לנתק את אמריקה: האקרים רוסים פרצו לחברות חשמל בארה"ב

המתח בתחום הסייבר בין וושינגטון ומוסקבה מחריף • האקרים רוסים איימו על מחשבי חברות חשמל בארצות הברית, עד כדי הפסקת הזרם

מאיימים על רשתות אמריקאיות / צילום: Shutterstock
מאיימים על רשתות אמריקאיות / צילום: Shutterstock

האקרים רוסים פרצו אשתקד לרשתותיהן של חברות חשמל אמריקאיות, במהלך שיכול היה לאפשר להם לחולל הפסקות חשמל. כך אמרו פקידים פדרלים אמריקאים, שציינו כי קרוב לוודאי שמסע הפריצות עדיין נמשך. ידיעה זו התפרסמה אתמול (ב') בוול סטריט ג'ורנל.

ההאקרים, שעובדים עבור ארגון שפועל בחסות ממשלת רוסיה וידוע בשמות Dragonfly או Energetic Bear, טענו ל"מאות קורבנות" ב-2017, לדברי הפקידים במשרד לביטחון המולדת של ארה"ב (DHS), על פי הדיווח בג'ורנל.

ההאקרים משתמשים בכלים קונבנציונליים כמו דיוג בחנית (spear phishing) באמצעות שליחת אימיילים, וכן באסטרטגיה הידועה כ-watering hole attack, שבמסגרתה מזהים ההאקרים אתרים שבהם נוהגים רבים מעובדי חברה או ארגון מסוימים לגלוש. ההאקרים מפתים את העובדים להקליד את סיסמאותיהם באתרים אלה כדי לגנוב את קודי האימות של אותם העובדים ולהיכנס לרשתות של חברות תשתית שמספקות שירותים לחברה או לארגון, כך על פי הדיווח בג'ורנל.

עד למועד פרסום הכתבה לא נענה DHS לפנייה שבה התבקש להגיב, ושבוצעה לאחר שעות המשרד הרגילות.

DHS מתכנן לערוך ארבעה תדרוכים, והוא מחפש ראיות לכך שהרוסים מנסים לבצע אוטומציה של מתקפותיהם, על פי הדיווח בג'ורנל. חוקרים שציטט הג'ורנל אמרו כי לא ברור אם ההאקרים ביצעו את המתקפה כהכנה למתקפה גדולה יותר בעתיד.

דיווח זה התפרסם על רקע החרפת המתח בתחום הסייבר בין וושינגטון ומוסקבה. חבר מושבעים פדרלי גדול בארה"ב קבע החודש כי יש להאשים 12 קציני מודיעין רוסים בפריצה לרשתות המחשב של הילארי קלינטון, מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב ב-2016, ולרשת המפלגה הדמוקרטית עצמה.

היועץ המשפטי המיוחד רוברט מולר בודק את החשדות שרוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, ושמועמד המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ שיתף פעולה עם מוסקבה. רוסיה מכחישה כי התערבה בבחירות, והנשיא טראמפ מכחיש כי שיתף פעולה עם רוסיה.