OECD: השכר לא עולה? תאשימו את הסטארט-אפים המצליחים

הארגון לשיתוף-פעולה ולפיתוח כלכלי טוען כי חברות טכנולוגיה שצומחות מהר, אותן הוא מכנה "סופר-סטאריות", הן האשמות בצמיחה האיטית של שכר כלל העובדים

עובדי הייטק / שאטרסטוק
עובדי הייטק / שאטרסטוק

הארגון לשיתוף-פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) טוען כי חברות טכנולוגיה שצומחות מהר, אותן הוא מכנה "סופר-סטאריות", הן האשמות בצמיחה האיטית של שכר כלל העובדים.

לדברי הארגון, חלק גדול מהצמיחה הנוגעת ליעילות נוצרה על-ידי קבוצה קטנה של חברות חדשניות שמשקיעות באופן מאסיבי בטכנולוגיה אבל מעסיקות מעט עובדים בהשוואה לחברות מסורתיות יותר. אותן חברות לוקחות נתח הולך וגדל מההכנסה הלאומית במדינות רבות, כך שהיא מדכאת את הצמיחה של השכר הכללי במדינה. כתוצאה מכך, הנתח הכללי של ההכנסה הלאומית שמגיע לעובדים ירד בממוצע ב-OECD. הצמיחה במשכורות במדינות ה-OECD, שעמדה על 2.2% לפני המשבר הכלכלי של 2008, ירדה ל-1.2% בממוצע, כשלוקחים בחשבון את האינפלציה.

הארגון אמר כי נכון להיום אין ראיות לכך שעלייתן של חברות כאלה יוצרת כוחות אנטי-תחרותיים, אך גם לא פסל זאת כסכנה עתידית אפשרית. דרך הפעולה עליה ממליץ הארגון כדי לסייע לעובדים אינה לדכא את החברות באמצעות גופי הגבלים עסקיים, כפי שממליצים חלק מהפוליטיקאים האמריקאים, אלא לתת לעובדים כישורים טובים יותר והשכלה. בנוסף, הארגון אמר כי משא-ומתן קולקטיבי בין נציגי עובדים ומעסיקים גם יכול לסייע להפחית את אי-השוויון בשכר.

למרות ששיעור האבטלה ברוב מדינות ה-OECD חזר לרמות שלפני המשבר, הצמיחה בשכר לא התאוששה בצורה דומה, תופעה שהביאה לדיונים כלכליים רבים בשנים האחרונות. פקטורים נוספים שמסבירים את התופעה לפי הארגון הם שלאחר המשבר הכלכלי עובדים רבים נאלצו לעבוד במשרות עם משכורת נמוכה, מתוך מחשבה שתהיה צמיחה בשכר הכללי. פקטור נוסף הוא שברוב הכלכלות רווחים שנובעים מיעילות (Productivity Gains) כבר לא מתורגמים למשכורות גבוהות עבור כלל העובדים, בניגוד לעבר.