לאחר טיפול חמלה יעיל: תרופה חדשה ל-ALS בדרך לניסוי קליני

חברת אימוניטי פארמה, מתחום הביוטק, הודיעה על כניסה לניסוי קליני ראשון לתרופה חדשה למחלת ה-ALS בבית החולים הדסה עין כרם

ניסוי קליני / צילום: SHUTTERSTOCK
ניסוי קליני / צילום: SHUTTERSTOCK

חברת הביוטק אימוניטי פארמה, המפתחת תרופה חדשה למחלת ה-ALS, הודיעה על כניסה לניסוי קליני ראשון. הניסוי ייערך בבית החולים הדסה עין כרם. החברה נכנסת לניסוי לאחר שכבר בוצע טיפול חמלה בחולה יחיד, ולדבריה הצליחה להקפיא את מצב מחלתו למשך שנתיים.

ALS היא מחלת ניוון שרירים התוקפת באמצע החיים באופן אקראי יחסית ומאופיינת בהתדרדרות מהירה. לרוב, החולים עוברים ממצב של תפקוד מלא ועד שיתוק מוחלט ומוות תוך 2-5 שנים.

אימוניטי הוקמה על בסיס מחקריו של פרופ' ירון כהן, אשר מוכר כחוקר מאחורי מספר תרופות שסביבן נוסדו חברות ביוטק ישראליות. המפורסמת שביניהן היא כנראה אנדרומדה שפיתחה תרופה לסוכרת נעורים שבסופו של דבר לא הוכחה יעילותה והיא לא הגיעה לשוק, אולם מחקריו של כהן זוכים להערכה רבה בעולם, בקרב מומחים למערכת החיסון וספציפית מומחים ל-ALS. התפיסה של החברה היא כי מחלת ה-ALS נגרמת בגלל דלקת בתאי העצב. התרופה של החברה פועלת על מספר מנגנונים הקשורים להתפתחות הדלקת.

אימיוניטי הוקמה ב-2007 ומנוהלת על ידי ערן עובדיה. לדבריו: "התרופה מפעילה תהליכים תוך תאיים מרפאים, המשותפים למספר מחלות עצבים ניווניות, בעלות רקע ביולוגי דומה, שאין להן מענה רפואי מספק כיום, ואנו נושאים עיניים גם לטיפול במחלות אלה".

אימוניטי גייסה עד היום 5 מיליון דולר, מרביתם בארבע השנים האחרונות, כולל סבב גיוס המסתיים בימים אלה. בין המשקיעים הפרטיים נמצאים קבוצה ממשקיעי מובילאיי בראשית דרכה, מנהלי קרנות ומומחים בתעשיית הביומד.