המנכ"ל עזב במפתיע, ומכונית הספורט האגדית עלולה להיפגע

בעיות בריאות הביאו לפרישתו המפתיעה של סרג'יו מרצ'יונה מראשות החברות פיאט-קרייזלר ופרארי • האם חזונו של מרצ'יונה ליצרנית מכוניות הספורט ימשיך להתקיים?

מרצ'יונה עם ראש ממשלת איטליה / צילום: צילום רויטרס
מרצ'יונה עם ראש ממשלת איטליה / צילום: צילום רויטרס

פרישתו של סרג'יו מרצ'יונה מראשות פרארי צפויה לפגוע באגדת מכונית ספורט איטלקית שהוא חולל בה מהפכה בשנים האחרונות.

מרצ'יונה הוחלף בפתאומיות גם כראש חברת פיאט-קרייזלר וגם בראשות פרארי בגלל בעיות בריאות. הוא אמור היה לפרוש מפיאט-קרייזלר בשנה הבאה, והוא הספיק להכין תוכנית ירושה. אבל הוא תכנן להישאר בפרארי, שבה הוא כיהן כיו"ר, עד 2021 לכל הפחות. הוא עצמו מחזיק בכמה דגמים של פרארי, ומעולם לא דיבר על העברת תפקידו בחברה זו.

מניית פרארי  ירדה במהלך מסחר אתמול בניו יורק ב-4.2%.

לואיס קמילרי, חבר במועצת המנהלים של פרארי ויו"ר פיליפ מוריס אינטרנשיונל, נותנת החסות של פרארי במרוצים, קיבל עליו את כהונת המנכ"ל עד שבעלי המניות יוכלו לאשר את כהונתו הקבועה.

פרארי מצויה בעיצומו של מפנה חד באסטרטגיה שלה בהובלת מרצ'יונה, שכלל את העלאת הייצור, הנפקה לבורסה ב-2015 והשקעה מתוכננת של רכב שטח-ספורט (ג'יפ).

מרצ'יונה התמנה ליו"ר פרארי בסוף 2014 אחרי ריב פומבי עם לוקה קורדרו די מונטזמולו, היו"ר הוותיק של היצרנית. באותה עת, פיאט קרייזלר החזיקה 90% מפרארי, והשניים התנגחו זה בזה.

מונטזמולו חשש שהרחבת הייצור שהייתה החזון של מרצ'יונה תאיים על היוקרה של החברה כאשר ההנפקה לבורסה תגרום לה להתפשר על תשומת הלב הקנאית לפרטים שאפשרה לה למכור את דגמי הבסיס של פרארי ב-250,000 דולר ואת הדגמים המיוחדים לפי הזמנה במיליון דולר ויותר.

מרצ'יונה, שראה בהנפקת פרארי ובהרחבת הייצור דרך לפיאט-קרייזלר לגייס הון למימון ההשקעות השאפתניות שלה, הדיח את מונטזמולו, ומינה את עצמו גם למנכ"ל שלה במאי 2016.

בעקבות ההנפקה, מרצ'יונה החליט להרחיב את תפוקת פרארי, אל מעל התקרה המסורתית של 7,000 מכוניות בשנה. בשנה שעברה מכרה החברה 8,400 מכוניות.

פרארי עומדת גם להציג את רכב השטח הראשון שלה, אם כי לא נקבע עדיין תאריך יעד לכך, והיא מנסה לחזור למרוצי פורמולה וואן, שהם פלטפורמה שיווקית חשובה שבה היא לא זכתה זה עשרות שנים.

מניית פרארי הכפילה את עצמה ויותר מההנפקה, והחברה שווה כעת כמעט כמו פיאט קרייזלר, שמוכרת 5 מיליון כלי רכב בשנה.

קמילרי, האזרח הבריטי שמכהן במועצתה מנהלים של פרארי מאז הנפקתה לציבור, מקיים יחסים אישיים ומקצועיים הדוקים עם פרארי ומרצ'יונה זה שנים רבות. בכיר בפרארי אומר שהמינוי של קמילרי, שאין לו ניסיון בניהול יצרנית רכב, מיועד להפגין שהחזון של מרצ'יונה ליצרנית מכוניות הספורט יימשך.

אבל ייתכן שהמשימה הזו תהיה קשה. "לקמילרי יש עבודה קלה מבחינת תפעול, אבל הוא יורש תמחור אבסורדי, תוכנית מוצרים שאין לה גיבוי פנימי ויעדים פיננסיים לשנת 2021 שסרג'יו שרטט על גבי מפית, וייתכן שיהיה קשה להשיג", כתב האנליסט מקס וורברטון מחברת סנפורד ברנסטין.

מרצ'יונה שכנע בהצלחה משקיעים ואנליסטים לראות בפרארי יצרנית של מוצרי יוקרה ומותרות - שראויה לשווי שוק גבוה יותר מזה של יצרנית רכב רגילה. בהתבסס על רווחיותה האחרונה של החברה, המניה נסחרת במכפיל של יתר מ-30 לעומת פחות מ-10 ברוב חברות הרכב האחרות.

"מרצ'יונה כוונן את פרארי למצוינות. כעת נשאר לראות אם זה יימשך כך בלעדיו", כתב ג'ורג' גליירז, אנליסט ב-ISI אברקור.