מנועי בית שמש מנפצת את התדמית האפרורית

בתנאים הנוכחיים נראה כי חברת מנועי הסילון בדרכה לשנת שיא בביצועים הכספיים • לחברה הסכמי מסגרת ארוכי טווח בהיקף מצטבר של כ-1.3 מיליארד דולר

חברת מנועי בית שמש היא חברה בורסאית ותיקה הרשומה למסחר משנת 1997, אשר במשך שנים נתפסה כחברה אפרורית ומוגבלת. החברה פועלת בשיפוץ ותיקון של מנועי סילון, בהרכבת חלקי מנוע ומנועים חדשים וכן בייצור חלקים למנועי סילון, ויש לה תלות בחמישה לקוחות מרכזיים האחראים לחלק מהותי מפעילות מגזר חלקי המנוע.

השליטה בחברה נרכשה ביולי 2016 על ידי קרן פימי מידי כלל תעשיות. במועד העסקה שילמה פימי 125 מיליון שקל תמורת 40.4% ממניות החברה, וכיום החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-740 מיליון שקל. פימי ומשקיעים מוסדיים הביעו אמון בחברה גם השנה למרות העלייה החדה במחיר מנייתה אשתקד, וכפועל יוצא גייסה מנועי בית שמש 44 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניות.

גיוס הון זה תומך בתוכניות הצמיחה של החברה, כשהוא צייד אותה בעודף נכסים פיננסיים בסך 40 מיליון דולר, לאחר שהייתה מוגבלת במשך שנים בהיקף המשאבים שעמדו לרשותה - לביצוע השקעות במפעליה בבית שמש ובסרביה, ולהשקיע בהסמכות מקצועיות חדשות ואף להיות פעילה בתחום הרכישה של חברות משלימות.

באפריל 2017 החליף רם דרורי את אבנר שחם כמנכ"ל החברה, תפקיד בו שימש משנת 1992, במקביל הוחלפו פונקציות מרכזיות נוספות בהנהלת החברה. מעניין לציין כי המנהלים החדשים אינם מגיעים מענף התעופה. מדובר בהחלטה מעניינת ולא טריוויאלית של פימי, שעד כה נראית כהחלטה מוצלחת.

מסגרת נכבדה של הסכמי מסגרת

בחודשים האחרונים מדווחת מפעלי בית שמש באופן תדיר על הרחבת הסכמי מסגרת עם יצרניות המנועים הגדולות בעולם, וכיום קיימים לחברה הסכמי מסגרת ארוכי טווח בהיקף מצטבר של כ-1.3 מיליארד דולר. כ-90% מהסכמי המסגרת מתייחסים לתחום ייצור החלקים, ואלו פרוסים על פני 14 שנה. בדצמבר 2015 עמד היקפם של הסכמי המסגרת של החברה על 196 מיליון דולר, ושנה אחר כך תפח היקפם ל-407 מיליון דולר, והגידול העצום הזה מהווה התפתחות חיובית מהותית. המשך הרחבת הסכמי המסגרת יהווה רוח גבית לביצועי החברה. נציין כי הסכמי מסגרת עליהם חתומה החברה אינם מחייבים את לקוחותיה להוציא הזמנות ספציפיות אלא מוגדרים בהם בדרך כלל המחירים למוצר או לשעת עבודה, תקופת ההסכם ותנאים כלליים אחרים כגון: אחריות, פיצויים מוסכמים, שיפוי וכד'.

הסכמי המסגרת והדיווחים הבורסאיים מתמקדים במגזר ייצור חלקי המנוע, אולם הצמיחה בהכנסות ברבעון הראשון ב-2018 ובשנים האחרונות הגיעה דווקא מתחום המנועים, המנפק שולי רווח גבוהים פי 4. הלקוח המרכזי של החברה בתחום שיפוץ ותיקון מנועי סילון הוא חיל האוויר הישראלי, המספק נפח עבודה יציב ומאפשר פוטנציאל צמיחה עתידי.

הסכמי המסגרת הגדולים בתחום החלקים מלמדים אותנו כי פנינו לעליית מדרגה חדה בפעילות זו של החברה בשנים הקרובות, בכפוף למימוש הסכמים ולביצוע השקעות נדרשות בהון. מעבר לייצור בכמויות גדולות יתמוך בשיפור הרווחיות בתחום.

גידול בהיקפי הייצור, שיפור תהליכים והשקעות מאסיביות יאפשרו לחברה לשפר מהותית את הרווחיות התפעולית בתחום חלקי המנועים. היה והיא תעמוד באתגר השיפור התפעולי, יהיה בכך מנוף משמעותי לתמחור המניה.

פיחות שנתי ממוצע של 6.3% בשער החליפין של השקל למול הדולר ייצר אשתקד למנועי בית שמש הוצאה שנתית נוספת של 2.4 מיליון דולר. מכיוון שהחברה מציגה את תוצאותיה בדולרים, אזי הפיחות שנרשם מתחילת השנה בשער השקל מול הדולר והאירו, והתחזקות הדולר בעולם, תורמים לקיטון בעלויות השכר במונחים דולריים ולשיפור בשולי הרווח העתידי, היה ושערי החליפין הנוכחיים יישמרו.

תציג שנת שיא בביצועים?

מיסוי הברזל והאלומיניום בארה"ב במסגרת מלחמת הסחר שמנהל הנשיא טראמפ עשוי להתגלגל לפתחה של החברה אילו מוצריה יוגדרו כחייבים במכסים מוגדלים. העובדה שמדובר במוצרים מוגמרים מקטינה את ההסתברות לפגיעה בתוצאותיה, אך אינה שוללת אפשרות שכזו.

החברה מנצלת את מרבית כושר הייצור הקיים, הן בתחום המנועים והן בתחום חלקי המנוע, כך שקפיצת מדרגה נוספת בהיקפי הפעילות תוכל להתקיים רק כאשר תושלם הרחבת המפעלים.

לחברה שטח נדל"ן מסחרי בבית שמש אשר שוויו ההוגן על פי הערכות שמאי הוא כ-14.6 מיליון דולר, ובספרים שוויו כ-0.7 מיליון דולר, כך שקיים כאן פוטנציאל הצפת ערך אשר אינו בליבת עסקיה של החברה.

בתנאים הנוכחיים ניתן להניח כי מנועי בית שמש מצויה בדרכה להציג שנת שיא בביצועיה, ולנפץ את תווית האפרוריות והמוגבלות שהודבקה על מצחה משך שנים. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם