המל"ג תדון בחריגות השכר באקדמיה שמצא מבקר המדינה

אחרי שורה של דחיות, המועצה להשכלה גבוהה תדון היום (ג') בחריגות השכר של בכירים באוניברסיטאות, כפי שנתגלו בדוח מבקר המדינה האחרון • המבקר על בכירים באונ' בר אילן: "חטאו לחובת הנאמנות למוסד ולסטודנטים הלומדים בו" • המל"ג: הוקם צוות לתיקון הליקויים

קמפוס האוניברסיטה העברית / צילום: איל יצהר
קמפוס האוניברסיטה העברית / צילום: איל יצהר

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) תדון היום (ג') בחריגות שכר באוניברסיטאות של דיקאנים, מנהלים בכירים, יועצים משפטיים ומרצים מן השורה. זאת לאור דוח חמור שפירסם מבקר המדינה יוסף שפירא במאי האחרון.

"אני מקווה שהפעם יהיה סוף להתחמקות של המל"ג מדיון רציני בתופעה של התפרעות חסרת גבולות בשכר באוניברסיטאות", אמר אתמול ל"גלובס" חבר בכיר במל"ג. הנושא הופיע על סדר יומה של המל"ג ב-26.6, אולם בסופו של דבר הדיון לא התקיים. גם בישיבה הבאה הדוח לא נדון.

על פי הדוח, האוניברסיטאות אפשרו לבכירים לקבל שכר עבור עבודות נוספות מעבר לעבודתם באוניברסיטה, ללא אישור ובניגוד לכללים. הנתון המדהים הוא שכ-40% מכלל חברי הסגל באוניברסיטאות עוסקים בעבודה נוספת, ויותר ממחציתם עושים זאת בלא אישור. תופעה חמורה עוד יותר שנחשפה בדוח היא של בכירים, בסגל האקדמי ובהנהלה, אשר מקבלים אישורים לבצע עבודות נוספות בשכר, למרות שבגלל תפקידיהם הבכירים הם קיבלו במקביל הקלה בכמות שעות הלימוד שעליהם לבצע במסגרת חובותיהם. מבקר המדינה כתב על כך כי "יש פגם עקרוני באישור עבודה נוספת למי שקיבל הקלה מביצוע חובותיו לאוניברסיטה, לרבות חובת עומס ההוראה. ההקלה בעומס נועדה לאפשר לבעל התפקיד להקדיש את הזמן הדרוש לתפקיד שהוא מונה לו, ולא לפנות לו זמן לביצוע עבודה נוספת".

בשלוש האוניברסיטאות שנבדקו - העברית, תל אביב ובר אילן - התברר שעבודה נוספת היא "תופעה רחבת היקף וכוללת מאות חברי סגל. האוניברסיטאות עצמו את עיניהן ולא פעלו לאתר חברי סגל החורגים מהכללים". מבקר המדינה העביר ביקורת גם על המל"ג והות"ת שאמורים לפקח עליהן: "מבקר המדינה רואה בחומרה את העובדה, שבמשך 15 השנים שחלפו מאז הדוח הקודם שמבקר המדינה העיר בו על כך ואף שנושא זה משליך על נושאי הליבה של המערכת האקדמית, ות"ת לא הסדירה את הנושא". 

מבקר המדינה: הפרה של כללי המנהל התקין
 מבקר המדינה: הפרה של כללי המנהל התקין

המבוקרים: מועמד לעליון ויועמ"ש

בין הדוגמאות המוזכרות בדוח המבקר, ניתן למצוא את פרופסור שחר ליפשיץ, מי שהיה דיקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן. על ליפשיץ נכתב כי "דיקאן בבר אילן, שעומס ההוראה שלו הופחת בשל תפקידו ב-4 שעות שבועיות (במקום 8 שעות שבועיות - מ.ל), הועסק בעבודה נוספת בהוראה בתוך האוניברסיטה בהיקף של 4 שעות שבועיות". ליפשיץ לימד בפועל שעות נוספות בתוכניות התואר השני בפקולטה למשפטים. 

פרופסור שחר ליפשיץ היה ברשימת המועמדים לבית המשפט העליון בשנת 2016, בסבב המינויים שלפני האחרון.

פרק מיוחד בדוח עוסק בעו"ד דרור פרנקל, היועץ המשפטי של בר אילן מזה 30 שנים. על פי הדוח, פרנקל קיבל שכר חריג והטבות חריגות בקרן ההשתלמות. בניגוד לכללי המל"ג, פרנקל היה גם 22 שנים היועץ של מכללת שערי משפט וקיבל ממנה שכר בגובה 1.4 מיליון שקל. כאשר המכללה הפכה לגוף נפרד ומתחרה בבר אילן, "נוצר חשש לניגוד עניינים מובנה בפעילותו". על חריגות השכר של פרנקל העיר המבקר בחריפות, כי "הגורמים הבכירים בבר אילן ידעו עליהן ולא מנעו אותן. בכך הם חטאו לחובת הנאמנות למוסד שבו הם מועסקים, ולסטודנטים הלומדים בו".

"טיפול יסודי ומעמיק"

ממל"ג נמסר בתגובה: "המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) רואות חשיבות רבה בטיפול יסודי ומעמיק בחריגות מהנחיות, ומקיימות באופן שגרתי פעולות לפיקוח ואכיפה בנושא. יודגש כי דוח מבקר המדינה הובא לידיעת חברי מל"ג בישיבה מיום 26.6 כנדרש. בנוסף, המל"ג מינה צוות לתיקון היקויים שיגיש את מסקנותיו כנדרש".

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: "אוניברסיטת בר-אילן פועלת לתיקון ליקויים עליהם הצביע מבקר המדינה ואף הקימה צוות לתיקון הליקויים אשר יגיש את המלצותיו למוסדות האוניברסיטה. עוד יצויין כי בכל הקשור לעבודת היועמ"ש הנושא הוסדר בהסכם עם יחידת הממונה על השכר כבר בשנת 2016".

פרופסור ליפשיץ מסר: "אכן עבדתי בבר אילן מחוץ למשרה, על פי החוק ובאישור כל הגורמים. בענייני אין מניעה על פי החוק שדיקאן יעבוד 4 שעות מחוץ למשרה, יש לזה עיגון בחוק וקיבלתי את כל האישורים המוסמכים. יש לי מכתב מהמבקר שהדוח לא עוסק בענייני".