צרפת, ברזיל או אנגליה? מה עושה הבדל בין ניצחון להפסד

תשכחו מכל הסטטיסטיקות של החזקת כדור, כמות מסירות ואפילו קילומטראז' של שחקנים • הסטטיסטיקות "החשובות" משמשות בעיקר את סוכנויות ההימורים והפרשנים, אבל הן לא קובעות כלום

הארי קיין, שחקן נבחרת אנגליה \ צילום: רויטרס
הארי קיין, שחקן נבחרת אנגליה \ צילום: רויטרס

הצפייה במונדיאל מביאה איתה לא מעט סטטיסטיקה נלווית שמזכירה לעתים משחק כדורסל - החזקת כדור, כמות מסירות, הכנסות כדור לרחבה, קילומטראז' של שחקנים על המגרש, בעיטות לשער, למסגרת. רגע לפני רבע הגמר שייפתח ביום שישי, אפשר לומד בוודאות די מוחלטת: רוב הסטטיסטיקה משרתת בעיקר את הפרשנים ואת סוכנויות ההימורים שזוכות להפיק מהנתונים עוד ועוד אפשרויות להציע למהמרים. בפועל, מתברר כי כמעט כל הנתונים אינם עושים את ההבדל בין ניצחון להפסד.

במחקר מקיף שנערך באוניברסיטת אליקנטה שבספרד ובחן את משחקי מונדיאל 2014 נבדקו עשרות נתונים סטטיסטיים, כאשר שאלה אחת עמדה במוקד: "מה בסופו של דבר עושה את ההבדל במשחק הכדורגל?".

המחקר הראה שלקבוצות שעובדות קשה יותר על המגרש, רצות יותר קילומטרים, מפיקות יותר ספרינטים - אין שום משמעות על התוצאה הסופית. גם להחזקת כדור אין שום השפעה, כך גם קבוצה שמוסרת יותר כדורים לא מובילה את עצמה לשום מקום חיובי ולא משפרת את סיכוייה לניצחון. אין משמעות לכמות ההתקפות, כמות הכנסות הכדורים לרחבה - כל אלו שווים מבחינה סטטיסטית בין קבוצות מנצחות למפסידות.

ההבדל היחיד הוא בחלק האחרון של המגרש. קבוצות מנצחות וקבוצות מפסידות באופן כללי מנסות את מזלן בבעיטה/נגיחה לשער אותה כמות פעמים - בין 12-14 פעמים במשחק. אבל בעוד שקבוצה מפסידה מצליחה לייצר שער אחד מכל 11.9 ניסיונות, קבוצה שמנצחת מייצרת שער אחד מכל 5.5 ניסיונות. ואם לוקחים את זה לכדורים שמגיעים למסגרת, אז קבוצה מנצחת מבקיעה שער בכל 3.46 בעיטות למסגרת, בעוד שקבוצה מפסידה צריכה לטווח למסגרת 6.7 פעמים עד שהיא מצליחה לכבוש.

הנתונים הללו מתיישרים עם השאלה מי נחשב לחלוץ טוב - בסופו של דבר השחקנים הגדולים הם אלו שיודעים לנצל מספר מצומצם של הזדמנויות כדי לכבוש.

אם ניקח לרגע את הנבחרות שהעפילו לרבע הגמר, זאת גם הסיבה שהארי קיין מנבחרת אנגליה נחשב לחלוץ קטלני. קיין מחזיק בנתון מדהים: בכל פעם שהוא בועט למסגרת במונדיאל הנוכחי הוא גם כובש שער (6 בעיטות למסגרת, 6 שערים עד כה). הוא לא צריך יותר מדי הזדמנויות כדי לכבוש, והוא גם לא מבזבז מצבים - רק שני כדורים שבעט לשער החטיאו את המסגרת.

אצל ניימאר שיפגוש ביום שישי את בלגיה הסיפור הוא שונה. הברזילאי היה צריך עד כה 24 ניסיונות כיבוש ובסך הכל 12 בעיטות למסגרת כדי לייצר שני שערים. עוד חלוץ קטלני הוא ראמל לוקאקו הבלגי, שכמעט כל בעיטה שהוא שולח למסגרת גם מסתיימת בשער - 5 בעיטות למסגרת, 4 שערים. ואם מדברים על הבדלים ביעילות בין מנצחים למפסידים, אז בצד של המפסידים נמצא אחד הגדולים - ליונל מסי שכבש שער אחד בלבד מ-17 ניסיונות.

סופ"ש במונדיאל - משחקי רבע הגמר:

שישי (17:00): אורוגוואי - צרפת
שישי (21:00): ברזיל - בלגיה
שבת (17:00): שבדיה - אנגליה
שבת (21:00): רוסיה - קרואטיה