אפקט שופרסל: עלייה במחזורים וירידה ברווח של כאל

כאל דיווחה על ירידה של 25% ברווחי המחצית • גייסה 400 אלף לקוחות בחצי שנה למועדון עם שופרסל • החברה ממשיכה להוריד סיכון בתיק האשראי הצרכני, והריבית הממוצעת בהלוואות ירדה ל-10.5%

המועדון המשותף החדש של כאל עם שופרסל ממשיך לטלטל את דוחות חברת כרטיסי האשראי. המועדון החדש מביא מצד אחד לעלייה חדה בפעילות החברה, ומנגד בשל ההשקעה הגבוהה הכרוכה בו, הוא גרם לירידה של 25% ברווח הנקי במחצית הראשונה, שעמד על 78 מיליון שקל.

מדוחות החברה שפורסמו היום (ג') עולה כי נמשכת מגמת הצמיחה החדה בפעילות העסקית של החברה, הנובעת בעיקר מהמועדון החדש שיצא לדרך בתחילת השנה. היקף השימוש בכרטיסי האשראי של החברה קפץ ב-16% ברבעון השני ל-22.6 מיליארד שקל. הצמיחה החדה מתבטאת בעיקר בפעילות כרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים - בזכות הפעילות בשופרסל זינק היקף השימוש בכרטיסים אלה בכ-40% לעומת הרבעון המקביל. כעת, הכרטיסים החוץ-בנקאיים מהווים 28% מהפעילות בכרטיסי אשראי של כאל לעומת 23% בלבד ברבעון המקביל.

צירוף מועדון שופרסל הוא הצעד המשמעותי שעשתה כאל בשנה האחרונה. בחברה מרוצים עד כה מהתוצאות. לפי הערכות, בתוך חצי שנה בלבד הצליח המועדון להנפיק כ-400 אלף כרטיסים, לעומת 500 אלף שהיו במועדון הוותיק של שופרסל עם לאומי קארד.

תוצאות כאל במחצית הראשונה
 תוצאות כאל במחצית הראשונה

הוצאות השיווק זינקו ב-42%

אלא שלגידול בפעילות הזו היה מחיר, והוא גידול בהוצאות. כאל נדרשה גם לבצע לא מעט השקעות במועדון על-מנת לחטוף אותו ללאומי קארד. כך למשל, הוצאות השיווק של החברה זינקו ב-42% במחצית הראשונה ל-209 מיליון שקל, מה שבסופו של דבר שחק את שורת הרווח. מבחינת כאל מדובר בהשקעה לצורך גיוס מאגר לקוחות גדול, ולפי הערכות במהלך השנה הבאה הגידול בפעילות צפוי לחלחל גם אל שורת הרווח של החברה.

מה שמאיים כרגע על המשך הגדלת נתח השוק בתחום המועדונים החוץ-בנקאיים הוא המועדון המשותף שיש לכאל עם אל-על המנוהל בחברה-הבת דיינרס. ההסכם עם אל-על יסתיים בשנה הבאה, ובימים אלה בוחנת אל-על האם לחדש אותו או לעבור ללאומי קארד שרעבה לפיתוח מועדון חדש במקום המועדון שאיבדה עם שופרסל. ההכרעה בנושא צפויה בחודשים הקרובים.

הריבית בתיק עדיין גבוהה

מגמה מעניינת נוספת בדוחות כאל היא הפעילות באשראי הצרכני. נראה כי בכאל, אליה מונה לאחרונה לוי הלוי לתפקיד המנכ"ל, משנים מדיניות ומקטינים סיכונים. החברה החלה ברבעונים האחרונים בשינוי תמהיל תיק ההלוואות שלה. כאל מקטינה חשיפה להלוואות מסוג אשראי מתגלגל, הנחשבות ליקרות ובעלות סיכון גבוה, ולצד זה מגדילה חשיפה לאשראי צרכני רגיל הניתן לזמן קצוב. כתוצאה מכך, החברה כבר רושמת שבעה רבעונים רצוף ירידה בריבית הממוצעת של התיק. הריבית עדיין דו-ספרתית ונחשבת לגבוהה בענף כרטיסי האשראי - 10.5%, אך מדובר בירידה לא מבוטלת תוך פרק זמן קצר. כך למשל, הריבית הממוצעת של כאל בתיק עמדה ביוני אשתקד על כמעט 11%. בכוונת כאל להמשיך במגמה זו, בתקווה להגיע בקרוב לריבית ממוצעת חד-ספרתית.

עוד נציין כי הירידה בריבית נובעת משינוי בתמהיל תיק ההלוואות, אך גם משינויים משמעותיים שביצעה כאל בתחום חיתום ההלוואות, ובתהליכי הגבייה, אשר מאפשרים לה להציג שיעור ריבית תחרותיים יותר בשוק.

סך תיק האשראי הצרכני של החברה צמח במהלך הרבעון השני ב-3% ל-4.43 מיליארד שקל, ובסיכום של 12 חודשים הוא עלה בכ-14%. זה כנראה יהיה שיעור הצמיחה בפעילות זו בכאל גם בהמשך הדרך, והחברה צפויה למקד את צמיחתה בפעילות זו בקרב הלקוחות החדשים שגייסה מהמועדון עם שופרסל.