10% ממסופי התשלום בבתי העסק תומכים בתקן ה-EMV

מנתוני שב"א שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי מספר מסופי ה-EMV יותר מהכפיל עצמו בחצי שנה האחרונה ל-16.2 אלף • טרם נקבע מי יישאר בעלות מעבר העסקים הקטנים למסופים החדשים

כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק

מנתונים חברת שב"א - החברה האחראית לתשתית התשלומים בישראל - עולה כי בחצי שנה האחרונה חלה עלייה חדה במספר המסופים בבתי העסק המותאמים לתקן ה-EMV.
כך למשל, בעוד בחודש ינואר 2018 מספר מסופי ה-EMV עמד על 6,800 שהיוו רק 4.3% מסך המכשירים בשוק, ביוני האחרון הוא זינק ב-138% ל-16.2 אלף מכשירים, המהווים כ-10% ממספר המכשירים בשוק.

להכנסת תקן ה-EMV לשוק התשלומים בישראל יש כמה משמעויות. ראשית הוא יאפשר כניסה של סולקים חדשים לשוק סליקת התשלומים לבתי העסק, הנשלט כיום על ידי שלוש חברות כרטיסי האשראי. שנית הוא יאפשר שיפור של רמת האבטחה בביצוע עסקאות בכרטיסי אשראי, שכן הוא מקשה על זיופים והונאות. כמו כן, תקן ה-EMV מאפשר שימוש באמצעי תשלום מתקדמים כגון תשלום באמצעות הסלולר ואמצעי תשלום ללא מגע, ויוכל לאפשר כניסה של שחקנים טכנולוגיים חדשים בתחום התשלומים.

אלא שבכדי שכל זה יקרה, כרטיס האשראי צריכים לתמוך בתקן וכך גם המסוף באמצעותו בית העסק מקבל את התשלום. החלפת כרטיסי האשראי עם תקן ה-EMV  - כרטיסי אשראי עם צ'יפ - נחשבת להליך פשוט יחסית, וכיום רוב הכרטיסים תומכים בתקן הזה, שכן חברות כרטיסי האשראי החליפו במדורג את הכרטיסים ללקוחות לכרטיסים החכמים. לעומת זאת, בקרב בתי העסק נחשב ההליך למורכב יותר.

השוק עובר למסופי EMV
 השוק עובר למסופי EMV

כיום, לפי הנחיות בנק ישראל, כל מסוף חדש שנכנס לשוק חייב להיות תומך ב-EMV, וזהו הסיבה לגידול בחודשים האחרונים. בנוסף ישנן רשתות כמו מקדונלדס ואיקאה שהחליטו מיוזמתן להעביר את כל מסופי התשלום שלהן לכאלו התומכים ב-EMV, אך עדיין רוב השוק ובמיוחד העסקים הקטנים אינם ממהר לעבור למסופי ה-EMV.

במדינות אחרות ובמיוחד באירופה, בתי העסק גילו נכונות לעבור ל-EMV, בשל השיפור המשמעותי באבטחת העסקה ובהקטנת הסיכוי לזיופים, אך בישראל המוטיבציה בנושא אינה גבוהה במיוחד, שכן ממילא היקף ההונאות בכרטיסי אשראי בישראל נחשב לנמוך.

בבנק ישראל, שמובילים את הפרומה להכנסת ה-EMV לשוק, ניסו לתת מוטיבציה לבתי העסק לעבור למסופי ה-EMV, וקבעו כי מי שיישא בנזק להונאה בכרטיס אשראי הוא מי שברשותו הטכנולוגיה הנחותה יותר - מנפיק כרטיס האשראי או הסולק של בית העסק. אלא, מכיוון שממילא נושא ההונאות בישראל זניח למדי, הערכות הן שזו אינה מוטיבציה מספיק גדולה לבתי העסק. 

במהלך השנה האחרונה עלו יוזמות שונות לגבי השאלה מי יממן את המעבר, בעיקר לעסקים קטנים, שמוערך בעלות של עשרות מיליוני שקלים. נבחנו אפשרויות כגון תמיכה מהמדינה או מימון מצד חברות כרטיסי האשראי, אבל עדיין לא התקבלה החלטה בנושא. בשוק התשלומים מציינים כי מדובר בסוגיה קריטית להצלחת הרפורמה ולמעבר השוק כולו ל-EMV, וכי עד אשר סוגיה זו לא תוכרע, חלק מרכזי מהשוק, ובמיוחד העסקים הקטנים, יישארו עם מערכות התשלום הישנות.