פנייה ליועמ"ש: חקור את 54 התיקים שנעלמו מביהמ"ש בי-ם

לפני כשלושה שבועות נחשף לראשונה ב"גלובס", כי עשרות תיקים בבית-המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, העוסקים בעיקר בעברייני בנייה בעיר, ושהיו תחת טיפולה של נמרודי, נעלמו בנסיבות לא ברורות מביהמ"ש • התנועה למשילות: "לא ניתן להותיר הטענות שעלו בפרסומים ללא בדיקה יסודית"

 

 

בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים / צילום: רפי קוץ
בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים / צילום: רפי קוץ

חשיפת "גלובס" על היעלמותם של תיקים מבית-המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, מכה גלים. בעקבות הידיעה בדבר פרשת היעלמותם של עשרות תיקי בית-המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, שלחה שלשום (ב') התנועה למשילות ולדמוקרטיה מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שבו מתארת התנועה את נסיבות הפרשה, ומבקשת מהיועמ"ש להורות על פתיחת חקירה רשמית בעניינה של השופטת (בדימוס) תמר נמרודי, אשר טיפלה בתיקים שנעלמו.

תזכורת: לפני כשלושה שבועות נחשף לראשונה ב"גלובס", כי עשרות תיקים בבית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, העוסקים בעיקר בעברייני בנייה בעיר, ושהיו תחת טיפולה של נמרודי, נעלמו בנסיבות לא ברורות מביהמ"ש.

דבר היעלמותם של התיקים התגלה בסוף שנת 2015-תחילת 2016, בין היתר, בעקבות תלונות שהתקבלו בעיריית ירושלים. בדיקת נסיבות האירוע התרחשה במקביל, הן בעירייה באמצעות מבקרת העירייה מלכה דרור, שדוח הביקורת שלה לשנת 2017, הכולל את ממצאי הפרשה טרם פורסם לעיון הציבור; והן ברשות השופטת, שם נדרשו לבדיקת האירוע נשיא בתי משפט השלום בירושלים, אביטל חן, ומבקרת בתי המשפט.

התיקים שנפתחו בביהמ"ש נגד הנאשמים בין השנים 2007-2013, ונעלמו, שוחזרו במלואם על-ידי השופטת נמרודי. יצוין, כי נמרודי פרשה לגמלאות בדצמבר 2017, אז נטען על-ידי הנשיא חן, כי אין כל קשר בין פרישתה של נמרודי לבין האירוע. לדברי חן, נמרודי "ביקשה לפרוש מיוזמתה מטעמים משפחתיים ואישיים, עוד טרם נחשף האירוע".

אולם נוסף לאותה בדיקה של מבקרת העירייה, שממצאיה (כך נטען) הועברו למשטרה, מהתנהלותן של שתי הרשויות החזקות - העירייה והרשות השופטת - עולה "ריח" של הסתרת מידע וטיוח. עניין אשר התחזק נוכח תגובת המשטרה - כי היא אינה מכירה את האירוע.

לאחרונה, קיבלה הפרשה תפנית עלילתית, שבמסגרתה פורסם ב"כאן", כי עורכי-דין בעיר ירושלים נהגו לגבות שכר-טרחה מנופח מנאשמים שאותם ייצגו, תוך מתן הבטחה שהתיקים הפליליים המתנהלים בעניינם - "ייגנזו". לפי הנטען, ישנו מיתאם בין התיקים "הגנוזים" לבין התיקים שהיו תחת טיפולה של נמרודי.

אם לא די באמור עד כה, בין הרשויות השונות יש הפניית "האשמות" הדדית. זאת ניתן להבין, בין השאר, מתגובת הרשות השופטת, אשר מצאה לנכון להסיט את האש לעובדי המזכירות בבית-המשפט, תוך שהיא מציינת, כי אלה מועסקים על-ידי העירייה, ואמונים על הטיפול המינהלי בתיקי בית-המשפט. גם בעובדה שבית-המשפט פועל ממבנה של העירייה, מצאו ברשות השופטת טענת מפלט.

שלוש שנים לאחר שגורמים בכירים במערכת המשפט ובעיריית ירושלים, התוודעו לפרשה, היא מגיעה כעת גם לשולחנו של היועמ"ש מנדלבליט. זאת, עם פנייתה הרשמית של התנועה למשילות. במכתב שעליו חתום מנהל הפעילות בתנועה, יהודה עמרני, מתארת התנועה את "סיפור הרקע" שפורסם בתקשורת, ומציינת, כי מהפרשה "עולה ריח חריף של חשש לשוחד ולעבירות פליליות נוספות".

עוד טוענה התנועה, כי אם אכן יתברר כי למי מהמעורבים בפרשה, ובהם השופטת נמרודי ועובדי בית המשפט, יש חלק במעשים המתוארים, אלה לטענתה, עולים לכדי הפרת אמונים.

עוד לטענת התנועה, מעשים אלה "לא נחקרו ובוררו מעולם על ידי רשויות החוק", והשארתם במצב הזה פוגעים פגיעה מהותית באמון הציבור.

התנועה מבהירה במכתבה ליועמ"ש, כי - "בייחוד כאשר אנו עוסקים במערכת המשפט, וביכולתה לבדוק את עצמה ולחקור את התקלות והעבירות שבאחריות אנשיה, לא ניתן להותיר את הטענות שעלו בפרסומים ללא בדיקה יסודית".

נוכח האמור, מבקשת התנועה מהיועמ"ש להפעיל את סמכותו ולהורות על חקירת הפרשה. וכדי לצמצם את הפגיעה באמון הציבור, היא מבקשת לפעול בעניין במהירות וללא דיחוי, תוך שהיא מציינת, כי למנדלבליט הסמכות הבלעדית להורות על פתיחה בחקירה בעניינו של שופט.

דוברות מערכת בתי-המשפט מסרה בתגובה: "המכתב מושא הפנייה לא התקבל במערכת בתי-המשפט. עם זאת, כפי שהובהר על ידינו, בסוף שנת 2015 ובתחילת 2016, הסתבר כי מספר תיקים בבית-משפט לעניינים מקומיים, שהיו "תיקי נייר" באותה העת, לא אותרו. כל תיקי הנייר אשר לא אותרו בשעתם שוחזרו במלואם, טופלו, וניתנו בהם החלטות ופסקי-דין, למעט שני תיקים שעדיין מתבררים. כלומר, ההליך השיפוטי בתיקים הושלם, ולא נפל בו פגם.

"בבתי-המשפט לעניינים מקומיים מועסקים עובדי מזכירות, אשר הם עובדים של העירייה, ובית-המשפט נמצא במבנה של העירייה. גם הטיפול המינהלי בתיקים נעשה על-ידי עובדי העירייה. בנסיבות אלו, היות שאין מדובר באירוע הנוגע להליך השיפוטי, בעקבות היעלמות התיקים, בוצעה בדיקה על-ידי מבקרת העירייה, בידיעת משטרת ישראל. השופטת תמר נמרודי פרשה מיוזמתה בסוף שנת 2017, מטעמים אישיים. אין כל קשר בין פרישתה לבין האירוע הנזכר בשאילתה.

עיריית ירושלים מסרה בתגובה: "אין תגובה".