לא היחידה: שליטת אינטל בשוק המחשבים האישיים נחלשת

מניות ענקית השבבים נפלו ב-9% ביום שישי האחרון בעקבות עיכוב בהשקת שבבים חדשים לשנה הבאה • הדבר עשוי להביא ליתרון למתחרות, בהן AMD • האם אינטל תרד מנתח שוק של כ-80% בשבבים למחשבים אישיים?

מנכ"ל אינטל בריאן קרזניץ / צילום: רויטרס
מנכ"ל אינטל בריאן קרזניץ / צילום: רויטרס

מניות אינטל נפלו ב-9% ביום שישי, למרות שרווחי והכנסות החברה היו מעל ציפיות האנליסטים. הכנסות אינטל  ברבעון השני עמדו על 5 מיליארד דולר, לעומת 2.8 מיליארד ברבעון המקביל של שנה שעברה. הרווח הנקי צמח ל-5.01 מיליארד דולר (1.05 דולר למניה) לעומת 2.81 מיליארד (0.58 למניה) בשנה שעברה.

הסיבה לצניחת המניה היא עיכוב בהשקת שבבי ה-10 ננומטר של החברה, שנדחתה לשנה הבאה. החברה מבטיחה כבר שנים כי השבבים יבטיחו ביצועים טובים יותר, תוך שימוש נמוך יותר באנרגיה לעומת שבבי ה-14 ננומטר שהחברה מייצרת היום. אנליסטים חוששים מכך שהעיכוב עשוי להביא ליתרון למתחרות של אינטל בתחום השבבים למחשבים אישיים, בהן AMD שהודיעה כי תשיק שבבי 7 ננומטר כבר בהמשך השנה, Nvidia ו-TSMC, ושהדבר יביא לירידה בנתח השוק של אינטל שמחזיקה היום ב-80% משוק השבבים למחשבים אישיים.

חשש נוסף הוא בתחום השבבים למרכזי דאטה, שהראה צמיחה מאכזבת בדוחות. היום אינטל מחזיקה כמעט במונופול בתחום השבבים עבור שרתים לאחסון נתונים מרחוק (בענן), וההכנסות שלה מהתחום צמחו ככל שיותר חברות בחרו לאחסן מידע בענן.

השליטה של אינטל בשוק השבבים למרכזי דאטה החלה להתמודד עם תחרות בשנה שעברה מצדה של AMD. המתחרה מחזיקה בנתח שוק קטן בתחום השרתים, אך התחזקות שלה תסכן את תוכניות אינטל להתמקד במרכזי דאטה כדי לגוון את תחומי ההתמחות שלה.

זהו הרבעון הראשון בו אינטל מדווחת על נתונים מאז עזיבתו של המנכ"ל בריאן קרזניץ' בעקבות מערכת יחסים שניהל עם עובדת בחברה, בניגוד לכללי אינטל. החברה עדיין מחפשת יורש לקרזניץ', וחלק מהאנליסטים ציינו גם את הנקודה הזו כסיבה לדאגה.

אמזון דיווחה על תוצאות מעורבות ברבעון השני ביום חמישי, עם הכנסות מתחת לציפיות אך רווח שיא של 2.5 מיליארד דולר. פייסבוק וטוויטר דיווחו גם הן על תוצאות רבעוניות השבוע, עם רווחים מרשימים, אך עוררו את דאגות המשקיעים בעקבות צמיחת משתמשים מאכזבת.