ההחלטה להגדיל היצע הדיור הציבורי היא רק תחילת הדרך

בתוכנית של השר גלנט, החשובה ככל שתהיה, חסרה ההתחייבות ליעד של 72 אלף יח"ד שהייתה בנוסח המקורי והוסרה ברגע האחרון • 60 הימים הבאים, בהם ייקבע כיצד תיושם ההחלטה, הם המבחן האמיתי לצוות שהוקם • ניתוח

יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: אלון רון
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: אלון רון

ממשלת ישראל אישרה השבוע את הצעת המחליטים שהגיש משרד הבינוי והשיכון, העוסקת בתוכנית רחבה להגדלת היצע הדירות בדיור הציבורי. כפי שנחשף ב"גלובס" ביום ד' האחרון, הצעת המחליטים הועלתה לממשלה לאחר שינויי נוסח והסכמה של משרד המשפטים ואנשי היועץ המשפטי לממשלה, שנדרשו לנושא בעקבות נקודות שהעלו במשרד האוצר כנגד הנוסח המקורי של הצעת המחליטים.

ההצעה שאושרה ביום ראשון, שגם שינתה את שמה ל'תוכנית חירום לאומית בתחום הדיור הציבורי', מציעה להקים צוות בין משרדי שתפקידו יהיה "להמליץ על תוכנית ממשלתית להגדלת מלאי הדיור הציבורי, באופן עקבי ובר קיימא". הצוות יבחן מספר צעדים בהם גיוס אג"ח נוסף של עמידר, בחינת האפשרות להקצאת קרקע על ידי רשות מקרקעי ישראל, רכישת דירות לדיור הציבורי, עידוד בניית דירות דיור ציבורי והעברתן לבעלות המדינה, הקצאת חלק מהדירות המשווקות במסגרת מכרזי מחיר למשתכן ויצירת תמריצים לבניית דיור ציבורי במסגרת בניה חדשה.

בראש הצוות האמור עתיד לעמוד מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק, והוא אמור לכלול בנוסף גם את נציגי הממשלה הבאים: ראש אגף תקציבים או סגנו; החשב הכללי או סגנו; מנהל רשות מקרקעי ישראל; מנהלת מינהל תכנון; מנהל רשות המיסים או סגנו; מנהל הרשות להתחדשות עירונית; מנכ"ל משרד הקליטה או מי מטעמו; מנכ"ל משרד העבודה והרווחה או מי מטעמו. שינוי שהוכנס אתמול ברגע האחרון הוסיף לצוות האמור גם את יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה או מי מטעמו וגם הצבתם של משקיפים מטעם משרדי המשפטים והפנים לפעילות הצוות. עוד מוצע כי צוות זה יגבש המלצות לגבי הסעיפים השונים בהצעת ההחלטה תוך 60 יום ויגיש את ההמלצות לממשלה, במידת הצורך ימליץ הצוות גם על תיקוני חקיקה הנדרשים. 

1. צעד משמעותי לטובת הדיור הציבורי

בראש ובראשונה יש להודות שמדובר בצעד משמעותי לדיור הציבורי בישראל. מדובר בנושא חשוב שלא זכה למספיק תשומת לב בשנים האחרונות - לא ציבורית, לא תקציבית וגם לא ממשלתית במידה המספקת. זו הפעם הראשונה שמשרד ממשלתי מקדם תוכנית כה רחבת היקף לנושא האמור, עם יעד משמעותי של למעלה מ-70 אלף דירות לעשור הקרוב. נכון, חייבים להודות שעוד לא ברורה מידת היתכנותם של חלק מהצעדים שהוצגו במסגרת התוכנית, אבל העובדה שהדבר הגיע לדיון ואושר היא מהפכה בפני עצמה. גם התמיכה הרחבה של ארגונים שונים העוסקים בדיור הציבורי, שרגילים בדרך כלל לתקוף את המדיניות הממשלתית, מעידה שמדובר במהלך עם פוטנציאל. תוכנית רחבת טווח עם מספר לא מבוטל של כלים למימוש היא יותר מעוד התבטאות שנזרקת באוויר, גם אם היא חסרה התחייבות ממשית ליישום (ועל כך נרחיב מיד). גם ההתנגדות של הצוות המקצועי באוצר להצעת המחליטים המקורית, מעידה שיש כאן יותר מהצעה שמטרתה לצבור קולות או אהדה חברתית של שר כזה או אחר.

הוכחה נוספת לכך שמדובר ביותר מהכרזה בלבד היא שקידום הצעת המחליטים עד אישורה אתמול לווה בלא מעט טלטלות, ועד יום רביעי בשעות הערב המאוחרות עדיין לא היה ברור אם ההצעה תיכנס לסדר היום של ישיבת הממשלה. שר האוצר אומנם אמר מספר פעמים שהוא תומך בתוכנית, אבל הצוות המקצועי באוצר לא שקט על שמריו עד הרגע האחרון, עם שינויים בנוסח והערות נוספות - ולא סתם ההחלטה הגיעה גם לדיון אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. מדובר, אגב, בשלב שבו נופלים הרבה דברים, אבל במקרה הזה ההצעה, עם שינויים לא מעטים, הצליחה להיחלץ ולעלות לאישור.

2. פספוס הזדמנות גדולה עקב שינוי קטן בנוסח

לאחר השבחים על עצם אישור הצעת המחליטים בממשלה, הישג שהצוות המקצועי במשרד השיכון בהחלט יכול לרשום לטובתו, צריך להגיד עוד משהו. הצעת המחליטים המקורית כללה פרט קטן בעל משמעות גדולה מאוד, שבסופו של דבר נפל מן הנוסח כפי שאושר אתמול. ההצעה המקורית נפתחה בסעיף שקבע: "לקבוע יעד ממשלתי שנתי של הגדלת מלאי הדירות בדיור הציבורי בהיקף של 7,200 דירות בכל אחת מהשנים 2019-2028 ובסך הכל 72 אלף דירות נוספות". המשפט הקצר הזה הוא בעל משמעות אדירה לדיור הציבורי וכל מי שמבין בהליכי חקיקה או התחייבות הממשלה במסגרת הצעות מחליטים, יודע שאילו ההצעה הייתה עוברת עם המשפט הזה, לא היה מדובר "רק" בצעד משמעותי אלא במהפיכה של ממש - בגלל המספר ובגלל ההתחייבות הממשלתית אל מול זכאי הדיור הציבורי. אבל הגדרה כה ברורה של התוכנית, כמו גם התחייבות שאינה נתונה לפרשנות, הייתה גדולה מידיי על משרד האוצר וגורמים נוספים, כך שזה לא קרה בסוף.

מעבר לסעיף המשמעותי שכאמור ירד מהנוסח הסופי, צריך להסביר עוד משהו הנוגע להצעת המחליטים. שוב, מבלי להפחית מחשיבותה החברתית, מדובר בסופו של יום גם בהתחייבות להקמת צוות שיבחן את הצעדים שהציע משרד הבינוי והשיכון ליישום היעד. אומנם מי שעומד בראש הצוות הוא מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אבל חברי הצוות מגיעים ממקומות מגוונים, וכל מי שבקיא בפעילות צוותים דומים יודע שעכשיו מגיעה עת המשא ומתן האמיתי. הצוות יבחן את הצעדים השונים, שאומנם מופיעים בזה אחר זה בהצעת המחליטים, אך בלי התחייבות שמי מהם אכן ייושם ואיך. אם הדיונים על הצעת המחליטים היו כה ארוכים ומתישים, וגררו שינויים לא מעטים, לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין שגם הדיונים במסגרת הצוות לא יהיו פשוטים. ההתייחסות של משרד האוצר להצעת המחליטים שעלתה אתמול לאישור הממשלה ממחישה לכולם שהדברים רחוקים מלהיות סגורים. בהתייחסות היועץ המשפטי של משרד האוצר להצעה נכתב בין היתר כי: "יובהר כי המלצות הצוות אשר כרוכות בהגדלת התחייבויות הממשלה לשנים 2020 עד 2022 כפופות לפי סעיף 40א' לחוק יסודות התקציב לנקיטה בפעולה מאזנת והיה מקום לשקף את האמור בהצעה ובדברי ההסבר [...] בנוסף, המלצות אשר כרוכות בהגדלת התחייבויות הממשלה לשנים 2018-2019 וכן 2023 ואילך, כפופות להצגת מקור תקציבי, וזאת כמתחייב מיתר הוראות חוק יסודות התקציב והוראות תקנון הממשלה". משפטים אלו מעידים כי ייתכן שהמריבה האמיתית, זו שתהיה על הכסף ולא על ההגדרות, הניסוחים או ההתחייבויות, גם היא עומדת להתחיל.

3. בימים הקרובים צפוי להתחיל מו"מ קשוח

עכשיו נכנסים במשרד הבינוי והשיכון למערכה חדשה. הצוות המדובר שיתחיל את העבודה המקצועית על הסעיפים השונים יצטרך לקבוע בין היתר מה מהם יישאר בפועל ומה יהפוך רק להצהרה ללא יישום אמיתי. לצוות הוקצו 60 יום לגבש את עמדותיו ולהגיש המלצות לממשלה, כמו גם להתחיל ולנסח שינויי חקיקה במידה שיידרשו. מדובר במשא ומתן קשוח שעומד להתחיל כבר עכשיו, ושיחות עם גורמים שונים הבקיאים בהצעה, בסעיפיה, ובעמדות השונות של המשרדים השונים, מעלות כי כולם יודעים שכנראה לא כל מה שנמצא שם עכשיו באמת יישאר גם בעוד חודשיים. גם הארגונים החברתיים שמברכים היום על אישור הממשלה מודעים לכך, ומתכננים להפעיל לחץ משלהם כדי לנסות ולהשפיע על התוצר הסופי.

העובדה שההחלטה אתמול עברה פה אחד, וששר האוצר תומך בה, היא התחלה טובה - אבל עיון בשלל הסעיפים שיעלו לדיון הצוות מעלה סעיף אחר סעיף שיגרור דיונים ארוכים בשאלות מהותיות. ועוד דבר קטן: ככל שהימים עוברים והבחירות הולכות ומתקרבות, יש לקוות כי הנושא החשוב לא יידחק שוב לפינה בהמשך וגם החלטות הצוות באשר יהיו אכן ימומשו בסופו של דבר ולא ייסגרו באיזו מגירה עלומה. חשוב מאוד שיינתן פתרון רחב לזכאי הדיור הציבורי, והתוכנית האמורה היא פתרון טוב, אבל כולם כבר יודעים שמדובר בנושא שאם לא יילחמו עליו עכשיו ב-60 הימים הקרובים, לא בטוח שהזדמנות כזו תחזור על עצמה בהמשך.