עוד צרות לתאגיד? ועדה בראשות ח"כ זוהר תדון בביטול הפיצול

ועדת הכנסת החליטה כי הליך החקיקה לביטול פיצול תאגיד השידור - שנועד להבטיח את קיום האירוויזיון בישראל - יטופל בוועדה מיוחדת בראשות ח"כ מיקי זוהר, שלא מסתיר את רצונו לנצל את ההזדמנות כדי להכניס שינויים משמעותיים בחוק השידור הציבורי • ח"כ איתן כבל: "תהיה פה מלחמה"

ח"כ מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת

ועדת הכנסת החליטה היום (ד') כי תיקון חוק השידור הציבורי, שנועד לבטל את הפיצול של תאגיד השידור לשני גופים נפרדים שאחד מהם יספק חדשות לשני, ייעשה באמצעות ועדה משותפת של ועדות הכנסת והכלכלה, שבראשה יעמוד יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד).

על פניו, ביטול הפיצול - שהממשלה הסכימה לו בשל החשש שבלעדיו ישראל לא תוכל לארח את האירוויזיון - הוא הליך פשוט שדורש מחיקה של כמה סעיפים מהחוק הנוכחי. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), אף הגיש הצעת חוק ברוח זו עוד לפני שהממשלה עצמה הגישה חוק דומה, וניתן היה לצפות שוועדת הכלכלה בראשותו תוכל להעביר את תיקון החקיקה בהליך מהיר.

ההחלטה כי החוק ייכנס לדיון בוועדה משותפת, וכזאת שבראשה עומד ח"כ זוהר שאחראי להצעות חקיקה המקטינות את עצמאות התאגיד, מעלה את החשש כי בכוונת הקואליציה לנצל את פתיחת חוק השידור הציבורי כדי להכניס בו שינויים נוספים מלבד ביטול הפיצול.

במהלך הדיון היום בוועדת הכנסת ח"כ זוהר לא הסתיר את כוונותיו. "אם בסוף אנחנו נבין שהאירוויזיון לא תלוי בפיצול - ואני עומד לברר את זה עד תום - אז הפיצול לא יבוטל. אם אני אבין שהתאגיד לא מוכן להכניס שינויים במבנה שלו - לא יבוטל הפיצול".

ח"כ זוהר אף חזר בוועדה על דברים שאמר לאחרונה בראיון בגלי צה"ל, לפיהם גם אם יבוטל הפיצול, מיד לאחר שהאירוויזיון יתקיים, הוא יחזור להציע חוקים שיחלישו את התאגיד: "האירוויזיון הוא המגן של התאגיד, וגם הוא יסתיים באיזשהו שלב", אמר.

תיקוני החקיקה של חכ מיקי זוהר
 תיקוני החקיקה של חכ מיקי זוהר

זוהר אחראי לשתי יוזמות חקיקה הקשורות לתאגיד שהיו אמורות להגיע בשבועות האחרונים לוועדת השרים לענייני חקיקה, אך בכל פעם נדחו בשל התנגדות משרד האוצר. ההצעה הראשונה כוללת את ביטול עצמאותו התקציבית של התאגיד, כך שתקציבו יעלה לדיון בכל שנה מחדש במסגרת דיוני התקציב הכלליים. בנוסף קובעת הצעת החוק כי לפחות 25% מתקציב התוכן של התאגיד (62.5 מיליון שקל בשנה) יוקצו לשידורי ספורט. בתאגיד שוללים כמובן מכל וכל את הצעה הזאת וטוענים כי היא תוביל לפיטורי עובדים בקנה-מידה גדול.

ההצעה השנייה של ח"כ זוהר נוגעת לביטול הכנסת החינוכית לתוך התאגיד ב-15 באוגוסט והשארתה כערוץ עצמאי תוך צמצמום משמעותי בתקציבה. 

ח"כ כבל אמר במהלך הדיון: "מה שקרה כאן הוא דבר חריג מאוד בקנה-מידה פרלמנטרי. הצעת החוק שהנחתי - אורכה הוא שורה. לא צריך ועדות מיוחדות, וזה יכול להיות דיון של חצי שעה, אבל אני שומע כל מיני שמועות שמתכוונים לגעת בחוק, שדרך אחת הקוקיות של נטע (ברזילי) אתם מתכוונים להכניס פה, בלי שנשים לב, איזה עניין בעל משמעות הרבה יותר גדולה. (אם כך יהיה) אז תהיה פה מלחמה".