סעודיה פועלת בכוח כדי להחזיר את המשקיעים הזרים למדינה

אחת התוכניות של הממלכה היא להקים שתי קרנות השקעה ממשלתיות בהיקף של 18 מיליארד דולר

בית קפה בריאד / צילום: רויטרס
בית קפה בריאד / צילום: רויטרס

סעודיה מגבירה את מאמציה למשוך חברות בינלאומיות ולהחיות את תוכניותיו של יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמן לרפורמה כלכלית, אחרי שההשקעות הזרות במלכה צנחו לשפל של 14 שנים ב-2017.

אחת התוכניות היא להקים שתי קרנות השקעה בסך 18 מיליארד דולר שבאמצעותן הממשלה תשתתף במיזמים עם חברות זרות. הממלכה גם שופכת מיליארדי דולרים על שותפויות בתעשיית הבידור, ועובדת יחד עם קרן ויז'ן של קבוצת סופטבנק היפנית על הבאת חברות טכנולוגיה לסעודיה.

ברוב ייכנס לתוקף חוק פשיטות הרגל המודרני הראשון בסעודיה. הממשל ניסחה גם חוק לשותפויות ציבוריות-פרטיות, שהוא הצעד הראשון לקראת מכירת נכסים של המדינה במיליארדי דולרים, שבאמצעותם הממשלה מקווה למשוך השקעות זרות במיזמי תשתית גדולים.

האצת המהלכים הללו משקפת את החששות בממלכה מפני התקררות שמתרחבת במגזר העסקי בדיוק כשנסיך הכתר בן ה-32 מנסה לחולל רפורמה כלכלית ותרבותית היסטורית במדינה. הנסיך מוחמד מנסה להרחיק את הכלכלה מהנפט, אל תעשיות שיספקו לסעודים צמיחה ומקומות עבודה. מהלכים ראשונים כללו קיצוץ סובסידיות והוספת מסים כדי לצמצם את הגירעון התקציבי.

הנסיך השיק רפורמות חברתיות כמו מתן היתר לנשים לנהוג ופתיחת בתי קולנוע. הוא גם יצר ברית עם ממשל טראמפ והעביר את הממלכה לנקיטת עמדה תקיפה יותר כלפי איראן. אבל כמה מהתוכניות הכלכליות נכשלו עד כה.

כלכלת סעודיה התכווצה בשנה שעברה, במידה רבה בגלל מחירי הנפט שהיו נמוכים, ונחלצה מהמיתון רק ברבעון הראשון השנה. החשש מפני שנים של מחירי נפט נמוכים עזר לשכנע את הנסיך מוחמד לתכנן רפורמה כלכלית, אם כי המחירים עלו בינתיים בחודשים האחרונים.

ההשקעה הזרה הישירה בממלכה ירדה בשנה שעברה ל-1.4 מיליארד דולר מ-7.4 מיליארד דולר ב-2016, לפי נתונים של האו"ם. ההשקעה הזרה השנתית הממוצעת בתקופה שקדמה למשבר הפיננסי של 2007-2008 הייתה 18.2 מיליארד דולר. מגמה ברורה היא ירידה בהשקעות של חברות רב-לאומיות, לפי האו"ם.

סעודיה לא מצליחה להשיג התחייבויות השקעה של ענקיות עסקים מארה"ב. בסביבה הכלכלית השברירית, המשקיעים חוששים להגיע לפני שיראו את פירות הרפורמות של הנסיך מוחמד.

כמה משקיעים חששו גם ממעצרם של אנשי עסקים סעודים בסתיו האחרון, במה שלטענת הממלכה היה מסע נגד שחיתות. ההאשמות לא פורסמו בפומבי, וכמה אנשי עסקים עדיין עצורים. הממשלה גבתה יותר מ-100 מיליארד דולר בנכסים שלהם. דוברים סעודים אומרים שהמסע נגד השחיתות צריך להרגיע את המשקיעים שהמלכה רצינית לגבי יצירת שלטון חוק יציב.

אבן הפינה של הרפורמה הכלכלית של הנסיך - ההנפקה הציבורית הראשונה של ענקית הנפט הממלכתית סעודי ארמקו - נתקעה, וייתכן שהיא לעולם לא תתרחש.

"אם הם לא יוכלו ליצור סביבה שתקדם בברכה השקעות זרות, ותתמוך בהן באמצעות שלטון חוק מודרני, הם לא יוכלו להצליח בשום שינוי", אמרה קארן יאנג, כלכלנית פוליטית במכון מדינות המפרץ הערביות בוושינגטון.

הממשלה מצויה בשלבים האחרונים של הקמת קרן בסך 50 מיליארד ריאל (13.3 מיליארד דולר) לפיתוח שותפויות עם חברות זרות. רשות ההשקעות הכללית הסעודית, שפועלת כגוף רישוי ופיקוח, מתכננת להרחיב את המנדט שלה על ידי יצירת קרן השקעות נפרדת לשותפויות עם חברות זרות. ממשלת סעודיה הקציבה לקרן הזו הון תחילי של 5 מיליארד דולר. "הרעיון הוא להשקיע לצד המשקיעים הזרים כדי לגרום לסעודיה להיראות פחות מסוכנת", מסר מקור שמקורב לנעשה. "הסעודים אומרים: 'אנחנו מוכנים להשקיע, לא רק לדבר'".

השנה צריכה הממלכה הסעודית ליהנות מצמיחה כלכלית חזקה עם עליית מחירי הנפט, להערכת חברת המחקר העצמאית קפיטל אקונומיקס מלונדון. כמה בנקי השקעות מרחיבים את פעילותם בסעודיה, כאשר הממשלה מתכננת להנפיק נכסים ממלכתיים וליזום פרויקטים של תשתיות במימון ציבורי ופרטי. אבל כמה רפורמות, שעשויות להועיל לממלכה בטווח הארוך, הפכו את ההשקעה במדינה לפחות אטרקטיבית. קיצוצים בסבסוד אנרגיה לאזרחים, מס ערך מוסף חדש על רוב הסחורות ודרישה מהחברות להעסיק יותר עובדים סעודים מרתיעים עסקים זרים.

"כל מה שמשך חברות עולמיות להשקיע בסעודיה - עבודה זולה, מסים נמוכים ושירותי תשתית מסובסדים - נעלם כעת", אמר כריסטופר ג'ונסון, יו"ר קבוצת העסקים האמריקאיים בריאד, שמקדמת אינטרסים עסקיים אמריקאיים בממלכה.

כדי להתגבר על אחד החששות, הממשלה פרסמה טיוטה לשותפויות עסקים ציבוריות-פרטיות, שמציעה למשקיעים פטור מחוקי עבודה מסוימים. המהלך הזה מכיר בקשיים של עסקים בהחלפת עובדים זרים בשכר נמוך בעובדים סעודים.