz), בחוף האוסטרי של ימת קונסטנץ. הבמה צפה במרכז האגם והתפאורות עילאיות. השנה לא ינגנו שם את טוסקה, אבל כן את כרמן של ביזה ואת הספר מסביליה של מוצרט.

איפה ומתי: ברגנץ, 18 ביולי עד 18 באוגוסט

שווייץ, Montreux, ג'אז ועוד

פסטיבל הג'אז במונטרה (Montreux) הוא אחד מפסטיבלי הג'אז הטובים והוותיקים באירופה, מאז 1967, וגם הוא מתקיים באתר פסטורלי לחופי אגם ז'נבה. כבר מראשיתו הג'אז לא היה אלא כותרת רופפת, כשלצד אמני הג'אז כמו צ'יק קוריאה והרבי הנקוק התארחו גם דיוויד בואי, פרנק זאפה, אריק קלפטון, לד זפלין, רדיוהד ועוד. השנה יופיעו בין היתר Alice in Chains, האחים מרטינז, קווינסי ג'ונס ועוד.

איפה ומתי: מונטרה, 16-1 ביולי

עוד כתבות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות