אפריקה ישראל: מחזיקי האג"ח אישרו הסדר החוב עם בן משה

באסיפות מחזיקי אגרות החוב של אפריקה ישראל שנערכו אתמול זכתה הצעת ההסדר המתוקנת לתמיכה פה אחד בכל אחת משלוש סדרות האג"ח • בעקבות התוצאות המובהקות בהצבעה על אישור ההסדר, יצביעו נאמני סדרות האג"ח בעד הצעת אישור בהסדר שתעלה מחר להצבעה באסיפת הנושים

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

התקדמות גדולה לקראת השלמת הסדר החוב של חברת אפריקה ישראל, במסגרתו תעבור החברה לבעלותו המלאה של איש העסקים מוטי בן משה. באסיפות מחזיקי אגרות החוב של אפריקה ישראל שנערכו אתמול (ג'), זכתה הצעת ההסדר המתוקנת לתמיכה מלאה (פה אחד) בכל אחת משלוש סדרות האג"ח. מניית החברה ירדה בכ-32% מאז תחילת השנה.

בנוסף, תמכו המחזיקים פה אחד גם בהצעה לבטל החלטה קודמת שלהם, שקראה לנאמנים לפעול לחילוט הפיקדונות שהפקיד בן משה לטובת השלמת ההסדר. עם זאת, הסעיף השלישי שעמד להצבעה לא זכה לרוב מיוחד (לפחות 75% מהמשתתפים בהצבעה) בשתיים מתוך שלוש סדרות האג"ח.

מדובר בסעיף שעלה להצבעה לבקשת חברת אפריקה ישראל, וכלל בקשה להעניק לנושאי משרה ועובדים בכירים בחברה, בונוסים בהיקף כולל של 1 מיליון שקל על תרומת להשלמת הסדר החוב. בקרב מחזיקי סדרה כ"ז זכתה הבקשה לתמיכה של 79.8%, אולם בסדרות כ"ו ו-כ"ח זכתה ההצעה לתמיכה של 59.5% ושל 65.8% בלבד, בהתאמה.

בעקבות התוצאות המובהקות בהצבעה על אישור ההסדר, יצביעו נאמני סדרות האג"ח בעד הצעת אישור בהסדר שתעלה מחר להצבעה באסיפת הנושים שתערוך חברת אפריקה ישראל. הצבעה גורפת של הנאמנים בעד הסדר הנושים תבטיח את אישורו ותאפשר לחברה לבקש גם מבית המשפט לאשר את ההסדר בתנאיו הנוכחיים.

אפריקה ישראל נקלעה לקשיים לפני יותר משנתיים ומאז נמצאת במגעים מול מחזיקי האג"ח להסדרת חובותיה. בתחילת התהליך קיבלו מחזיקי האג"ח תשלום ראשון של 550 מיליון שקל, לאחר שאפריקה ישראל מכרה לבעל השליטה לב לבייב את אחזקותיה בחברה הבת, אפי פיתוח, שפועלת בתחום הנדל"ן ברוסיה.

בהמשך נותרה אפריקה ישראל עם חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, ואלו ניהלו תהליך ארוך למציאת משקיע חדש לחברה. בסיום התהליך בחרו המחזיקים בהצעתו של מוטי בן משה מבין שני הצעות מרכזיות שהונחו לפתחם (את ההצעה השנייה הגיש נתי סיידוף שהשלים שלשום את רכישת השליטה בשיכון ובינוי).

לאחר הבחירה בבן משה התמשך התהליך עוד חודשים ארוכים, בין השאר בעקבות צו שהוציאו רשות המסים לאפריקה ישראל בגין חוב של 245.5 מיליון שקל למס הכנסה. בתום מגעים שניהלו הצדדים הוסכם כי המס שישולם יעמוד על 70 מיליון שקל והוא יתחלק בין בן משה למחזיקי האג"ח.

בהסדר עצמו יקבלו מחזיקי האג"ח מזומנים ואגרות חוב בהיקף כולל של כ-2.4 מיליארד שקל, מחברות שבבעלות בן משה. בתמורה, יקבל בן משה בעלות מלאה על אפריקה ישראל, כאשר המניות הקיימות שנמצאות בידי לבייב והציבור, יאוינו (מלשון אין, כלומר יבוטלו ויימחקו).

אורן הוד מונה למנכ"ל אלון רבוע כחול 

הסדר החוב של אפריקה ישראל כולל בין השאר מכירה של מניות השליטה (55.9%) בחברה הבת, אפריקה נכסים, לידי חברת ההחזקות אלון רבוע כחול שבבעלות בן משה תמורת כ-1.4 מיליארד שקל. לצורך השלמת ההסדר, תידרש אם כן אלון רבוע כחול לצאת להנפקת אג"ח גדולה שתשרת את ביצוע הרכישה ומהלך זה הוא אבן הבוחן המרכזית של בן משה ליכולות להשלים את ההסדר שהציע.

לקראת השלמת התהליך הודיעה היום חברת אלון רבוע כחול, כי דירקטוריון החברה קיבל את המלצת בן משה, למנות את אורן הוד למנכ"ל במקומו של המנכ"ל הנוכחי ישראל יניב. הוד, שמשמש כיום כמנכ"ל חברת אפריקה מגורים, ייכנס לתפקידו בכפוף לאישור הסדר החוב בידי ביהמ"ש וצפוי לכהן גם בתפקיד סגן היו"ר בחברות-בת שונות באלון רבוע כחול ובאפריקה ישראל. כמו-כן נמסר מקבוצת בן משה, כי ישראל יניב , ימשיך בתפקידו השני כיו"ר החברה הבת דור אלון ויתמקד בקידום עסקי הדלק של הקבוצה.

אורן הוד/  צילום: כרמל שירן
 אורן הוד/ צילום: כרמל שירן

אורן הוד (50), הינו בוגר הטכניון בהנדסה אזרחית וסמג"ד לשעבר ביחידת צנחנים מובחרת במילואים. הוד החל את הקריירה שלו בתפקידי ניהול תהליכי תכנון במערך היזמי והקבלני של א. דורי, שם הוביל, בין השאר, את הקמת מגדל "גיבור ספורט" ומגדל איילון ביטוח. לאחר מכן שימש הוד כסמנכ"ל הנדסה בחברת נוה גד מקבוצת נכסים ובנין. בשבע השנים האחרונות כיהן אורן הוד כמנכ"ל החברה הציבורית אפריקה ישראל מגורים.

עד לסוף 2016, הכפיל הוד את היקף ההכנסות של החברה לסך של כ-1.28 מיליארד שקל, כאשר את שנת 2017 סיימה אפריקה ישראל מגורים עם רווחי שיא של כ-141 מיליון ש"ח המהווים 15.6% תשואה להון. לאפריקה ישראל מגורים צבר ניכר של קרקעות ומגוון רחב של פרויקטים לביצוע בשנים הקרובות. אורן הוד ימשיך, לכהן כמנכ"ל אפריקה מגורים בשלב זה ולאחר מכן, במסגרת תפקידו כמנכ"ל רבוע כחול נראה כי הדירקטוריונים הרלבנטיים יתבקשו לאשר את כהונתו גם כיו"ר אפריקה ישראל מגורים.

עם אישור דירקטוריון רבוע כחול את מינוי הוד, ציין מוטי בן משה: "לאורן הוד ניסיון מוכח ומוצלח מאוד בתחום הנדל"ן, החל מייזום, הנדסה ותכנון, שיווק, ניהול והובלת פרויקטים, פיתוח עסקי מואץ - אך שקול, הן בתחום המגורים והן בתחום הנדל"ן המניב. אני מברך על הצטרפותו של אורן לצוות המוביל לצדי. ביחד עם מנהלי החברות השונות בקבוצה, נפעל למצות את הפוטנציאל הרב שמצוי בהן. אורן יהיה יד ימיני במימוש החזון שלי להשבחה, בעז"ה, של ערך הנכסים של הקבוצה כמובילה בתחומי הנדל"ן, האנרגיה והתשתיות - בארץ ובחו"ל. יחד נקדם את הסינרגיה בין החברות השונות ונפעל להרחבת הפעילות בתחומי הליבה השונים. יחד נפעל לרווחת כל מחזיקי העניין בחברות הקבוצה - בעלי מניות ומחזיקי האג"ח, שותפים, מנהלים ועובדים".

אורן הוד הודה לבן משה על האמון והבחירה בו להוביל את הקבוצה וציין "ניהול אלון רבוע כחול המורחבת ופיתוח עסקי הקבוצה בארץ ובחו"ל הם אתגר מרתק. התחברתי לחזונו העסקי והערכי של בן משה ואין לי ספק, כי בסיוע הצוות הניהולי של החברות, הקבוצה תחזק את מעמדה המוביל בשוק, בכל אחד מתחומי הפעילות - נדל"ן, אנרגיה ותשתיות".