ועד העיתונאים קורא לעובדי "כאן" לבחון אפשרויות משפטיות

(עדכון) - שעות ספורות לאחר שבאתר "הארץ" עלתה לאוויר כתבה לא מחמיאה על ההתנהלות האנושית בתאגיד השידור "כאן", הוציא אמש מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ מייל לעובדים, בו כתב כי  "הכתבה לא משקפת את ערכיי ולא את ערכי התאגיד" • היום הגיב על כך ועד העיתונאים

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ
מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

שעות ספורות לאחר שבאתר "הארץ" עלתה לאוויר כתבה מאוד לא מחמיאה על ההתנהלות האנושית בתאגיד השידור הציבורי "כאן", הוציא אמש (ה') מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ מייל לעובדים שמנסה להוריד את הלהבות.

הכתבה שכתבו גידי וייץ והילו גלזר מתארת התנהלות לא מחמיאה ופוגענית כלפי עובדים בתהליך הבחירה של כוח-האדם שאמור היה לעבור מרשות השידור לתאגיד, לרבות מחמאות כמו "מכוער" "מיושן" או "לא צייתן". עוד עוסקת הכתבה בהתנהלות בעייתית לכאורה בכל הקשור למינהל תקין, ניהול מכרזים והתנהלות בין-אישית של מנהלים אל עובדים.

"כמוכם", כותב קובלנץ, "גם אני קראתי באתר עיתון 'הארץ' כתבה שהייתה לי מאוד קשה. התמונה שעולה מהכתבה אינה תמונת התאגיד כפי שאני מכיר מיומו הראשון ועד היום. היא לא משקפת את תפיסת הניהול שלי או את ערכיי ולא את ערכי התאגיד, והיא בוודאי לא משקפת את המציאות היומיומית כפי שאנו חווים אותה.

"בין החיצים שכוונו כלפיי בכתבה, היו כאלה שפגעו גם בחלקכם אישית. אבקש להתנצל על כך. רשימות מרושעות ורכילות נמוכה הן אינן דרכנו. תאגיד השידור הציבורי מושתת על עקרונות של כבוד הדדי וחיבור נדיר ומוצלח של עובדים מכל שדרות החברה הישראלית, אשר הגיעו אלינו ממגוון רחב של כלי תקשורת, ובהם רשות השידור".

קובלנץ לא מתכחש לעובדה שנעשו טעויות באופן ההתנהלות: "במסגרת העשייה הרבה שלנו", הוא כותב, "נעשו טעויות, ואלה תוקנו ועוד יתוקנו תוך כדי תנועה. השידור הציבורי נמצא היום במקום הטוב ביותר זה עשרות שנים. רק השבוע קיבלנו את נתוני סקר ה-TGI, שהוכיחו שוב שתחנות הרדיו של 'כאן' נמצאות בעלייה מתמדת, ושרצועת הבוקר של 'כאן רשת ב'' היא המואזנת בישראל. נתונים אלה מצטרפים לנתוני שיא בדיגיטל ובצפייה בכאן 11 בתקופת המונדיאל ואחריו.

"אני צופה מדי ערב בגאווה בלוח השידורים העשיר והמגוון שאנחנו מציגים, ובהישגים העיתונאיים היומיומיים של חטיבת החדשות. הודות לתחקיר של תוכנית התחקירים של 'כאן', 'זמן אמת', שוחרר אדם חף מפשע מהכלא - זה הישג חשוב ומרשים.

"כל ההישגים הללו - הם בזכות כל אחת ואחד מכם, בדיגיטל, ברדיו ובטלוויזיה. כולכם עובדים בתאגיד השידור הישראלי בזכות ובלא בחסד, אך ורק בשל הכישרונות והיכולות המקצועיים שלכם.

"לכל אורך הדרך, בתקופת ההקמה כמו גם היום, יהיו רעשי רקע. גורמים פוליטיים, ואחרים שינסו להשפיע על השידור הציבורי. בין אם בניסיונות להכתיב מי יהיו העובדים, ובין אם בניסיונות לאיים בפגיעה בתקציב או בחופש העיתונאי. המשימה שלנו היא לעשות את המוטל עלינו על-פי דרישת החוק, המינהל התקין ולהמשיך לחתור למצוינות בדרכנו להיות גוף התקשורת הטוב והחדשני בישראל.

"לפנינו אתגרים רבים בשנה הקרובה - תאגיד השידור הישראלי יוביל ויארח בישראל את האירוויזיון, ועוד קודם לכך אנחנו ערוכים להקים את ערוץ כאן חינוכית, שיהיה ערוץ ילדים ציבורי מוצלח. נלמד מטעויות, ונמשיך להצטיין בכל האפיקים - בדיגיטל, ברדיו, ובטלוויזיה". 

היום (ו') בבוקר פנה איגוד העיתונאים וועד העיתונאים של התאגיד אל העובדים וקרא לכל עובד שרואה עצמו נפגע לפנות אל האיגוד כדי לבחון את האפשרויות העומדות בפניו. האיגוד לא חוסך ביקורת ממנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, שבמייל ששלח אמש אל העובדים בעקבות הכתבה לא לקח מספיק אחריות על ההתנהלות שהוצגה בה ובחר להתכחש לה.

"פורסמה ב'הארץ' כתבה שחושפת את התנהלות הנהלת התאגיד החל מימי ההקמה והתמקדה ביחס המשפיל והמבזה שספגו עובדי רשות השידור לשעבר. בין היתר פורסם כי התאגיד החזיק בקובץ ובו מידע פוגעני על רבים מעובדי הרשות בעת שגורלם ועתידם התעסוקתי נמסרו בידי הנהלת התאגיד. מדובר בפגיעה קשה בעובדים הללו - בכבודם, בשמם הטוב ובזכותם להליך שוויוני והוגן בקבלה לעבודה.

"בעקבות מידע לפיו קיים קובץ כזה, פנו לאחרונה היועצים המשפטיים של ארגון העיתונאים, עו"ד אמיר בשה וד"ר מורן סבוראי, למועצת התאגיד ולמבקרת הפנים, בדרישה לקבל מהם הבהרות בנוגע לקיום הקובץ ובנוגע לאופן שבו הם מתכוונים לטפל בסוגיה. לדאבוננו, התשובות שהתקבלו היו מתחמקות והעידו על היעדר כוונה לטפל לעומק בליקוי.

"אנחנו רואים בחומרה לא רק את הפגיעה בעובדים אלא גם את הניסיון להתנער מאחריות. לא כך ראוי שינהג מעסיק, קל וחומר לא כשמדובר בתאגיד שידור ציבורי. מקוממת לא פחות תגובתו של המנכ"ל שנשלחה הערב לעובדים. במקום להתמודד עם התמונה העגומה שעלתה מהכתבה, הוא העדיף להתכחש לדברים ולהמשיך להפריח סיסמאות וחצאי אמיתות.

"ראוי שכעת, עם פרסום הדברים, תשכיל ההנהלה לקחת אחריות אמיתית ולשפר את דרכיה. אנו דורשים כעת גם ממועצת התאגיד לבדוק לעומק את הדברים שנחשפו בכתבה ולפעול בתקיפות לתיקון הקלקולים. אם במועצה ימשיכו למרוח את הבירור, לא נהסס לנקוט את כל הצעדים העומדים לרשותנו.

"במקביל, אנו קוראים לכל עובד או עובדת שנפגעו לפנות לוועד ולארגון העיתונאים כדי לבחון את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניו באמצעות עורכי הדין של הארגון".