אדוני ראש הממשלה, אני אמל אסעד, ואני לא מתנצל

הניסיונות של ראש הממשלה לפלג ולסכסך את העם לא יצלחו • אנחנו נלחמים על שוויון לכל • פרשנות

שלשום (א') בבוקר עמד כבוד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מול שריו הנאמנים ונשא דברים נלהבים כדי לחזק את ידיהם ולעודד את רוחם במלחמת ההגנה על חוק יסוד הלאום נגד האויב השפל ועוכר ישראל מהשמאל:

"יש התרסה מתמדת נגד חוק הלאום. השיח חד צדדי... שיח על בורות... תפסיקו להתנצל והילחמו על האמת... התקפות של חוגי השמאל שמגדיר את עצמו כציוני הן אבסורדיות. הן שפל שאליו הידרדר השמאל..."

כאלו ועוד דברים חוצבי להבות, אמר לשריו כדי שיבינו את המצב לאשורו - חוק הלאום מותקף על ידי "השמאלנים", והם כידוע שקרנים שהתדרדרו לשפל המדרגה שם הם מפיצים שקרים אבסורדיים. כדי להילחם על האמת צריך לכן להילחם ב"שמאלנים" - אז תפסיקו להתנצל אבירי הקואליציה, שלפו את החרבות והדבירו את "השמאלנים" השפלים.

אבל בכך לא נגמר העניין. "השמאלנים" התסיסו והמרידו קבוצת מתריסים תמימים שהצטרפו בטעות לאויבי החוק. ראש הממשלה מתמלא רגשות חמלה ומוסיף ואומר: "... לעומת השמאל, נוגעים ללבי רחשי העדה הדרוזית. אני רוצה לומר להם, אין בחוק פגיעה בכם כאזרחים שווים במדינת ישראל, אין בו שבר שפוגע בעדה הדרוזית ", ומיד הוא מחליט לחוס על הדרוזים התמימים ולהבטיח להם גם תמורה נאותה.

זו השיטה - לפלג, להפריד, לסכסך, להפחיד, להבטיח - ואולי אפילו לקיים.

האם משהו מזה יעבוד גם הפעם?

אני, אמל אסעד, מבקש לומר לך אדוני ראש הממשלה: זה לא יצליח, ואני לא מתנצל!

אני לא שמאלן ואני גם לא לאומן - אני דרוזי-ישראלי ויחד עם רבים מחברי, בימין ובשמאל, דרוזים ויהודים, דתיים וחילוניים, אנו נילחם בחוק הזה.

המחאה הזו חוצה גבולות של ימין ושמאל ועוצרת על גבול הגזענות נמוכת-המצח, שם היא פועלת. לא תוכל להפריד בין המתנגדים ולא תקנה את מחאתם בחבילת הטבות. כי המחאה הזו היא מלחמה על אופייה של המדינה שאנו בחרנו להיות אזרחיה הנאמנים. אנו נלחמים על מדינת ישראל שתהא:

פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות. 
תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה. 
מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל. 
תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין. 
תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות. 
תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות. 
תהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות - וזה, אדוני ראש הממשלה, כולל גם זכויות אדם ובעיקר הזכות לשוויון שנעדרת מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו שאתה מרבה כל כך להזכיר.

כל אזרח במדינה, משמאל מימין ומן המרכז, שמאמין בעקרונות אלו כעקרונות יסוד בזהותה של מדינת ישראל, יבוא ויצטרף למחאה המתגברת שאנו מבטאים נגד התחליף העלוב בדמות החוק הלאומני שחוקקתם. לא תצליח להפריד בינינו כי כולנו דורשים לקבל בחזרה את הישראליות האמתית, את המדינה שלנו - המדינה של כולנו.

■ הכותב הוא תא"ל במיל' ואיש עסקים.