בקשה לפסילת שופט מתנחל: "מנוע מלדון בבקשת פירוק"

חברת שחם נדל"ן מבקשת מהשופט אלכסנדר רון לפסול עצמו מלדון בבקשת הפירוק שהגישה נגד "בנייני בר אמנה", שהיא חברה-בת מסחרית של האגודה השיתופית "אמנה", זרוע ההתיישבות של גוש אמונים • הסיבה: יישוב מגוריו של השופט, אלון שבות, הוקם בידי "אמנה", וכן מאחר שמדובר בתיק שבו עשויות להיות השלכות על כלל ההתיישבות ביו"ש

השופט אלכסנדר רון / צילום: שלומי יוסף
השופט אלכסנדר רון / צילום: שלומי יוסף

חברת "מ.י. שחם נדל"ן" בבעלות היזם ליאור חן, הבונה פרויקט הרחבה בהתנחלות ברקן שבשומרון, הגישה בשבוע שעבר (ד') לשופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אלכסנדר רון, בקשה שיפסול את עצמו מלדון בתיק שבו היא מעורבת. בתיק הנדון הגישה "שחם נדל"ן" בקשת פירוק נגד חברת "בנייני בר אמנה", שהיא חברה-בת מסחרית של האגודה השיתופית "אמנה", זרוע ההתיישבות של גוש אמונים.

בבקשת הפסלות נטען כי על השופט רון לפסול את עצמו כיוון שהוא תושב ההתנחלות אלון שבות שבגוש עציון, יישוב המהווה חלק מתנועת "אמנה", וכיוון שמדובר בתיק שבו עשויות להיות השלכות על כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון. השופט רון לא התייחס לטיעוני הבקשה, והדיון בה יתקיים ביום ראשון או אחרי פגרת הקיץ.

בין חברת "שחם הנדל"ן" לבין חברת "בנייני בר אמנה" מתנהל סכסוך במשך שנים אחדות, שבמהלכו הגישה לאחרונה "שחם נדל"ן" בקשה לפירוק נגד "בנייני בר אמנה" בטענות לחוב כספי בהקשר לבנייה בהתנחלות ברקן. בבקשת הפירוק נטען כי חברת "בנייני בר אמנה" "מהווה פלטפורמה רחבה לביצוע עבירות פליליות רבות וחמורות, בכלל זה זיוף, הלבנת הון, בנייה בלתי חוקית, עבירות מס, שוחד ועוד".

בהחלטה שניתנה השבוע קבע השופט רון דיון ביום ראשון הקרוב, ב-15 ביולי. בנוסף, פטר השופט רון את "בנייני בר אמנה" מהגשת תגובה לבקשת פסילתו וכן פטר את כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) מחובת התייצבות בדיון.

"דעה נעולה ומגובשת"

בבקשת הפסלות שהגישה "שחם נדל"ן" - באמצעות עו"ד מעיין בכר - נטען כי השופט גיבש דעה מוקדמת בתחילת ההליך, ועוד ב"טרם שמע את התיק הורה על קיום מועד דיון בהול תוך 4 ימים (ואף מבלי שהתבקש לכך בהליך סעד זמני או סעד דחוף אחר כלשהו) ותוך שפטר את בנייני בר אמנה ואת הכנ"ר מהגשת תגובות לבקשת הפסילה".

לטענת "שחם נדל"ן", הדברים "מעידים כשלעצמם על כך כי בית המשפט גיבש זה מכבר דעה על נושא ההליך כבר בתחילתו של ההליך, באופן שדעתו 'נעולה' ומגובשת, ולפיכך הוא איננו צריך לשמוע את הגורמים הרלוונטיים, ולרבות תגובתו של הכנ"ר שהוא הגוף המקצועי המוסמך בעניינים מסוג אלה, לצורך דיון בקיומה של עילת פירוק".

בנוסף על כך העלתה "שחם נדל"ן" שיקולים נוספים לפסלות של "מראית פני הצדק", הקשורים לעובדה שהשופט רון הוא תושב ההתנחלות אלון שבות. זאת לדבריה, משום ש"מדובר בבקשה המופנית  נגד חברה-בת של תנועת ההתיישבות 'אמנה', שהיא תנועת ההתיישבות שהקימה התנחלויות ביהודה ושומרון ובונה בהן, ובכלל זה בגוש עציון ובאלון שבות, שנמנה מבין יישובי 'אמנה', וחבריו הם חברי אגודה המהווה חלק מהאגודה השיתופית והתנועה המיישבת 'אמנה'".

לדברי "שחם נדל"ן", קשר זה בין השופט רון לתנועת "אמנה", המבוסס על סביבת מגורים וקהילה משותפת, שאיננו רק קשר אידיאולוגי כי אם קשר חברתי, סביבתי, קהילתי ואישי ל'אמנה' ולפועלים מטעמה - ובשים לב להשלכות הקשות שעשויות להיות כלפי תנועת 'אמנה' והעומדים בראשה, ככל שיתקבלו טענות 'שחם נדל"ן' - מעורר חשש סביר ואמיתי, כי כבוד בית המשפט מנוע מלדון בתיק באופן אובייקטיבי וללא משוא-פנים".

עוד מציינת "שחם נדל"ן" כי "להחלטה בתיק עשויה להיות השלכה רוחבית על כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון (לרבות בשים לב לעובדה כי חלק מהעבירות המפורטות נוגעות גם לנושאי משרה וגורמים שלטוניים באזור יהודה ושומרון), קל וחומר בשים לב לחשיבות הציבורית העומדת בבסיס בקשת 'שחם נדל"ן' לפירוקה של 'בנייני בר אמנה'".

אופציה לדחיית הדיון

השופט רון ציין כי קביעת המועד הקרוב לדיון (היום) "נעשתה דווקא מתוך רצון לכבד את הבקשה ולהימנע מדחיות ככל הניתן.. ומעט מופתע אני שגורר הדבר בקשת פסלות".

השופט לא התייחס לנימוקי בקשת הפסלות, והודיע בהחלטתו, שביום ראשון הקרוב יתקיים דיון בבקשה, אבל ציין כי אם חברת "שחם נדל"ן ותבקש במפורש, הוא מוכן לעכב את הדיון, להורות על הגשת תגובות לבקשת הפסילה מצד "בנייני בר אמנה" ומצד הכנ"ר ולקבוע מועד נדחה לדיון, "וכל זאת כאשר טענת הפסלות תוסיף ותעמוד לחברת 'שחם' לתחילת הדיון שייקבע".

חברת "שחם נדל"ן" מתכוונת לבקש דחייה בדיון כי לקבל את תגובת "אמנה" לבקשת הפסילה שלה נגד השופט רון.