עברו על חוק חופש המידע: 35% ממשרדי הממשלה ומשרד רה"מ

35% ממשרדי הממשלה ויחידותיה לא עמדו בחוק חופש המידע ולא פרסמו דוח שנתי כנדרש • בין המשרדים והרשויות שלא פרסמו את הדוח כנדרש: משרד ראש הממשלה, משרד התרבות והספורט, רשות מקרקעי ישראל והנהלת בתי הדין הרבניים

חופש המידע / צילום: SHUTTERSTOCK
חופש המידע / צילום: SHUTTERSTOCK

כשליש ממשרדי הממשלה ויחידות הסמך לא עמדו בחוק חופש המידע ולא פרסמו דוח שנתי כנדרש, כך הודיעה היום (ד') היחידה הממשלתית לחופש המידע.

בין המשרדים והרשויות שלא פרסמו את הדוח כנדרש ניתן למצוא את: משרד ראש הממשלה, משרד התרבות והספורט, רשות מקרקעי ישראל, הנהלת בתי הדין הרבניים ומשטרת ישראל.

הנתונים המדאיגים שפורסמו יכולים להעיד באופן מסוים על רמת השקיפות מצד אותם גופים ממשלתיים שכ-35% מהם לא פרסמו כאמור דין וחשבון שנתי במועד ולא עמדו בהוראות חוק חופש המידע.

את הדוח יש לפרסם עד ל-1 ביולי

חוק חופש המידע והתקנות לפיו קובעים כי על רשות ציבורית לפרסם עד ל-1 ביולי בכל שנה דוח המתייחס לפעילות הרשות, תחומי אחריותה וכן הסבר על תפקידיה וסמכויותיה. בנוסף קובע הסעיף כי הדוח יכלול גם דיווח של הממונה על יישום חוק חופש המידע בנוגע להפעלת חוק זה ברשות הציבורית בה הוא מכהן.

על הדוח לכלול נתונים אודות תקציב הרשות, הוצאות הרשות, מתן תמיכות, קרנות, תכנית העבודה של הרשות ועמידה בה ועוד. על המידע להתפרסם באופן יזום על ידי הרשות הרלוונטית באתר האינטרנט שלה וללא צורך בבקשת חופש מידע.

יצוין כי לפי היחידה הממשלתית לחוק המידע, בדוח השנתי לשנת 2017, 51.8% מהמשרדים לא פרסמו את הדוח השנתי כקבוע בחוק. כפי שניתן להתרשם, השנה בקרב המשרדים הממשלתיים ישנו שיפור מסוים ויותר משרדים דאגו לעמוד בדרישות החוק ופרסמו דוח שנתי שמהווה פרסום המאפשר לציבור הרחב לקבל מידע בסיסי וחשוב על פעילות הרשות.

יחד עם זאת, מלבד המשרדים שפורסמו מעלה רשימת משרדי הממשלה ויחידות הסמך שלא עומדים בהוראות החוק ארוכה מאוד וכוללת, בין היתר: משרד ראש הממשלה, המשרד לירושלים ומורשת (שאין לו בכלל דף חופש מידע), משרד הבינוי והשיכון, מינהל התכנון, רשות החברות הממשלתיות, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר.