וינה היא העיר עם איכות החיים הגבוהה בעולם, ת"א במקום 76

תחום הבריאות בתל אביב מעולה כמו בקופנהגן ורייקוויק, החינוך מצוין כמו באמסטרדם והלסינקי - אבל בתחום הביטחון האישי העיר מדורגת במקום ה-131 מתוך 140 לצד טריפולי • וינה היא העיר עם איכות החיים הטובה בעולם, אחרי שדחקה את מלבורן מראש הרשימה

תל אביב / צילום: שאטרסטוק
תל אביב / צילום: שאטרסטוק

וינה היא העיר שמציעה את איכות החיים הטובה בעולם - כך קובע דירוג הערים הטובות למחיה שמפרסמת מחלקת המחקר של "האקונומיסט". הבירה האוסטרית דחקה את מלבורן האוסטרלית למקום השני, ואחריהן במקום השלישי מדורגת אוסאקה ביפן. ואיפה ישראל? העיר היחידה בארץ שמופיעה בדירוג היא תל אביב, שממוקמת במקום ה-76 מתוך 140. את הרשימה, באופן לא מפתיע, סוגרת דמשק בסוריה.

הדירוג של "האקונומיסט" מבוסס על חמישה פרמטרים: בטיחות אישית ותשתיות מקבלות את המשקל הגדול ביותר, ואיתן מחושבות גם שירותי הבריאות, התרבות והחינוך בעיר. תל אביב הגיעה למקום ה-76 עם ציון ממוצע של 77.4 - כאשר בתחום הבריאות היא נהנית מציון כמעט מושלם של 95.8 (וחולקת את המקום ה-26 עם קופנהגן, אוקלנד ורייקוויק); בתחום החינוך היא קיבלה 91.7 (חולקת את המקום ה-46 עם ערים כמו אמסטרדם, ברלין, פרנקפורט, המבורג, הלסינקי, קואלה למפור, מנצ'סטר, מוסקבה ועוד); בתחום התשתיות הציון הוא 80.4 (מקום 75 לצד קואלה למפור וליסבון); ובתחום התרבות והסביבה היא מדורגת במקום ה-80 עם 75 נקודות. 

הפרמטר שפוגע דרמטית בציון הממוצע של תל אביב הוא כמובן סעיף הביטחון האישי, המבוסס על שיעורי הפשע בעיר - אך גם על איומי טרור, סכנת עימותים צבאיים וחשש מקונפליקטים אזרחיים. בפרמטר זה זכתה תל אביב בציון 45, והיא חולקת את המקום ה-131 מתוך 140 המדינות עם טריפולי.

בעשירייה הפותחת של הערים עם הציון המשוקלל הגבוה ביותר נמנות גם קלגרי הקנדית (4), סידני האוסטרלית (5) ואחריה עיר נוספת בקנדה: ונקובר (6). אחריהן מדורגות טוקיו וטורונטו במקומות השביעי והשמיני בהתאמה. 

מבין ערי אירופה הנציגה היחידה שהתברגה לעשירייה הפותחת מלבד וינה היא קופנהגן הדנית (9), כשאת העשירייה סוגרת אדלייד באוסטרליה. היבשת המרוחקת זוכה לככב בעשירייה הפותחת עם שלוש ערים וכמוה גם קנדה.

מבין הערים האירופאיות הגדולות, ציריך מדורגת במקום ה-11, אמסטרדם במקום ה-17, פריז במקום ה-19, ברלין דורגה במקום ה-21, ברצלונה במקום ה-30 ומדריד דורגה במקום ה-39. לונדון מסתפקת במקום ה-48 כשהעיר האנגלית שקיבלה את הדירוג הגבוה ביותר היא מנצ׳סטר (במקום ה-35)

גם הערים האמריקאיות הגדולות לא מככבות במקומות הגבוהים בדירוג: ניו יורק למשל מוקמה רק במקום ה-57, וושינגטון במקום ה-37, מיניאפוליס במקום ה-39, בוסטון במקום ה-42, שיקגו במקום ה-44 ואחריה מיאמי באותו הדירוג.