פועל נהרג בתאונת בנייה בפרויקט אגירה שאובה בגלבוע

11 פועלים נלכדו וכולם חולצו, 2 מתוכם פצועים במצב בינוני ועוד 2 במצב קל • מתחילת השנה נהרגו 23 אנשים באתרי בנייה, בהם שני עוברי אורח והשאר פועלי בניין

פועל נהרג הבוקר (יום ו') בפרויקט הקמת תחנת הכוח "אגירה שאובה" בגלבוע, סמוך לקיבוץ רשפים. על פי הודעת המשטרה, 11 פועלים נלכדו בבור שעומקו כ-50 מטרים לאחר שדוד בטון נפל. חמישה חולצו ללא פגע, שניים נפצעו באורח בינוני, שניים באורח קל ואחד חולץ ללא רוח חיים. האירוע התרחש באתר של חברת אורון אחזקות. 

על פי נתוני הקבוצה למאבק בתאונות בניין, זוהי תאונה קטלנית שלישית באתר פרויקט "אגירה שאובה", תאונה קטלנית שביעית באתרי אלקטרה בנייה כחברה קבלנית ויזמית מאז 2015, ותאונה קטלנית חמישית באתרי שיכון ובינוי/ סולל בונה כיזמית וקבלנית מאז 2015. בקבוצה דורשים כי חברות ציבוריות ידווחו לבורסה על תאונות קשות באתרים שלהן.

מתחילת השנה נהרגו 23 אנשים באתרי בנייה, בהם שני עוברי אורח והשאר פועלי בניין.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ שלי יחימוביץ אמרה הבוקר: "על האתר שבו נהרג הבוקר הפועל להיסגר לתקופה ארוכה, יש לפתוח בחקירה פלילית נגד הקבלן המבצע, לשלול את רישיונו עד תום החקירה ולהציב במקום שלט ענק המסביר מדוע האתר סגור".

השבוע הופיע בוועדה לביקורת המדינה בכנסת אירנה, בתו של סרגיי איליושונוק שנהרג באתר הסלילה של כביש 6 בביצוע סולל בונה בספטמבר אשתקד. איליושונוק אמרה בדיון: דרסה אותו משאית שנסעה לאחור באתר של 'סולל בונה', כשהמשאית נוסעת ללא אורות וכשהאתר עובד בחושך, בשעות הלילה. "מאז שאבא שלי נהרג, נהרגו עוד שני פועלים באתרים של סולל בונה. התאונות האלה יכולות להימנע".

אלוף במיל', ח"כ איל בן ראובן (המחנ"צ), חבר ועדת המשנה בביקורת המדינה לתאונות בנייה, אמר בעקבות קריסת המנהרה ברשפים: "זהו עוד אסון המהווה פועל יוצא להפקרות ארוכת השנים בענף הבנייה. הכתובת היתה על הקיר - זוהי הפעם השלישית שהמנהרה קורסת וגובה חיי אדם בארבע השנים האחרונות. אסור לעבור על כך לסדר היום. אני קורא למשרד העבודה והרווחה, ולמשטרת ישראל למצות את הדין ובמהירות עם האשמים במחדל. אדרוש דיון דחוף בכנסת לבדיקה ולחקירה עם המעורבים באסון הזה".

מארגון "קו לעובד" נמסר: "הבוקר התבשרנו על ההרוג השלישי, מאז שנת 2015, באתר בו מוקמת תחנת כוח בעמק בית שאן. מדובר בפרויקט ציבורי, הנבנה עבור המדינה, בייזום החברות סולל בונה ואלקטרה - מהחברות הבכירות במשק ושיאניות מוכרות בתחום התאונות הקטלניות באתרים בייזומן ובביצוען. מאז 2015 נהרגו באתרים ביזום או ביצוע אלקטרה בנייה 6 עובדים. ומאז 2015 נהרגו באתרים ביזום ו/או ביצוע 'שיכון ובינוי - סולל בונה' 6 עובדים, מתוכם 3 רק השנה. קו לעובד קוראת למדינה להפסיק כל התקשרות מקצועית עם עברייניות סדרתיות בתחום הבנייה, עד לבירור יסודי של הכשלים המתמשכים ושינוי מהותי בנהלי הבטיחות באתרים".

מחברת אורון אחזקות, נמסר: "נסיבות האירוע נמצאות בבדיקה. עם היוודע דבר המקרה, סייעה החברה בפיקוח על פעולות החילוץ שנעשו בשטח ותוך סיוע לגורמי ההצלה. החברה עוקבת אחר מצב הפצועים שפונו מהשטח, ומתחקרת את האירוע גם בשעה זו. החברה משתתפת בצערה של משפחת ההרוג, מאחלת החלמה מהירה לפצועים ותמשיך לעקוב אחר בדיקת האירוע עד להתבררות הנסיבות באופן מלא". 

מחברת PSP נמסר: "אנו כואבים את המקרה המצער, ומשתתפים בצער המשפחה. אנו נבצע בדיקה מעמיקה של נסיבות המקרה מול הקבלן המבצע של הפרויקט, קבוצת אורון, ובהתאם לממצאיה גם יופקו הלקחים הנדרשים".