מנהל השירותים הווטרינריים התפטר לאחר חצי שנה בתפקיד

ד"ר מישל בלאיש הודיע על התפטרותו מהתפקיד הבוקר (ד'), רק חצי שנה לאחר שהתמנה,ומסרב לתת סיבה לעזיבתו • במקביל: שביתה כללית במשרד החקלאות, הופסק יצוא ויבוא של תוצרת חקלאית טרייה ומוצרים מן החי

ד“ר מישל בלאיש/  צילום: גדעון שרון
ד“ר מישל בלאיש/ צילום: גדעון שרון

מנהל השירותים הווטרינריים, ד"ר מישל בלאיש, הודיע הבוקר על התפטרותו מהתפקיד, חצי שנה בלבד אחרי שהתמנה. הודעת ההתפטרות נמסרה בצמוד לשביתה הכללית במשרד החקלאות שפרצה הבוקר, שביתה שנומקה על ידי העובדים בעיקר במשבר בשירותים הווטרינריים וטענות של העובדים על מגמת הפרטה של חלק מהשירותים הווטרינריים.

שביתת 1,800 עובדי משרד החקלאות היום (ד') כללה את כל הנמלים ומעברי הגבול (כולל כרם שלום). עקב השביתה הופסקו יצוא ויבוא של תוצרת חקלאית טריה ומוצרים מן החי. השביתה מתקיימת בתמיכת יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקב, שלדברי מקורות במשרד, בינו לבין מנכ"ל המשרד שלמה בן אליהו יש מתיחות וטענות הדדיות על אי קיום הבנות, עד כדי משבר אמון ביניהם.

הסיבות העיקריות שבהן נומקה השביתה הן הכוונה להפרטת את שירותי חיסון עדרי הצאן נגד מחלת הברוצלוזיס, וזאת בעקבות מחדלים בחיסון שנחשפו ב"גלובס" עוד ב-2013; הכוונה להפרטת הטיפול במחלת הסלמונלה בלולים; הכוונה להעביר את מכון וולקני לצפון; מיקור חוץ של חלק מהשירותים להגנת הצומח, למתן אישורי תקינות סניטרית של תוצרת חקלאית ובעיקר תוצרת צמחית. נושא זה רגיש במיוחד, משום שבעבר התברר שתעודות חתומות מראש ניתנו שלא כדין, באופן שעלול היה לפגוע בסחר החקלאי הבינלאומי של ישראל.

המנהל המתפטר בלאיש, אפידמיולוג בהכשרתו, לא נימק במכתבו מהן הסיבות להתפטרותו המפתיעה, וסירב לכל הפניות להסביר את מניעיו. בלאיש ממעט להתבטא בישיבות ובאירועים בהם מדובר בשירותים הווטרינריים, ולישיבות אצל מנכ"ל משרד החקלאות נהג במקרים רבים לשלוח ממלאי מקום מטעמו. מנהל בשירותים הווטרינריים אומר, כי "זו התפטרות של מחאה על כך שאין לו גיבוי מצד הנהלת המשרד". גורם בכיר במשרד החקלאות אמר היום, כי "מישל לא היה בקליקות של המשרד ולא שידר אוטוריטה כלפי ההנהלה של המשרד, ובכלל - הצד הניהולי של מערכת כל כך רגישה גדול עליו".

לגבי הטענה על כך שההתפטרות היא אקט של מחאה נמסר ממשרד החקלאות: "לעניין מנהל שירותים וטרינרים, הטענה משוללת כל יסוד. במכתב ההתפטרות שלו, מודה בלאיש למנכ"ל ולשר על האמון שנתנו בו".

לשאלת הנזק הכלכלי של סגירת מעברים לתוצאת חקלאית נמסר מהמשרד, כי "הנזק הכללי יוכל להיות מאוד גבוה, על מנת למנוע נזקים כבדים מהציבור הנזקק לשירותי המשרד, הוקמה ועדת חריגים שבוחנת בקשות למתן אישורים דחופים.

"בנוגע לטענה בגין משבר אמון, לא ידוע על דבר כזה, ההפך הוא הנכון. מנכ"ל המשרד שמח תמיד לסייע לעובדים הן על ידי הסתדרות עובדי המדינה או בכל דרך אחרת העומדת בפניו. ולראייה מנכ"ל המשרד הנחה היום את היועצת המשפטית לשלב זרועות יחד עם הממונה על השכר באוצר ולראות כיצד ניתן לשפות את העובדים בגין ימי השביתה מ"קרן השביתה" אליה מפקידים העובדים סכומים נכבדים מידי שנה".