הבוקר: הממשלה תדון במצב העגום של הביטוח הלאומי

"גלובס" חשף ביום חמישי את הדוחות הכספיים של הביטוח הלאומי, שמציגים תמונה עגומה של מצבו • נכון לסוף 2017, ההתחייבויות של הביטוח הלאומי עומדות על 440 מיליארד שקל • הביטוח הלאומי יציג היום את הדוח האקטוארי בפני הממשלה

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

מצבו הפיננסי של הביטוח הלאומי מגיע הבוקר (א') לממשלה, לאחר כמה שנים שבהן נמנעה מלעסוק בו, למרות החשיבות הגדולה שלו לאזרחי המדינה. ביום חמישי חשף "גלובס" כי התחייבויות הביטוח הלאומי עלו ב-2017 ב-7% והגיעו ל-706 מיליארד שקל. מסמך נוסף שהגיע לידי "גלובס" העלה כי ועדת הכספים של הביטוח הלאומי, שבראשה עומד רו"ח ערן יארק, הביעה התנגדות לחתימה על הדוחות הכספיים.

זאת אמנם רק עמדה הצהרתית, אך המשמעות שלה היא שבביטוח הלאומי משדרים לממשלה: קחו אחריות על ההתחייבויות שלנו. בוועדה דורשים מהממשלה כתב שיפוי, וחוששים כי בעתיד, ביום שבו המוסד יהיה זקוק לממשלה, היא לא תעמוד מאחוריו. הביטוח הלאומי הוא אמנם גוף עצמאי, אך הלכה למעשה הוא תלוי במדיניות הממשלה, שמחליטה האם להעלות קצבאות או מה גובה דמי הביטוח. אנשי הביטוח הלאומי צפויים להציג היום בפני הממשלה גם את הגירעון האקטוארי, שלוקח בחשבון תחזיות ארוכות-טווח לגבי משלמי דמי הביטוח ומקבלי הקצבאות.

מול ההתחייבויות ארוכות-הטווח של הביטוח הלאומי, עומדת בעיקר קרן ההון של המוסד שגדלה ב-2017 בכ-18 מיליארד שקל, ועומדת נכון לסוף השנה על כ-241 מיליארד שקל. אולם, בניכוי הנכסים, עומדות ההתחייבויות של הביטוח הלאומי על 440 מיליארד שקל, עלייה של 7% לעומת 2016. אם תרצו, זה הסכום שיידרשו אזרחי ישראל לשלם בעשורים הקרובים, כדי שהביטוח הלאומי יוכל להמשיך ולשלם קצבאות. מ ה שמדאיג עוד יותר מהיקף ההתחייבויות הוא הקצב המהיר של גידולן. ב-2012 עמדו ההתחייבויות על 229 מיליארד שקל וב-2007 הן הסתכמו ב-126 מיליארד שקל.

בחודשים האחרונים העלה שר העבודה והרווחה חיים כץ, שאחראי על הביטוח הלאומי, את הנושא לכותרות ולדיונים פנימיים בממשלה, בין השאר עם משרד האוצר והיועץ המשפטי לממשלה. כץ מנסה לדחוף את הממשלה לבצע צעדים, ורוצה לקחת אחריות מלאה על הביטוח הלאומי - דבר שיהיה קשה לעשות, מכיוון שיש קשר תקציבי הדוק בינו לבין תקציב המדינה. עם זאת, קיימות המלצות של ועדה לאיתנות פיננסית של הביטוח הלאומי, שהגישה המלצותיה לפני 6 שנים, אך אלו מעולם לא נידונו בממשלה. יכול להיות שהמלצותיה יהיו בסיס לדיונים.