אושרו שתי תחנות כוח בחדרה בעלות כ-5 מיליארד ש'

חברת החשמל תצטרך להקים את התחנה הראשונה בשיטת מחזור משולב בתוך ארבע שנים, כדי לעמוד בהחלטת הממשלה לסגור את יחידות הייצור המיושנות והמזהמות באתר אורות רבין

אורות רבין / צילום: איל יצהר
אורות רבין / צילום: איל יצהר

דירקטוריון חברת החשמל אישר את הקמתן של תחנות הכוח מסוג מחזור משולב (מחז"מ) באתר אורות רבין. זאת בהתאם למתווה הרפורמה במשק החשמל ובהתאם להחלטת הממשלה על סגירת היחידות הפחמיות 1-4 בחדרה שהתקבלה זה לא כבר.

זהו פרויקט תשתית מהגדולים במשק החשמל: לפי הערכות בענף, עלות הקמת שני המחז"מים יכולה להגיע לכ-5 מיליארד שקל. חברת החשמל תפרסם בתוך כמה שבועות את המכרז להקמת המחז"ם הראשון, שייצר חשמל בהספק של 600 מגהוואט. עם החברות שמתמחות בהקמת תחנות כוח בטכנולוגיה הזאת נמנות סימנס ו-GE.

חברת החשמל תצטרך לעמוד באתגר לא פשוט - להקים את תחנת המחז"ם הראשונה לא יאוחר מחודש יוני 2022 על מנת לעמוד בהחלטת הממשלה לסגור את יחידות הייצור המיושנות והמזהמות 1-4 עד תאריך זה. הקמת היחידה השנייה תחל לאחר מכירת אתר אלון תבור על ידי חברת החשמל במסגרת הרפורמה, ופרסום הליך תחרותי למכירת אתר רמת חובב.

שני המחז"מים יוקמו בחלקו הצפוני של אתר תחנות הכוח אורות רבין, במטרה לעשות שימוש בתשתיות הקיימות, לייעל את ההשתלבות במערך הנוכחי של הולכת החשמל ולהשיג נצילות מרבית מעצם קרבתן של יחידות הייצור לים. היחידות הישנות, המוכרות כארובות אורות רבין, יוכנסו לשימור - משטר הפעלה לאירועי חירום בלבד שבהם מסיבה כלשהי לא ניתן יהיה ליצר חשמל באמצעות גז ויידרש פתרון חלופי.

היחידות 1-4 באורות רבין הן הישנות והמזהמות ביותר בישראל ובשנת 2016 תרמו יותר מ-25% מכלל פליטות המשק במזהמים העיקריים. כל קילוואט המיוצר בהן מזהם פי 1,000-10 מייצור אותו קילוואט בתחנת כוח המופעלת בגז טבעי.

תחנות הכוח החדשות יפעלו כאמור בטכנולוגיית מחזור משולב - שימוש בגז טבעי לבערה, ואז ניצול החום שנפלט מטורבינות הגז כדי לייצר קיטור שבאמצעותו מפעילים טורבינה נוספת, קיטורית, ללא צורך בתוספת דלק. הכוונה היא לעשות שימוש נוסף בגזים החמים שנפלטים, במקום שהם ייפלטו לאוויר. תהליך זה תורם לחיסכון רב בניצול הדלק ולשמירה על איכות הסביבה, שכן הוא פולט אוויר נקי יותר.

נצילות הדלק ביחידות הייצור החדשות באורות רבין תוכל להגיע לכ-60% ואף יותר. מדובר בשיעור נצילות הנחשב לגבוה מאוד. 

התחנות יוקמו בטכנולוגית מחז"מים מדור H - טכנולוגיה מהמתקדמות בעולם הקיימת בידי מספר מצומצם של חברות בינלאומיות שלהן שהן מהמובילות בעולם בתחום תחנות הכוח. תחנות בטכנולוגיה H פועלות בין היתר ביפן, דרום קוריאה, ארה"ב, בריטניה, ברזיל, גרמניה, מצרים וטורקיה.

לדברי יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל: "הדירקטוריון הביע הבוקר אמון ביכולות עובדי חברת החשמל להקים את היחידות החדשות המבוססות על הטכנולוגיות המתקדמות ביותר הקיימות היום בשוק האנרגיה והידידותיות ביותר לסביבה".

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל: "מדובר במגה-פרויקט בעל מורכבות הנדסית גבוהה ובעלויות של מיליארדי שקלים. יישום הפרויקט על כל מרכיביו, בכלל זה התכנון וההקמה, יתבסס על ידע וניסיון שנצבר במשך עשרות שנים בחברת החשמל. יעדי הפרויקט, ובכלל זה עמידה באבני הדרך, בתקציב ובאיכות הגבוהה הנדרשת, מאתגרים, אך אני סמוך ובטוח שנוכל לעמוד בהם".