האם תידחה בקשת איראן להטיס 350 מ' יורו במזומן לטהרן?

בבנק האירופי-איראני בהמבורג (EIH) הצטברו תשלומים עבור סחורה ונפט איראניים מאירופה ומרחבי העולם • לפני כשבוע שלח הבנק המרכזי הגרמני הוראות חדשות: אם יש חשד למימון טרור - סרבו להעביר את הכסף

  EIH בנק EIH בהמבורג / צילום: רויטרס
EIH בנק EIH בהמבורג / צילום: רויטרס

הרשויות בגרמניה צפויות לדחות את דרישת איראן להטיס כ-350 מיליון אירו במזומן מבנק איראני בבעלות ממשלתית הפועל בהמבורג היישר לטהרן, על רקע החשש כי הכסף עלול לממן טרור. איראן הגישה בתחילת יולי בקשה רשמית למשיכת סכום העתק, שהצטבר בשנים האחרונות בבנק האיראני-אירופי למסחר (EIH , Europäisch-Iranische Handelsbank) על רקע חידוש המסחר בין אירופה לאיראן לאחר החתימה על הסכם הגרעין. החשש האיראני הוא שלא תוכל להעביר אותו בצורה אחרת בשל הסנקציות האמריקאיות על איראן.

הבקשה עוררה סערה בינלאומית, וגם לחץ מצד ארה"ב וישראל על הרשויות הגרמניות לסרב לה. שגריר ארה"ב בגרמניה, ריצ'רד גרנל, הודיע כי הוא "מודאג מאוד" מההתפתחות וקרא לגרמניה למצוא פתרון לבעיה. הבוקר דיווחו כלי התקשורת בגרמניה כי במהלך מורכב ככל הנראה תמנע ברלין את משיכת הכסף, שהיה אמור לעבור בסדרת טיסות מיוחדות מהמבורג לטהרן.

לפי הדיווחים, לפני כשבוע שלח הבנק המרכזי הגרמני הוראות חדשות לכל הבנקים הפועלים בגרמניה, ביניהם הבנק האירופי-איראני, שממנו ביקשה טהרן לבצע את המשיכה. ההוראות הן לעדכן את ניסוח התנאים הכלליים (Terms & Conditions) שלהם כך שייכתב ש"במקרים מסוימים, יש לוודא ולהעמיד בטוחות בעסקאות למשיכת מזומנים לכך שהכסף אינו מיועד לטרור, אינו עובר על כללי הלבנת הון או מנוגד לסנקציות בינלאומית". לפי ההוראה המעודכנת, אם יש "חשד סביר" שהכסף עלול לשמש לאחת ממטרות אלה, יכול הבנק המרכזי הגרמני לסרב לאשר את משיכת הכסף במזומן.

ההוראות החדשות אמורות להיכנס לתוקף ב-25 באוגוסט. נכון לעכשיו, רשות הפיקוח על הבנקים בגרמניה (BaFin) הודיעה כי היא בוחנת את הבקשה האיראנית. ההערכות הבוקר בגרמניה היו כי תהליך הבחינה יימשך לפחות עד סוף אוגוסט, כך שהתקנות החדשות שהפיץ הבנק המרכזי יחולו גם על העסקה המבוקשת מצד האיראנים. לאחר מכן, העריכו, יהיה קשה לאיראן - בשל קשריה המוכחים עם חיזבאללה והפעילות הכספית של משמרות המהפכה - להוכיח שלא תשתמש בכסף למטרות הקשורות בטרור.

בנק EIH הוקם בשנות ה-70 על ידי אנשי עסקים איראניים בהמבורג, עיר הנמל הגרמנית, אך מאז עבר לשליטת טהרן באמצעות החזקות בו של שלושה בנקים איראניים. ה-EIH משמש לקבלת תשלומים באירו בעבור סחורה ונפט איראניים מאירופה ומרחבי העולם, ונותר אחד המוסדות הפיננסיים האחרונים שעדיין עושים זאת. האיראנים נימקו את בקשתם למשוך את הכסף בכך שישמש כמטבע חוץ לאזרחים איראנים שלא יוכלו לבצע פעולות באמצעות כרטיסי אשראי.