סמסונג נערכת למלחמת הסחר: מפעילה לובי בוושינגטון ובסין

הענקית הקוריאנית, ש-40% מהכנסותיה מגיעות משתי המדינות, מסומנת כאחת המועמדות המרכזיות להינזק מהידרדרות היחסים ביניהן, ולפי דיווחים מפעילה לובי כדי למנוע זאת

בימים אלה ניצבת ענקית האלקטרוניקה הדרום קוריאנית סמסונג בפני אתגר לא פשוט: ללכת בין הטיפות ולשמור על קשרים טובים הן עם ארה"ב והן עם סין, זאת כדי לא להיפגע ממלחמת הסחר בין שתי המעצמות. ארה"ב וסין הן בין השווקים הגדולים ביותר של סמסונג, ויחד סיפקו 40% מההכנסות של החברה ב-2017.

על כמה ממוצריה של סמסונג כבר הוטלו מכסים בארה"ב, והיא עשויה להתמודד עם היטלים נוספים או עם ירידה בביקושים. בפגישת בעלי המניות השנתית של החברה במרץ אמר היו"ר קוון או-היון כי החברה מצפה ש"חוסר הוודאות לגבי פרוטקציוניזם בתחום הסחר וסיכונים גיאו-פוליטיים יימשך במהלך השנה".

לפי "וול סטריט ג'ורנל", קשה להעריך את ההשפעה הכוללת של המכסים האמריקאים על סמסונג כיוון ששרשרת הייצור של החברה היא גלובלית. הסמארטפונים של החברה מיוצרים ברובם בהודו או בוויטנאם, ואילו הטלוויזיות מיוצרות בכל רחבי העולם. אנליסטים מעריכים שאם יהיה בכך צורך, סמסונג תעביר את הייצור כולו למדינות שלא עלולות להיקלע למחלוקת בענייני סחר.

סמסונג מוכרת לאמריקאים טלוויזיות, סמארטפונים ומוצרי חשמל, ומקווה גם לפתח את חטיבת ציוד הרשתות הסלולריות שלה בארה"ב, ברגע שטכנולוגיית הדור החמישי תהיה מוכנה לפיתוח. שבבי הזכרון שלה נמצאים במיליוני מכשירים בסין. במקרה שמכסים יוטלו על מוצרים שנוצרו בסין עבור השוק האמריקאי, סמסונג תהיה אחת החברות שיושפעו מכך באופן הנרחב ביותר.

לפי מון ביונג צ'י מאיגוד הסחר הבינלאומי של קוריאה, מלחמת הסחר עשויה להביא לירידה של ארבעה מיליארד דולר בייצוא השנתי של שבבים מדרום קוריאה לסין. הסינים מנסים להפחית את התלות שלהם בשבבים הזרים ולקדם תעשייה מקומית עבור מסכי תצוגה, שבבים ורכיבים נוספים.

החברה גם משקיעה רבות בשתי המדינות. בשנים האחרונות היא השקיעה 10 מיליארד דולר בארה"ב, בין היתר במפעלים שמייצרים מוצרי חשמל, ובשנה שעברה טראמפ פרסם ציוץ תמיכה בסמסונג כשזו עמדה להשקיע בדרום קרוליינה. בסין השקיעה סמסונג שבעה מיליארד דולר בייצור שבבים בעיר שיאן. ביוני, לפי ה"ג'ורנל", הוזמנו נציגיה לשיחה בלתי פורמלית עם ראש ממשלת סין שי ג'ינפינג - צעד נדיר יחסית.

על אף שכלפי חוץ סמסונג שומרת על ניטרליות, אנליסטים מעריכים כי היא משקיעה מאמצי לובי בשתי המדינות בתקווה להגן על עצמה כשיתגברו המתחים הנוגעים למלחמת הסחר. בשנה שעברה החברה הוציאה 3.4 מיליון דולר על פעילויות לובי בוושינגטון, יותר מפי שתיים ביחס לשנה שלפניה. ב-2018 היא הוציאה 2.2 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה בלבד.

בשבוע שעבר סמסונג פרסמה תוצאות כספיות מאכזבות לרבעון השני. הכנסותיה עמדו על 58.4 טריליון וון, ירידה של 4% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הנקי של סמסונג עמד על 11 טריליון וון (9.8 מיליארד דולר), מתחת לציפיות האנליסטים ל-11.6 טריליון וון. החברה תיארה את מכירות מכשיר הדגל שלה, הגלקסי S9 שהושק בסוף הרבעון הקודם כ"איטיות", ומחלקת הסמארטפונים של סמסונג רשמה רווח תפעולי של 2.7 טריליון וון, ירידה משמעותית לעומת 4.1 טריליון וון ברבעון המקביל בשנה שעברה.

גם אפל עשויה להיפגע ממלחמת הסחר, מאחר שהיא מייצרת בסין ומוכרת בארה"ב מאות מיליוני אייפונים כל שנה. בנוסף, הכנסותיה של אפל מעסקים בסין הולכות וצומחות. במרץ, מנכ"ל אפל טים קוק קרא להרגעת היחסים בין המדינות, בוועידה שהתקיימה בבייג'ינג.