אילו צעדי אכיפה יינקטו בתום חקירת ה-SEC נגד אביליטי?

אביליטי דיווחה ביום שישי על קבלת מכתב התראה מה-SEC, הנוגע לסיום החקירה שערכה הרשות החל מ-2017• בשלב הבא ייערך "שימוע" לחברה ולבעלי השליטה, ולאחר מכן יוחלט האם לנקוט צעדים דוגמת קנסות, השעיה מתפקידים וכו' - או שלהגיש תביעה אזרחית

אביליטי / צילום: אתר החברה / צילום: רויטרס
אביליטי / צילום: אתר החברה / צילום: רויטרס

רשות ניירות הערך של ארה"ב (ה-SEC) עשויה לנקוט צעדי אכיפה נגד חברת אביליטי ושני בעלי השליטה בה, המנכ"ל אנטולי חורגין וסמנכ"ל הטכנולוגיות אלכסנדר אאורבסקי, שמחזיקים יחד ב-64.6% מהון המניות של החברה. אביליטי  , המספקת טכנולוגיות מודיעיניות לגופי ממשלה וצבא, נסחרת בנאסד"ק ובתל-אביב בשווי 19 מיליון דולר. החברה דיווחה ביום שישי על קבלת מכתב התראה מה-SEC, הנוגע לסיום החקירה שערכה הרשות החל מ-2017.

החקירה נסובה סביב המיזוג של אביליטי עם השלד הבורסאי Cambridge Capital בסוף 2016, התיקון לאחור של דוחות כספיים ונתונים פיננסיים ועסקיים שונים. מהמכתב שקיבלה החברה עולה כי מחלקת האכיפה של ה-SEC הגיעה לקביעה ראשונית שיש להמליץ על פעולות אכיפה נגד החברה ושני בעלי השליטה, בשל הפרה של חוקי ניירות ערך.

לפי הדיווח של אביליטי, המכתב שנשלח אינו מהווה טענה רשמית או כולל ממצא בנוגע להפרות, והוא מאפשר לחברה ולבעלי השליטה להשיב לטענות לפני שב-SEC יוחלט על נקיטת צעדים. למעשה, השלב הבא מאפשר מעין "שימוע" לחברה ולבעלי השליטה, שייתן להם לשטוח את טיעוניהם, ולאחר מכן יוחלט האם לנקוט צעדים - ואם כן, האם צעדים אדמיניסטרטיביים כמו קנסות, השעיה מתפקידים וכדומה - או להגיש תביעה אזרחית. תיתכן גם אפשרות של הגעה לפשרה בזמן הקרוב.

זינוק של 456% ב-4 ימים

על-פי הדיווח של אביליטי, ההפרות הנטענות נוגעות לשלושה סעיפים בחוקי ניירות הערך, שעוסקים במכירת מניות ובעסקאות החלפת מניות (כדוגמת המיזוג שהפך את אביליטי לחברה ציבורית) ובמידע שיש לפרט בתשקיף.

אביליטי דיווחה על חקירת ה-SEC לפני קרוב לשנה וחצי, ובדוחות שלה היא התייחסה לנושא החקירה כאל אחד מהסיכונים בהשקעה בה. בדוח המורחב ל-2017 נכתב שב-SEC גבו עדויות מבכירים בחברה, וכי החברה משתפת פעולה באופן מלא עם החוקרים. עוד נכתב כי ייתכן שהחקירה תוביל להוצאות משפטיות משמעותיות.

בעקבות הדיווח על קבלת המכתב מה-SEC, מניית אביליטי נחלשה ביום שישי בנאסד"ק ב-6.3% למחיר של כ-7.5 דולר. נזכיר כי לפני פחות משבועיים החלה מניית החברה לזנק ללא כל סיבה נראית לעין, ומחיר המניה עלה תוך 4  ימי מסחר בסוף יוני ב-456% לשיא של מעל 12 דולר. מאז היא אמנם נחלשה, אך לא חזרה למחירים שבהם נסחרה לפני הזינוק הלא מוסבר. עד כה לא ידוע מה הוביל לעלייה החדה בשווי החברה, כשההערכות הן כי הסיבה היא מסחר אלגוריתמי.