לחץ, בלבול ושיבוש הליכי משפט: מה עובר על דונלד טראמפ?

פניקה בבית הלבן? טראמפ קורא להפסיק "ציד המכשפות" נגדו • בפעם הראשונה פנה הנשיא בפומבי לשר המשפטים בדרישה לשים קץ לחקירה שמנהלים נגדו "17 דמוקרטים זועמים" • במאמץ להפריך האשמות שהקריאה היא שיבוש גלוי של הליכי משפט, טוענים פרקליטיו: הוא רק שחרר קיטור והביע דעה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בממשל טראמפ אכן אין רגע משעמם אחד, אבל לפעמים הדרמה היום-יומית שמתנהלת בבית הלבן נעשית צווחנית במיוחד, עם טונים צורמים מהרגיל, שמשמשים רקע לפעילות קדחתנית של פרקליטי טראמפ, דובריו ועוזריו, בדרך-כלל במאמץ לתקן קלקולים שזולגים מהמקלדת הנשיאותית. אתמול (ד') היה אחד מהימים האלה.

יום העבודה אך החל בוושינגטון, כאשר ציוץ חדש של טראמפ בישר לעולם על פרץ זעם נוסף של הנשיא: "זה מצב נורא, ושר המשפטים ג'ף סשנס צריך להפסיק מיד את ציד המכשפות המתוחמן הזה, לפני שהוא יוסיף להכתים את ארצנו עוד יותר. בוב מולר (התובע המיוחד שמנהל את החקירה על הקשרים כביכול בין קמפיין טראמפ לבין גורמים רוסיים בתקופת הבחירות לנשיאות; ר"ד) חדור ניגודי אינטרסים, ו-17 הדמוקרטים הזועמים (בצוות החקירה), שעושים למענו את העבודה המלוכלכת, הם חרפה לאמריקה!"

ובציוץ נוסף תיאר טראמפ כ"תרמית" את משפטו של פול מאנאפורט, שהיה מנהל הקמפיין שלו במשך כמה חודשים ב-2016, ושמואשם בהלבנות כספים והתחמקות מתשלומי מסים לאוצר האמריקאי על עשרות מיליוני דולרים שהרוויח מעבודתו כאסטרטג בחירות באוקראינה. התובע שליקט את הראיות נגד מאנאפורט הוא מולר.

משפטו של מאנאפורט אינו קשור לכאורה לחקירה על שיתוף-הפעולה הפונטנציאלי בין מטה טראמפ לרוסים, אבל טראמפ חושש - כנראה בצדק - שמולר מנסה לשבור את מאנאפורט ולהפוך אותו לעד מדינה נגד טראמפ בתמורה להקלה בעונשו על עבירות המס. אחרי הכול, כראש מטה הבחירות, מאנאפורט יכול לספר הרבה על קשרי טראמפ ו/או מטהו עם סוכניו של ולדימיר פוטין.

בעוד שטראמפ הגדיר פעמים רבות בעבר את חקירת מולר כ"ציד מכשפות", זו הפעם הראשונה שהנשיא פנה במישרין ובפומבי לשר המשפטים בדרישה לשים לה קץ. מחוקקים דמוקרטים ואפילו רפובליקאים מסוימים הגיבו בחלחלה לשמע הדברים: הרי קריאה של הנשיא לקפד את החקירה נגדו היא מאמץ בוטה לשבש הליכי משפט, מיזם שטראמפ אפילו לא טרח להסתיר מהציבור!

אחרי הכול, כבר באפריל הכריזה דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, כי טראמפ "מאמין בהחלט שיש לו סמכות" לפטר את מולר. בעבר פורסמו ידיעות שטראמפ אפילו בחן אפשרות לפטר את רוד רוזנסטיין, סגן שר המשפטים, שממונה על החקירה. פלח גדול מעבודת צוות החקירה של מולר מוקדש לבדיקת חשדות שטראמפ שיבש הליכי משפט בעבר ומוסיף לשבשם בהווה.

מחוקקים ואנליסטים מסוימים הביעו חשש גם ממצבו הנפשי של טראמפ, כפי שהוא משתקף בציוץ הראשון: האם הוא מודע בכלל לעובדה ששר המשפטים סשנס הדיר עצמו מהחקירה כבר בתחילתה, ולפיכך הוא אינו יכול להורות על סיומה? האם הוא שכח שעל החקירה ממונה סגנו, רוזנסטיין? האם הציוץ הזה מעיד על פניקה בבית הלבן? האם הוא איתות שהיכולות הקוגניטיביות של הנשיא מתחילות להיפגם, או, שאולי מדובר בתכסיס מתוחכם של טראמפ שאיש לא הצליח לרדת לעומקו?

כך או כך, מחוקקים דמוקרטים אמרו אמש כי מאמץ של הבית הלבן להפסיק את החקירה ולפטר את מולר יעלה לנשיא במשרתו. ציר בית הנבחרים אריק סוולוול, חבר בוועדת המודיעין של הבית, הזהיר אמש את טראמפ: "פטר את מולר - ואנו נפטר אותך". בראיון ל"ניוזוויק" הוא הבהיר כי "מאמץ (של הנשיא) לפטר את האדם שחוקר אותו יוביל ישירות לאימפיצ'מנט" (תהליך שבו בית הנבחרים מגיש כתב אישום' נגד הנשיא והסנאט מחליט האם לסמוך עליו את ידו).

שני בתי הקונגרס נמצאים עתה אמנם בידי הרפובליקאים, אך בחירות הביניים לקונגרס בתחילת נובמבר עשויות לשנות את המצב. סימנים רבים מעידים שלדמוקרטים יש סיכוי טוב להחזיר לידיהם לפחות את השליטה על בית הנבחרים. כבר עתה מתנהל דיון תוסס במפלגה הדמוקרטית האם להפוך את סוגיית האימפיצ'מנט לנושא מרכזי במערכת הבחירות, שכבר מתחילה להתחמם. אובדן השליטה הרפובליקאית באחד משני הבתים ימוטט כליל את האג'נדה של טראמפ בשנתיים הבאות וישתק את ממשלו.

זמן קצר לאחר פרסום הציוץ הנשיאותי שקורא לסיום חקירת מולר, התגייס הבית הלבן להפריך האשמות שהציוץ הזה היה למעשה מאמץ לשבש הליכי משפט. הדוברת האקבי סנדרס אמרה בתדרוך היומי לעיתונאים כי טראמפ בסך-הכול "נתן ביטוי לדעותיו", ולא הייתה לו כל כוונה להורות לשר המשפטים לפטר את מולר.

"הנשיא אינו משבש הליכי משפט", אמרה הדוברת. "הוא משיב מלחמה שערה. הנשיא מביע את דעתו. הוא מבטא אותה בבירור ומביע את תסכולו מרמת השחיתות שאנו עדים לה... אין שום סיבה שייאסר עליו להביע את דעתו".

ופרקליטו של טראמפ, רודי ג'וליאני, טען כי הציוץ הנשיאותי "לא הייתה קריאה לפעולה... הרי הוא השתמש במילה 'צריך', שאינה הוראה ישירה". החוקה מעניקה לנשיא זכות להביע את דעתו, אמר ג'וליאני. פרקליט אחר, ג'יי סוקולו, הוסיף: "טראמפ אינו סבור שהוא צריך להתערב בתהליך, והוא אכן אינו מתערב".

כבר בשחר נשיאותו זנח טראמפ כליל את המסורת שלפיה צריך הנשיא לשמור על מרחק ממשרד המשפטים ובמיוחד מהחקירות שמנהל המשרד הזה. מזה חודשים מותח טראמפ ביקורת על החקירה נגד מטה הבחירות שלו ונגדו עצמו, במאמץ להכין את תומכיו ליום שבו יפורסמו תוצאות החקירה. הוא מנסה להציג את חקירת מולר כפעילות פוליטית, שנועדה למוטט את ממשלו. ההיגיון בהתנהלות כזו הוא שכאשר יפורסמו תוצאות החקירה, יוכל טראמפ לומר: הכול פוליטיקה, אי-אפשר להאמין אפילו למילה אחת שלהם. הציוץ שקורא להפסקת החקירה הוא צעד נוסף, אמנם גדול יותר, במאמץ לשלול לגיטימציה ממולר, מחוקריו ומתוצאות עמלם.