עשרות אלפים הגיעו הערב למחאה על חוק הלאום בתל-אביב

(עדכונים שוטפים) - אמל אסעד: "אנו, קציני צבא בכירים ששירתנו את המדינה עשרות בשנים, איבדנו חברים, פקודים ומשפחה, רוצים שישאירו לנו את "הישראליות" שלנו • ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי הגישה תלונה רשמית לאו"ם בגין חוק יסוד הלאום • לבני: "נתניהו מוכן לקרוע את מגילת העצמאות ויחד איתה את החברה בישראל"

הפגנות על חוק הלאום / דוברות הרשימה המשותפת
הפגנות על חוק הלאום / דוברות הרשימה המשותפת

עשרות אלפי אנשים הגיעו לתל-אביב להשתתף במחאה הגדולה שהתקיימה הערב (שבת) בנושא חוק יסוד הלאום. מוביל ההפגנה, תא"ל אמל אסעד, הודיע שהמחאה היא מטעמם של כל בני המיעוטים, אך ארגון ההפגנה והובלתה הן של העדה הדרוזית.

קצינים בכירים בדימוס הצטרפו למארגנים, אך לא כולם היו בין הנואמים. בין השאר ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין קרא אתמול לאנשים לבוא להפגין. כך גם ראש הממשלה ושר הבטחון לשעבר אהוד ברק, ואחרים שנכחו בכיכר רבין: ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, שר הביטחון לשעבר איציק מרדכי, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ועוד. גם ח"כ חאמד עמאר ממפלגת ישראל ביתנו הגיע למחאה, וכך גם האלוף במיל' חיים ארז ועמיר פרץ.

גבי אשכנזי / נעמן סתוי
 גבי אשכנזי / נעמן סתוי

מחאת חוק הלאום / חיים רוזנברג
 מחאת חוק הלאום / חיים רוזנברג

ראשת האופוזיציה ציפי לבני נאמה בכיכר: "ביבי תחליט - חוק הלאום הזה או מגילת העצמאות. באיזה צד אתה? התשובה המהדהדת של הרבבות הערב ברורה. אפשר עדיין להגיע לאחדות סביב מגילת העצמאות במקום חוק הלאום הזה. אנחנו מתחייבים לחוקק את העקרונות החוקתיים שבמגילת העצמאות כחוק יסוד כך שמדינת ישראל תהיה מדינת הלאום של העם היהודי עם שוויון זכויות לאזרחיה. גם יהודית וגם דמוקרטית."

עוד הוסיפה לבני כי "רבבות הזכירו לממשלה שהיא שכחה מה זאת מגילת העצמאות. אז היו מנהיגים שידעו למען האחדות לשים בצד מחלוקות ושיקולים פוליטיים כדי להתמודד עם אתגר הקמת המדינה. היום בשביל פלגנות, הפרד ומשול וצרכים פוליטיים, נתניהו מוכן לקרוע את מגילת העצמאות ויחד איתה את החברה בישראל."

מחאת חוק הלאום: שלט עם תמונתו של נתניהו והכיתוב "crimeminister" / צילום: שירי דובר
 מחאת חוק הלאום: שלט עם תמונתו של נתניהו והכיתוב "crimeminister" / צילום: שירי דובר

יאיר לפיד בעצרת חוק הלאום
 יאיר לפיד בעצרת חוק הלאום

אמל אסעד, הודיע היום: "אני וחבריי קוראים לכל אזרחי ישראל להתייצב לצדנו למען ברית החיים והאחדות ביננו. אנו, קציני צבא בכירים ששירתנו את המדינה עשרות בשנים, איבדנו חברים, פקודים ומשפחה, רוצים שישאירו לנו את "הישראליות" שלנו וסבורים שיש בידי ממשלת ישראל והעומד בראשה, כבוד ראש הממשלה בנימין נתניהו, את היכולת לעשות בכדי לתקן את חוק הלאום ".

בין המשתתפים נכחו: המנהיג הרוחני העדה הדרוזית, השיח מועפק טריף, ממובילי המאבק, אל"מ (מיל') אנואר סעב וסא"ל (מיל') ספואן מריח, נציג הצעירים, ג'אבר חאביש, ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, אלוף (מיל') ומקים "עלה נגב - נחלת ערן", דורון אלמוג, אלוף (מיל') אורנה ברביבאי, פרקליט המדינה לשעבר, פרופ' משה לדור, ראש מועצת בני שמעון, סיגל מורן, אשת התקשורת, לוסי אהריש, ראש מועצת כפר קמא, זכריה נפסו, סגנית ראש עיריית תל-אביב-יפו, מהרטה ברוך הון, הפעיל חברתי למען זכויות הנכים בישראל, יואב קריים, נציגי פורום ראשי המועצות המקומיות הדרוזיות, נציגי המשפחות השכולות ואחרים.

מחאת חוק הלאום / חיים רוזנברג
 מחאת חוק הלאום / חיים רוזנברג

דמויות מפתח במערכת הביטחון ובחברה הישראלית, הגיעו גם כן להגיע לעצרת בכדי להביע תמיכה במחאה, ביניהן: ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, ראש השב"כ לשעבר עמי אילון, אלוף (מיל') ויו"ר 'יחד למען החייל' יורם יאיר-ייה, תא"ל (מיל') גיורא ענבר, אלוף (מיל') עמירם לוין, אלוף (מיל') אבי מזרחי, המפכ"ל לשעבר משה קראדי, אלוף (מיל') מתן וילנאי, פרופ' אסא כשר, פרופ' אוריאל רייכמן, השופטת סביונה רוט לוי ועוד.

בדרך להפגנה
 בדרך להפגנה

במהלך ההפגנה שהתקיימה הערב בתל-אביב נשמעו קריאות להוריד דגלים של מפלגות, ולהשאיר דגלי ישראל ואת הדגל הדרוזי בלבד. במהלך הנאומים החלו להישמע קריאות מהקהל "לא לא לחוק הלאום, הדרוזים רוצים שוויון", בעברית ובערבית.

הפגנות נוספות התקיימו היום בסכנין, מג'ד אל-כרום, באקה, טירה, ג'לג'וליה, רהט, ואדי ערה, כפר קנא ובערב נערכה הפגנה נוספת בחיפה. בשעות אחר הצהריים חסמו מפגינים את כביש 85 במהלך ההפגנות במג'ד אל-כרום.

במקביל, ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי הגישה תלונה רשמית לאו"ם בגין חוק יסוד הלאום. לפי ההודעה לעיתונות, נציב האו"ם לזכויות מיעוטים, פרופ׳ פרננד דה פארינס, הודיע על פתיחה בחקירה בתלונה שהגישה ועדת המעקב.

תמונה מההפגנה / דליה קצירי
 תמונה מההפגנה / דליה קצירי

יו"ר ועדת המעקב העליונה מוחמד ברכה אמר: "זו התחלת העבודה שלנו במישור הבנין לאומי נגד חוק הלאום ונגד ממשלת ישראל שמנסה. בשבועות הקרובים נמשיך במגעים עם מוסדות האו"ם והאיחוד האירופי כדי ללחוץ על הממשלה לבטל את החוק הגזעני ששולל את קיומנו ואת זכויותינו במולדתנו ההיסטורית."

אתמול פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו כתבה בעמוד הפייסבוק שלו, לפיה המוחים מקרב בני העדה הדרוזית מונעים על ידי השמאל, האיחוד האירופי והשמאל בישראל.

צילום מסך מתוך הפייסבוק
 צילום מסך מתוך הפייסבוק

בתגובה פורסם בחשבון הטוויטר של שגרירות האיחוד האירופי בישראל: "עם החריג האפשרי של שינוי האקלים, האשימו אותנו בהכל עד היום".

With the possible exception of climate change we have been accused of almost everything by now. We probably underestimate our own influence, looks like we nothing happens without us plotting in the back....

עוד פורסם היום בבוקר ברשתות ובקבוצות בהרחבה זיוף של שיחת ווטסאפ, על פיה תא"ל אסד נמצא במגעים עם מפלגת העבודה כדי להיות חלק מרשימתם לכנסת הבאה.

מפלגת העבודה פרסמה הכחשה גורפת והגישה תלונה במשטרה נגד יואב אליאסי הצל, ונגד פעיל הליכוד נידאל איברהים, אשר פרסמו את צילומי המסך.

מהליכוד נמסר בתגובה: "זה לא מפתיע שאדם שנחשף רק לאחרונה כמי שמקדיש את רוב זמנו לקמפיינים מפברקים נגד יריביו הפוליטיים, יטעה לחשוב שגם אחרים נוהגים כמוהו. אנחנו לא יודעים לקבוע אם הפוסט המדובר מפוברק או לא. מה שבטוח זה שההודעה ותדרוכי הפאניקה של גבאי, כאילו הליכוד עומד מאחוריו, מפוברקים בהחלט".

התלונה במשטרה
 התלונה במשטרה