בעל מזנון שלא רשם הכנסות: "בדיוק התנתק לי החשמל"

בביקורת מס הכנסה במחוז חיפה נמצא כי כ-10% מהמבוקרים לא רשמו הכנסות כדין • מבצע הביקורת הוליד שלל תירוצים יצירתיים לגבי אי-רישום ההכנסות ע"י בעלי העסקים

והפעם בפינת "הכלב אכל לי את שיעורי הבית" - ביקורת של מס הכנסה בחיפה והסביבה הולידה שלל תירוצים הנוגעים לאי-רישום הכנסות מצד בעלי עסקים.

בין שלל התירוצים שהועלו על המבוקרים מן הגורן ומן היקב ניתן לציין בעל חנות למוצרי בעלי חיים מקריית אתא, שלא רשם את הכנסותיו מקניית ביקורת שנעשתה בחנות. בשעה שעומת על-ידי מבקר מס הכנסה בדבר אי-רישום ההכנסות, טען בעל החנות בפני מבקרי מס הכנסה כי "אמא שלי החליפה אותי ולא ידעה לרשום".

מקרה זה אירע ביום חמישי האחרון, בשעה שנוהל מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בחיפה והסביבה שהתקיים בשעות הערב והלילה. הביקורת כללה 103 ביקורות שונות, מהן עלה כי בקרב כ-10% מבין העסקים המבוקרים לא נרשמו הכנסות כדין. למבצע, בראשו עמד פקיד שומה חיפה, נבחרו בתי עסק בענפי המסחר התעשייה ומתן השירותים.

דוגמאות נוספות של טענות מבוקרים יכולות ללמד אולי על יצירתיות המבוקרים, אך לא בטוח שזו תעזור להם.

כך, במזנון בחיפה לא רשמו הכנסות מיום הביקורת, וההסבר המנותק שסיפק בעל המזנון היה: "בדיוק התנתק לי החשמל ולא יכולתי לרשום". בדוגמה נוספת עם טענה מעוררת חשד לא פחות, נתקלו מבקרי מס הכנסה בחנות פרחים, בה לא נרשמו הכנסות מקניית ביקורת שהתקיימה מספר ימים לפני המבצע, כאשר בעלי החנות טענו באוזני המבקרים: "אולי רשמתי מספר תקבולים יחד".

דוגמה נוספת עליה הצביעה רשות המסים הייתה שבמזנון לממכר מיצים טבעיים חשבו שזה "טבעי" לא לפתוח בכלל תיק במס הכנסה ולא לנהל ספרים בעבור העסק. בעל המזנון טען כי הוא התכוון לפתוח תיק "בתחילת השנה".

מקרה נוסף בו נתקלו הגורמים המבקרים התרחש במסעדה בחיפה שלא רשמה בספרי העסק הכנסות מיום הביקורת וכן לא ניהלה סרטי קופה. כ"טענת הגנה" ציין בעל המסעדה כי "בדיוק הסרט נתקע לנו היום, ולכן לא רואים את ההדפסות". במסעדה אחרת העדיפו הבעלים להטיל את מלוא האשמה על "הש.ג" וטענו כי המלצרית במסעדה טעתה בהזמנה, ועל כן הם היו עסוקים עם הביטול.

פעילות ביקורת זו נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.