אירונאוטיקס תמכור לתאילנד מל"טים בכ-27 מיליון דולר

התמורה תשולם לחברה בהתאם לאבני דרך שנקבעו • העסקה עם משרד הביטחון של תאילנד כוללת מל"טים מסוג "דומינטור", ציוד קרקעי ושירותים נלווים

עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר
עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר

יצרנית המל"טים (מטוסים ללא טייס) מיבנה, חברת אירונאוטיקס, תספק למשרד הביטחון של תאילנד מל"טים מסוג "דומינטור". על כך דיווחה החברה הבוקר (ב') לבורסה.

היקף העסקה, הכוללת מל"טים, ציוד קרקעי ושירותים נלווים, מסתכם בכ-27 מיליון דולר למשך 3 שנים כאשר התמורה תשולם לחברה בהתאם לאבני דרך שנקבעו.

מל"ט הדומינטור, אותו פיתחו באירונאוטיקס על בסיס מטוס מאויש שהוסב למטוס ללא טייס, יכול לשאת מספר מטענים ייעודיים (כמו מצלמה, מכ"ם או פצצה למשל) בו זמנית במשקל מקסימלי של כ-1,900 ק"ג ויש לו יכולת לשהות באוויר במשך כ-20 שעות.

בחברה מציינים כי משרד הביטחון התאילנדי הוא לקוח ותיק של אירונאוטיקס וצבא תאילנד מפעיל בהצלחה מל"טים נוספים של החברה בעשור האחרון.

אירונאוטיקס עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים, בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. מנכ"ל החברה הוא עמוס מתן, והיו"ר שלה הוא האלוף במילואים ידידיה יערי, מפקד חיל הים ומנכ"ל חברת רפאל לשעבר, שהחליף לאחרונה את מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן אליהו.

מניית אירונאוטיקס  הגיבה לדיווח בעליות. עם זאת, מאז הצטרפה החברה למועדון החברות הציבוריות ביוני אשתקד רשמה המניה צניחה של קרוב ל-60% בעקבות תוצאות חלשות שהציגה החברה ולאחר שבאוגוסט אשתקד התפוצצה פרשה שבה הייתה מעורבת החברה, ושבעקבותיה היתלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט החברה מסוגK1 Orbiter ללקוח מהותי במדינה זרה (פרשה שעדיין מוטל עליה צו איסור פרסום, לאחר שבחודש נובמבר אשתקד נפתחה חקירה פלילית בנושא).

ברבעון הראשון השנה הציגה החברה ירידה של 5% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-31 מיליון דולר. בשורה התפעולית נרשם הפסד של כ-1.2 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 858 אלף דולר ברבעון המקביל, בין השאר על רקע עלייה בהוצאות מחקר ופיתוח. בשורה התחתונה דיווחה אירונאוטיקס על הפסד נקי של כ-1.8 מיליון דולר לעומת רווח של 180 אלף דולר ברבעון המקביל.

אירונאוטיקס הפכה לציבורית בקיץ 2017 לאחר שקרנות ההשקעה השולטות בה ביצעו הצעת מכר ענקית בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. בנוסף, החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל - לגוף שהוביל את ההנפקה, לאומי פרטנרס, והחלה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. מאז התכווץ שוויה בבורסה לכ-405 מיליון שקל כיום.