חברים יש רק בלשכת עורכי הדין?

שלושה מועמדים מתמודדים הפעם ראש-בראש במרוץ לנשיאות לשכת רואי החשבון: רו"ח-עו"ד ג'ק בלנגה, רו"ח איריס שטרק ורו"ח חן שרייבר

רגינה אונגר, חן שרייבר ודפנה ברזלי / צילום: שלומי דהאן
רגינה אונגר, חן שרייבר ודפנה ברזלי / צילום: שלומי דהאן

הבחירות לנשיאות לשכת רואי חשבון יתקיימו בעוד פחות מחודש, ב-4 לספטמבר. במועד זה ממש - מסתיימות גם שלוש שנות כהונה של נשיא הלשכה המכהן רו"ח יזהר קנה, אשר הצהיר כבר במהלך מסע הבחירות שלו, כי לא יתמודד לקדנציה שנייה רצופה, וכעת הוא פועל כפי שהתחייב .

שלושה מועמדים מתמודדים הפעם ראש-בראש במרוץ לנשיאות: שני סגני הנשיא של קנה - רו"ח-עו"ד ג'ק בלנגה ורו"ח איריס שטרק וכן רו"ח חן שרייבר, שנמנה על המחנה היריב לקנה ולשני סגניו. המרוץ האחרון לנשיאות היה אחד הסוערים ביותר שידעה הלשכה, כאשר כל המועמדים העלו בחודשים החולפים טענות כרימון זה כלפי זה, ואף ירדו לפסים אישיים במסגרת הדה-לגיטימציה שניסו לעשות לקולגה המתמודד מולם.

איריס שטרק / צילום: איל יצהר
 איריס שטרק / צילום: איל יצהר

בעוד קנה שמר עד כה על שתיקה באשר למועמד בו הוא תומך, בסוף השבוע הודיע קנה באופן רשמי על תמיכתו בג'ק בלנגה לנשיא, ולא בסגניתו השנייה, והוותיקה יותר בלשכה - שטרק. בלנגה היה המועמד ש"חטף" עד כה הכי הרבה אש מהמתמודדים מולו, כאשר אלה טענו בין היתר כי יש לפסול את מועמדותו היות והוא אינו יכול לשמש כעורך-דין וכבעלים של משרד עורכי-דין פעיל כעיסוק עיקרי וכן להתמודד לנשיאות הלשכה. תמיכתו של קנה כיום יכולה להוות רוח גבית משמעותית לבלנגה, ולהעביר למחנה שלו תומכים רבים.

ג'ק בלנגה / צילום: ליאור מזרחי
 ג'ק בלנגה / צילום: ליאור מזרחי

נשיא הלשכה נבחר בבחירות אישיות, ישירות וחשאיות אחת לשלוש שנים, והוא מכהן כיו"ר הוועד המרכזי (הדירקטוריון) והאסיפה הכללית. לשכת רואי-חשבון מונה כיום כ-14,300 חברים - מספרם עלה בשנה החולפת תחת כהונתו של קנה. יחד עם זאת, לא כל חברי הלשכה הם גם בעלי זכות בחירה. רשימת בעלי זכות הבחירה הפוטנציאליים נסגרה לפני כחודשיים על-פי התקנון, ולהערכת נשיא הלשכה, קנה, יהיו בפועל כ-12,000 בעלי זכות הצבעה.

וכך, בשיאן של ההכנות לבחירות, כינס שרייבר, 150 רו"ח בכפר המכבייה. הוא הציג בפני הנוכחים סקר שממנו עולה כי רואי החשבון מקנאים בעמיתיהם עורכי הדין. כך למשל, עיקר "הקנאה" על-פי הסקר, נובע מההבדל שבין מצבה הסטטוטורי של לשכת עורכי הדין המחייב את כל עורכי הדין להיות חברים בה, ומאפשר לה הגנה על חבריה ועל פרנסתם לצד עמידה מול נושאים בוערים. לעומת זאת, טען שרייבר, בלשכת רואי החשבון המצב שונה, ופחות ממחצית מרואי החשבון (45%) הם חברים המשלמים ללשכה. 

נצפו בקהל מועמדיו בהם: יהלי רוטנברג, ראש אגף כספים קבוצת בזק;  דפנה ברזלי, שותפה מנהלת בפירמת ברזלי ושות'; רגינה אונגר; עופר מנירב, לשעבר נשיא לשכת רו"ח; קרן אצלאן, ראש חטיבת הכספים של רכבת ישראל; אורי לזר, שותף מנהל בפירמת שטראוס-לזר; לירן כהן, חשב קבוצת ישרכארט; ואחרים.