שעתיים לשריקה: צ'אנס אחרון לדור הזהב של בלגיה?

לוקאקו, דה ברויינה, הזארד, קראסקו, ויטסל, פלאייני, קורטואה - אם זה לא יקרה הערב (21:00) זה כבר לא יקרה • מצד שני, ברזיל זו ברזיל • ועל איזו תוצאה מהמרים היום כמה מהמנכ"לים הבולטים בישראל?

ניימאר, נבחרת ברזיל / צילום: רויטרס
ניימאר, נבחרת ברזיל / צילום: רויטרס

אחרי יומיים של הפוגה המונדיאל חוזר עם רבע הגמר, למה שמוגדר "הצד האכזרי של ההגרלה" - ברזיל, צרפת, אורוגוואי ובלגיה. באופן מעשי ולא מופרך בכלל, ההתנגשויות הללו עשויות להשאיר את המונדיאל כבר הערב ללא אף נציגה מדרום אמריקה. מצד שני לא מופרך בכלל גם שאירופה תהיה זו שתאבד שתיים מהנציגות החזקות ביותר שלה.

למשחקים הערב יכנס עוד מרכיב משמעותי: העייפות. זה עומד להיות המשחק החמישי של רוב השחקנים בתוך קצת יותר משבועיים, חלק מהשחקנים כבר חצו מעל 40 קילומטר בסה"כ על המגרש במהלך המשחקים הקודמים - מה שפוטנציאלית מגדיל את הסיכוי לטעויות, חוסר ריכוז וקושי לעמוד בעומס הנדרש. אז לאן הולכים הערב?

צרפת - אורוגוואי (17:00)

השריר של אדיסון. אורוגוואי נבחרת אדירה, מאוזנת, עם הגנת ברזל (ספגה עד עכשיו רק שער אחד במונדיאל), וצמד חלוצים קטלני - לואיס סוארז ואדיסון קבאני. הבעיה היא שמהצמד נותר כרגע רק סוארז. זה המחיר של משחקים בפער זמן של 4 ימים שכופה פיפ"א על הנבחרות. קבאני נפצע בשריר במשחק מול פורטוגל, והערך האמיתי שלו עלול להתברר הערב - הוא "סובל" תמיד מהדיבור על זה שלידו: בפריז כולם מדברים על ניימאר (למרות שקבאני כבש 40 שערים העונה, וניימאר 28), בנבחרת מדברים על סוארז (למרות שקבאני כבש את שלושת השערים האחרונים של אורוגוואי במונדיאל והוא מלך השערים של אורוגוואי בכל הזמנים). ארבעה שחקנים נאלצו במהלך שלב שמינית הגמר לרדת מהמגרש בגלל פציעות, אבל נראה שהאובדן הזמני של קבאני הוא הקריטי מכולם.

קיליאן, בוא נרוץ. הריצה של קיליאן אמבפה בדקה ה-11 של המשחק מול ארגנטינה היא רגע שיא במונדיאל הזה. החלוץ הצרפתי טס על פני 70 מטר עד שהוכשל ברחבה, כשהוא מגיע במהלך הריצה, כשהכדור ברגליו, למהירות שיא של 38 קמ"ש - מהר טיפה פחות מיוסיין בולט. כשהוא מממש את הפוטנציאל שלו כמעט ב-100%, כמו נגד ארגנטינה - אי אפשר לעמוד מולו. מצד שני, בימים האחרונים עסוקה התקשורת בפרסומים לא נגמרים על המעבר הצפוי שלו (לריאל מדריד?) מיד אחרי המונדיאל. מאחר ולא חסרים ספורטאים שהרעש סביבם נכנס להם לראש והשפיע על היכולת במגרש, נשאר רק לראות אם ילד בן 19, שכבר נרכש פעם אחת ב-180 מיליון אירו, יצליח להתעלם מכל הזמזום סביבו.

שווים הכי הרבה. נו אז? שווי של שחקני כדורגל הוא עניין אמורפי. הוא עושה שקלול של פרמטרים כמו יכולת, גיל ומערבב בתוכם ניסיון לחזות איך יתממש הפוטנציאל של השחקן בעתיד - והופך אותם לשווי כספי. אם שווי מוערך בכל זאת שווה משהו ליחסי הכוחות, אז כרגע זה נראה ככה: שחקני נבחרת צרפת מוערכים בשווי כולל (לפי אתר transfermarkt.com ) של 1.08 מיליארד אירו - יותר מכל נבחרת אחרת במונדיאל. אורוגוואי? 373 מיליון אירו (מקום תשיעי). לא כוחות. מצד שני, לכו תדעו, שחקני נבחרת ספרד (974 מיליון אירו), גרמניה (883 מיליון) וארגנטינה (679 מיליון) כבר מזמן בבית.

■ ההימור: צרפת (כי אין כמו לחגוג את יום הבסטיליה ויום אח"כ את הזכייה במונדיאל)

ברזיל - בלגיה (21:00)


ייצוא. הכישרון בברזיל כל כך גדול שהכדורגל הפך ל"ענף ייצוא" לכל דבר - לפי מכון המחקר CIES שמתמחה בדמוגרפיה של הכדורגל, מתוך 12,051 שחקני כדורגל שמשחקים נכון לתחילת עונת 2017/18 מחוץ למדינה שלהם אחראית ברזיל ל-1,202 שחקנים. במלים אחרות, כ-10% מהשחקנים בעולם שמשחקים מחוץ למדינת האם שלהם מגיעים מברזיל. הבאה אחריה היא צרפת שמייצאת 781 שחקנים לליגות אחרות, ואחר כך ארגנטינה (753 שחקנים). הבלגים, שמייצאים יהלומים כמו אדן הזאר ורומלו לוקאקו, מדורגים במקום ה-15 עם 296 שחקנים. תופעת הייצוא היא אחד הסממנים המרכזיים של הכדורגל היום, והיא כוללת כמובן גם את הסגלים במונדיאל: 20 מתוך 23 שחקני הסגל של ברזיל משחקים מחוץ למדינה, אצל בלגיה 22 מ-23 מחפשים עתיד וכסף בחוץ.

בלגיה, אם לא עכשיו אז מתי? הדיבור על בלגיה הוא שדור כזה לא יחזור עוד הרבה שנים: הזארד, דה ברויינה, לוקאקו, קראסקו, ויטסל, פלאייני, קורטואה. אבל הדור הזה כבר הולך ואוזל ומזדקן, עם 9 שחקנים מעל גיל 29. הדור הזה לא הביא כלום בשנים שהיה צריך להביא - בשני הטורנירים הגדולים האחרונים (יורו 2016, מונדיאל 2014) הבלגים נתקעו ברבע הגמר. ואנחנו, שוב, ברבע הגמר.

לוקאקו או ניימאר. בכל פעם שתראו את ניימאר (ברזיל) ולוקאקו (בלגיה) מניפים את הרגל בתוך הרחבה לבעיטה תזכרו את זה: ניימאר היה צריך עד עכשיו 12 בעיטות למסגרת כדי לכבוש שני שערים; לוקאקו פוגע בול כמעט בכל פעם - מתוך 5 בעיטות שלו למסגרת 4 כדורים נכנסו פנימה.

■ ההימור: לא לא, משחק שלא מהמרים עליו.

המנכ"לים והמנהלים במשק מהמרים:

אתגרנו כמה מהמנהלים במשק על תוצאות משחקי רבע הגמר. ככה זה נראה:

איל וולדמן (נשיא ומנכ"ל מלאנוקס)

צרפת - אורוגוואי 2:1 לצרפת
ברזיל - בלגיה 3:2 לבלגיה אחרי הארכה

עו"ד יורי נחושתן (ראש משרד נחושתן יוגב)

צרפת - אורוגוואי 2:1 לצרפת
ברזיל - בלגיה 2:1 לבלגיה

אלי אגם (מנכ"ל אמפא-ישראל)

צרפת - אורוגוואי 2:0 לצרפת (אמבפה יבקיע, המשחק יסתיים ללא הארכה)
ברזיל - בלגיה 2:2 בהארכה, יוכרע בפנדלים לטובת בלגיה

אביה מזרחי-מגן (מנכ"לית רשת פתאל בישראל)

צרפת - אורוגוואי: ניצחון לצרפת (אמבפה יכבוש)
ברזיל - בלגיה: ניצחון לבלגיה אחרי הארכה

דני שמעוני (מנכ"ל הרץ ואוטו סנטר ישראל)

צרפת - אורוגוואי: ניצחון של צרפת בפנדלים
ברזיל - בלגיה: 2:1 לברזיל, שתכבוש שער ניצחון בהארכה אחרי 1:1 בתום 90 דקות

רפי ולנסי (מנכ"ל אנגלו סכסון פרויקטים)

צרפת - אורוגוואי 2:1 לצרפת (כל השערים במחצית השנייה)
ברזיל - בלגיה 3:2 לבלגיה

אריאל תובל (בעלים ומנכ"ל רשת רהיטי עצמל׳ה)

צרפת - אורוגוואי 2:1 לצרפת (אמבפה וגריזמן יבקיעו לצרפת, סוארז לאורוגוואי),
ברזיל - בלגיה 1:1 (ניימאר יבקיע לברזיל, לוקאקו לבלגיה) ברזיל תנצח בפנדלים

רונן קרסו (סמנכ"ל שיווק איסתא ליינס)

צרפת - אורוגוואי 2:0 לצרפת
ברזיל - בלגיה 2:1 לברזיל