הקרב בין התעשיות הביטחוניות מתחמם ויהיה עקוב מדם

מהן ההשלכות של ההצעה המשותפת של רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו לרכוש את אירונאוטיקס על הענף הביטחוני המקומי כולו

ידידיה יערי, יו"ר אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר
ידידיה יערי, יו"ר אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר

להצעה המשותפת של רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו לרכוש את אירונאוטיקס מיבנה תמורת כ-430 מיליון שקל עשוי להיות אפקט משמעותי על הענף הביטחוני המקומי כולו. כדי להבין מהם המניעים לעסקה וכיצד היא עשויה להשפיע על התעשייה המקומית, צריך להתייחס לנקודות הבאות:

1 רפאל רוצה להדיק את הפער

ההצעה של רפאל ושל איש העסקים אביחי סטולרו לרכוש במשותף את אירונאוטיקס לא הכתה את התעשיות הביטחוניות בתדהמה: בחלק מהחברות זיהו כבר לפני זמן רב את כוונת רפאל להרחיב פעילות לכיוון של פלטפורמות מוטסות, כמו מטוסים ללא טייס שמסוגלים לשאת את סוגי החימוש והמטענים הייעודיים שהיא מפתחת.

אירונאוטיקס מונחת על המדף כבר הרבה מאוד זמן. לא צריך מחלקות של מודיעין עסקי כדי לדעת את זה. מבחינת רפאל, המוצרים המוטסים שלה ביחד עם המטוסים של אירונאוטיקס הם השילוב שהיא זקוקה לו כבר תקופה ארוכה, כדי לקדם ברחבי העולם עסקאות שיגדילו את נתח היצוא שלה, שמסתכם כיום בכ-50% מפעילותה.

היצוא של רפאל קטן משמעותית מזה של שלוש החברות הביטחוניות הגדולות האחרות, התעשייה האווירית, תעש ואלביט מערכות: שלושתן מייצאות בהיקפים של יותר מ-80%, כי צה"ל ומערכת הביטחון הישראלית הם לקוחות תובעניים ומאתגרים - אבל קטנים.

בשנים הקרובות תקציב הרכש השקלי של מוצרים ביטחוניים יצטמצם, בשל שינוי במתכונת הסיוע הביטחוני האמריקאי שכולל ביטול יכולת ההמרה מדולרים לשקלים. רפאל מבינה שאם היא רוצה לגדול ולהתחזק - היא חייבת לפנות אל השווקים בחו"ל.

2 לא רק רומנטיקה

בין אירונאוטיקס לרפאל מתקיים קשר עסקי ארוך: לפני כ-6 שנים הן רכשו ביחד את חברת האלקטרו-אופטיקה קונטרופ, ניהלו מיזמים משותפים ובחודשים האחרונים אף סיכמו על הרחבת שיתופי הפעולה ביניהן. העובדה שלפני כ-4 חודשים האלוף (במיל') ידידיה יערי נכנס לתפקידו כיו"ר אירונאוטיקס, וזאת לאחר שזמן קצר לפני כן סיים כהונה בת יותר מ-10 שנים בתפקיד מנכ"ל רפאל, כנראה מוסיפה ועושה לחיבור הזה רק טוב.

אבל רכישה של חברה היא מהלך עסקי קר, שנעשה במקום הרחוק ביותר מסיפור של רומנטיקה: זה שיש הצעה מצד רפאל וסטולרו לרכוש את חברת המל"טים מיבנה לא אומר שהעסקה נמצאת במרחק נגיעה. ההצעה מדברת על רכישת אירונאוטיקס  בכ-430 מיליון שקל - 60% פחות מהשווי שלה בהנפקה שעשתה.

ברקע, יש טענות על כך שאירנואטיקס הונפקה בסכום מוגזם. ספק אם הקרנות ששולטות באירונאוטיקס יאהבו את ההצעה הזאת. בנוסף, כלל לא בטוח שרפאל תשפר את ההצעה. היא לא ללכת על הרכישה הזאת בכל מחיר. אגב, מקורות ביטחוניים בכירים מדברים על חברות שיהיו מוכנות לשלם יותר מ-430 מיליון שקל על רכישת אירונאוטיקס. לפי אחד מהם, מי שיבדוק טוב ימצא שאפילו התעשייה האווירית מגלה בה עניין, כי המוצרים של החברה מיבנה יכולים לעזור לה להתקדם מאוד בתחום המל"טים הקטנים.  

3 "התחרות המקומית תהפוך לפרועה"

שאיפות ההתרחבות של רפאל, התזוזות מכיוון אירונאוטיקס ומצב הרוח הכללי בתעשיות הביטחוניות מלמדים על תקופה של שינויים משמעותיים בענפים הביטחוניים: עם השלמת תהליך ההפרטה שלה, בשנתיים הקרובות אלביט תהיה עסוקה עד מעבר לראש בהטמעת תעש לתוך פעילותה השוטפת. התעשייה האווירית תידרש לאתגרים מורכבים לכשעצמם בתחום כוח האדם, תוך התייעלות ושיפור הרווחיות. ורפאל, היא בוודאי תמצא את הדרך לפתור את בעיות הגדילה שלה.

גורם ביטחוני בכיר לא הסתיר היום את מורת רוחו מהמצב החדש שהולך ומתהווה, של שלוש יצרניות נשק ישראליות מרכזיות שמתחרות זו בזו בארץ ובעולם - ועם אותם מוצרים: טילים ומל"טים.

והרי התחזית: היריבות שראינו עד כה בין החברות הישראליות על מכרזי רכש בעולם - היא רק הפרומו. גורם בכיר, איש מאופק ורגוע בדרך כלל, מדבר על "תחרות פרועה", שתלווה ב"שחיטת גרונות" בדרך לכל עסקה.