גז טבעי | בלעדי

לא משתלם? אדיסון סוגרת פעילות חיפוש הגז בישראל

החלטת החברה הצרפתית לסגור את פעילותה בישראל מתפרשת בשוק כהוכחה שחיפושי הגז בישראל אינם משתלמים • לפי גורמים ממשלתיים סיום הפעילות קשור לשינוי אסטרטגי של החברה שבא לביטוי במקומות נוספים בעולם

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת אדיסון, מהמשקיעים הזרים הוותיקים בשוק חיפושי הגז הישראלי, סגרה בשבועות האחרונים את פעילותה בישראל. החלטתה של אדיסון מתפרשת בשוק כהוכחה לטענות כי שוק חיפושי הגז הישראלי אינו אטרקטיבי כיום לחיפושי נפט וגז וכי יש מקום לבטל את המגבלות על ייצוא הגז שהטילה ועדת צמח. מנגד טוענים גורמים ממשלתיים כי סגירת המשרד נובעת משינויים אסטרטגיים בחברה הצרפתית והיא אינה קשורה לשוק הישראלי.

המשרד של אדיסון בניהול אוקטביו ויג'יליוני פעל בישראל במשך חמש שנים, ונסגר לפני כחודשיים. ככל הידוע החברה ממשיכה לשמור על קשר עם לביא קפיטל שבראשות מנכ"ל האוצר לשעבר ירום אריאב, שסיפקה לה שירותי ייעוץ וייצוג במהלך השנים. אדיסון ממשיכה לפי שעה גם בפעילותה ברישיון 'רועי' שבו היא שותפה של שותפות רציו הישראלית.

המהלך המשמעותי האחרון של אדיסון בישראל היה התמודדותה על רישיונות "כריש" ו"תנין" שמכרה דלק כחלק מיישום של מתווה הגז. בהתמחרות הסופית על הרישיונות אדיסון הפסידה לאנרג'יאן היוונית שהגישה הצעה אגרסיבית יותר ושילמה כ-150 מיליון דולר תמורת הזכויות במאגרים.

לאחר ההפסד ב"כריש" ו"תנין" נמנעה אדיסון מפעילות נוספת בארץ ולא השתתפה במכרז הרישיונות שניהל משרד האנרגיה במחצית השנייה של 2017 שבו זכתה אנרג'יאן בחמישה רישיונות נוספים וקונסורציום של חברות הודיות זכה ברישיון השישי. 

מפת הרשיונות הימיים של אדיסון
 מפת הרשיונות הימיים של אדיסון

גורם ישראלי המקורב לחברה אמר כי מגבלות ועדת צמח על ייצוא גז ציננו את התלהבותם של מנהלי מפעילות בישראל. הגורם התייחס בעיקר להחלטה המחייבת כל בעל מאגר להתחבר לחוף הישראלי והחלטה נוספת שמגבילה את כמות הגז האפשרית לייצוא מכל מאגר לעד 50% מנפח הגז במאגר. 

"היזמים היום יודעים שאם 'חס וחלילה' הקידוח יצליח, יוטל עליהם נטל של 1.5 מיליארד דולר, שזה בגדול עלות החיבור של מאגר במים עמוקים לחוף, ובנוסף הם יוכלו למכור רק 50% מהגז כי אף אחד בישראל לא יקנה את הגז והאפשרות היחידה היא ייצוא", אמר אותו הגורם.

גורם ישראלי אחר שעמד בקשר ארוך עם החברה מאשר את הדברים. "הם (אדיסון, ע"ב) לא ראו מה אפשר יהיה לעשות עם הגז, גם אם יימצא. השוק הישראלי רווי וייצוא, למרות שהם מעורבים בפרויקט להקמת צינור לאירופה, זה לא משהו שיכול לקרות בטווח הקרוב".

רישיונות גם בצד המצרי של הים

אדיסון הוקמה לפני למעלה מ-100 שנה באיטליה ונרכשה לפני מספר שנים על ידי EDF, חברת החשמל הלאומית של צרפת. לישראל הגיעה אדיסון ב-2012 לאחר שנענתה להצעת רציו להיכנס כשותפה ברישיונות 'נטע' ו'רועי'. אדיסון מחזיקה 20% מהרישיון המאוחד 'רועי' ובידיה אופציה ל-20% נוספים.

בשעתו היו הערכות כי ההחלטה להיכנס לישראל התקבלה על רקע העובדה שלחברה היו רישיונות ימיים סמוכים לרישיונות הישראליים אך מהצד המצרי של הים - לאדיסון פעילות ענפה במצרים שבה היא מעסיקה כ-1,600 עובדים.

לפי סקרים תלת-מימדיים שנערכו באזור הרישיון 'רועי' יש בו מבנה העשוי להכיל כמות של 3.2 טריליון רגל מעוקבת גז טבעי בהסתברות של 36%. מדובר בהערכות דומות לאלה שהיו לגבי מאגר "תמר" ערב הקידוח שבו התגלה הגז במאגר.

קידוח האקספלורציה של המבנה ב'רועי' אמור להתבצע ב-2019 על ידי אסדת הקידוח העוסקת כיום בפיתוח מאגר "לוויתן". אדיסון היא המפעיל הרשמי של המאגר, אך שותפות רציו המבצעת בפועל את הפעלת המאגר, מחפשת שותף אסטרטגי אחר שירכוש 20%-40% מהזכויות.

אדיסון ממשיכה גם להיות מעורבת במיזם ה-Cross-Med - פרויקט שאפתני להקמת צינור גז תת-ימי ממאגרי הגז הישראליים והקפריסאיים לדרום איטליה דרך יון. האיחוד האירופי הסכים עד כה להקצות כ-80 מיליון אירו למימון בדיקות היתכנות של הפרויקט.

מכרז חיפוש נוסף עד סוף השנה

בענף חיפושי הנפט והגז תלו תקוות בצוות אדירי שמונה כדי לבחון את יישום המלצות ועדת צמח, בתום חמש שנים. אולם המלצות הביניים של הצוות לא כללו ביטול של המגבלות אלא רק ריכוך של חובת החיבור לחוף, בדגש על מאגרים קטנים.

גורמים ממשלתיים התייחסו בביטול לטענה כי מגבלות ועדת צמח הן הסיבה להתרחקות משקיעים זרים מהשקעות בחיפושי נפט וגז. אותם גורמים ציינו את פעילותם של אנרג'יאן ושל קונסורציום החברות ההודי, המתבצעת לטענתם בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו. לטענתם הסיבה האמיתית להפסקת פעילותה של אדיסון בישראל אינה קשורה כלל לשוק הישראלי אלא נובעת משינויים אסטרטגיים בחברה - החלטתה של EDF למכור את חטיבת האקספלורציה של אדיסון, שהביאה לדבריהם להחזרת רישיונות במקומות נוספים בעולם.

באשר לחשש מפני היעדר שוק לגז, מציינים אותם גורמים כי חוזה הגז עם מצרים מוכיח כי קיים פוטנציאל גדול למכירת גז לשוק המצרי. בנוסף תולים אותם גורמים ממשלתיים תקוות בשוק העולמי ובמגמת העלייה במחירי הגז באירופה. אותם גורמים ציינו גם רגולציה ממשלתית חדשה שנועדה לתמוך במאגרים קטנים באמצעות הכרה מוגברת בהוצאות חיפושים.

במהלך המחצית השנייה של השנה מתכוון משרד האנרגיה לפרסם מכרז נוסף לרישיונות חיפושי נפט וגז ובמשרד מקווים כי תוצאותיו יהיו מוצלחות יותר מתוצאות המכרז הקודם. בעוד שלמכרזים בלבנון ובקפריסין ניגשו כמה מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, לא צפויה השתתפותן של חברות כאלה במכרז הישראלי. במשרד האנרגיה ישמחו ככל הנראה גם אם רק חברות בסדר גודל של נובל אנרג'י ואדיסון ייקחו חלק במכרז.