קרן אמון משקיעה 3.6 מיליון ד' בחברה המפתחת סתימות שיניים

החברה מפתחת סתימות שיניים שאינן מזדהמות • חברת Nobio מנוהלת על ידי יורם אשרי ומקווה לפתח בעתיד מגוון מכשירים רפואיים דוחי חיידקים

מיכשור רפואי רפואת שיניים / שאטרסטוק
מיכשור רפואי רפואת שיניים / שאטרסטוק

חברת נוביו המפתחת חומרים עמידים בפני חיידקים לשוק המכשור הרפואי ולשוק רפואת השיניים, גייסה 3.5 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן aMoon בניהול מריוס נאכט וד"ר יאיר שינדל, יחד עם המשקיע הפרטי ד"ר אולה ג'נסן, ממיסדי רשת מרפאות השיניים האמריקאית הגדולה ClearChoice שנמכרה לחברת סאן.

המוצר המוביל של נוביו הוא חומר לסתימות בשיניים אשר מונע זיהומים בסתימות. החברה מקווה לקבל אישור לשיווק המוצר כבר ב-2019. בעתיד היא מקווה לשלב את החומר שפיתחה, המונע זיהומים חיידקיים, במגוון מכשירים רפואיים.

נוביו נוסדה על ידי פרופ' ארווין וייס, מנהל המחלקה לשיקום הפה במרכז הרפואי הדסה עין כרם. היא מנוהלת על ידי יורם אשרי, לשעבר סמנכ"ל בכיר בחברת גיוון אימג'ינג ומנכ"ל החברות אפוסנס ואנדוצ'ויס.

אשרי: "מניעת זיהומים חידקיים היא אחד הצרכים החשובים ביותר של תחום המכשור הרפואי היום. מכשירים מושתלים כמו קטטרים, שתלים וסתימות שיניים, עלולים להזדהם והיום הדרך היחידה לטפל בכך היא או מתן אנטיביוטיקה למניעה, או לקחת בחשבון שיהיו זיהומים ולתת אנטיביוטיקה בדיעבד".

הטכנולוגיה של החברה היא שילוב של חלקיקים הורגי חיידקים בתוך החומר ממנו עשוי המכשור הרפואי. החומרים הפעילים הם חומרים קוטלי חיידקים המוכרים מתעשיית חומרי הניקוי, אלא שכיום הם קיימים רק בגרסאות מסיסות במים. הטכנולוגיה של החברה היא שיטה לחבר את הרכיבים הפעילים הללו בטכנולוגיית ייצור מעולם הננוטכנולוגיה, למולוקולת ליבה מוצקה. כך נוצרים חלקיקים שניתן לערבב בתוך החומר ממנו יוצרים את המכשיר הרפואי. "כל חיידק שינחת על החומר הזה יפגוש לפחות חלקיק קטלני אחד או שניים", אומר אשרי.

ד"ר יאיר שינדל המנהל את קרן אמון אמר כי: "הפוטנציאל הייחודי של נוביו הוא להיות ה"אינטל אינסייד" של מגוון מוצרים דנטליים נפוצים ומכשירים רפואיים. הטכנולוגיה יכולה לפגוע במושבות חיידקים ולמנוע זיהומים מסכני חיים, בבתי החולים ומחוץ לו. ההשקעה הנוכחית תאפשר לחברה לקבל את האישורים הרגולטוריים הראשונים שלה למוצרי הטיפול בשיניים ולקדם את הניסויים במספר יישומים רפואיים".

כאמור, החברה מפתחת את המוצר תחילה לעולם ממנו הגיע המייסד וייס, עולם רפואת השיניים. אשרי: "הסתימות המתכתיות בהן השתמשנו פעם, היו עמידות בפני זיהום חיידקי בדרך כלל, אולם מסיבות אסטתיות וגם לשם מניעת רעילות ופגיעה באיכות הסביבה, הן הוחלפו בסתימות לבנות. אלה נוטות יותר להזדהם, ונדרש טיפול חוזר או טיפול בדרגה חמורה יותר. סתימה לבנה עמידה למשך חמש שנים בערך. המוצר שלנו הוא סתימה לבנה כזו, אך עמידה בפני חיידקים".

העולם הרפואי משתמש בחומרים מוצקים דוחי חיידקים שאחד המוכרים בהם הוא יוני הכסף. אשרי: "החיסרון בכסף הוא שפעולת הרג החיידקים קשורה בתהליך של שחרור יונים מתוך הכסף. אמרת שחרור, אמרת בעצם שזה נגמר מתי שהוא, ואז אנחנו בדילמה בין שחרור מושהה, כלומר אפקט חלש לאורך זמן, או שחרור מיידי כלומר אפקט גדול אבל לזמן קצר". המוצר של נוביו אינו דורש שחרור מתוך חומר, ולכן אין לו מועד תפוגה.

החברה מתכננת להגיש ארבע תרכובות סתימה לאישור כבר בתחילת 2019, והיא מעריכה כי עד הרבעון השלישי של 2019, היא כבר תוכל לקבל אישור מה- FDA , רשות המזון והתרופות בארה"ב, להציג את המוצר כאנטי-חיידקי. הטכנולוגיה כבר עברה ניסויים קלינים ראשוניים כאשר הפטנט היה בידי הדסה, עוד לפני שהוקמה החברה.

בשנה הקרובה גם מקווה החברה לחתום על שיתוף פעולה שיווקי עם חברה קיימת בשוק. "הרופאים אוהבים לעבוד עם מותגים שהם מכירים", אומר אשרי. הוא מעריך כי החברה תצטרך גיוס נוסף אחד לפני שתגיע למכירות משמעותיות