חוק יסוד הלאום: נתניהו ובנט הגיעו להסכמה בנוגע לסעיף 7

נוסח הסעיף השנוי במחלוקת: "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת" • חנין: "זהו מודל של גזענות בלתי מוסווית המתאים רק לשליטים מושחתים שאיבדו כל בושה"

רה"מ נתניהו / צילום: רויטרס
רה"מ נתניהו / צילום: רויטרס

אחרי מספר ימים של סערה סביב ניסוח סעיף 7 בחוק יסוד הלאום, הגיעו ראש הממשלה נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט להסכמה על נוסח.

הסעיף השנוי במחלוקת נוסח כך: "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת". הסערה הרבה סביב הסעיף כללה פניה של נשיא המדינה ריבלין שאמר, "הסעיף עלול לפגוע בעם היהודי, ביהודים ברחבי העולם ובמדינת ישראל", ועל כן החליטו נתניהו ובנט להביא לאישור בוועדת חוק הלאום, בראשות ח"כ אמיר אוחנה, את הניסוח הבא:

"המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה".

ח"כ דב חנין תוקף את הניסוח המסתמן של סעיף הישובים הנפרדים בחוק הלאום. לדבריו: "בעוד שהניסוח הקודם היה כאילו ניטרלי וקבע כי אפשריים ישובים נבדלים לכל קבוצה, בסגנון המודל הצבוע של חוקי האפרטהייד משנת 1950 בדרום אפריקה, עכשיו המרצע יצא מן השק ונאמר באופן מפורש - רק התיישבות יהודית תזכה לעדיפות. זהו מודל של גזענות בלתי מוסווית המתאים רק לשליטים מושחתים שאיבדו כל בושה".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה היום שבמקום לחוקק חוק יסוד בהסכמה לאומית, בנט ונתניהו הביאו חוק גזעני שמייצג הסכמות בין שניהם. "חוק היסוד שהתקדם היום עוד צעד, הוא לא חוק יסוד הלאום אלא חוק יסוד הגזענות - מפלג, מסכסך וגזעני שמייצג את הפשרות שבין ביבי לבנט במקום בתוך כלל החברה הישראלית".