קובי מימון צועד לקדמת הבמה. מה יקרה לחקירת רשות המסים

מימון הפך בסוף השבוע לבעל עניין בחברת אקויטיל ששולטת בישראמקו ובאיירפורט סיטי • בסביבתו טוענים כי המהלך לא ישפיע על חקירת רשות המסים שמתנהלת נגדו מ–2010: "הרשות לא יכולה לגעת בו, הוא תושב חוץ ואינו מחויב במס בישראל" • ברשות המסים טוענים כי החקירה בעיצומה

קובי מימון / צילום: שלומי יוסף
קובי מימון / צילום: שלומי יוסף

"רשות המסים לא יכולה לגעת בקובי מימון, הוא תושב חוץ ואינו מחויב במס בישראל. העובדה כי הוא בעל עניין באקויטל מעתה, אינה משנה את תמונת המצב הזו" - כך אומרים היום ל"גלובס" גורמים בסביבתו של איש העסקים קובי מימון, בתגובה לגידול בהחזקותיו באקויטיל, שם הפך לבעל העניין ביום חמישי עם החזקות בגובה 5.01%. לטענת אותם מקורבים למימון, חקירת רשות המסים שנפתחה לפני שנים ארוכות בחשד להעלמת הכנסות, התפוגגה מן העולם.

ואולם, ברשות המסים מסרבים לוותר וטוענים, כי מתנהלת גם בימים אלה חקירה נגד קובי מימון בחשד להעלמת הכנסות וכי היא אינה קפואה, ובוודאי שלא "התפוגגה". ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי איסוף המודיעין במסגרת חקירתו של מימון נמשך כל העת, ואף התעורר שוב בעקבות הגידול בהחזקות. בין היתר, מתכוונים לבחון ברשות את עיתוי הפיכתו של מימון לבעל עניין באקויטל, מהם המקורות הכספיים שעמדו מאחורי המהלך והאם הם יובילו למקורות כספיים אחרים שיש לו. עוד בוחנים מה ההשלכות של הגדלת ההחזקות לאחור, וכמה שנים לאחור ניתן יהיה ללכת אם יתברר כי הגידול כעת הוא מהלך מלאכותי, אשר מאשרר את המצב שהיה קיים עד כה מאחורי הקלעים.

מקפיד לשמור על עמימות

מימון מתנהל בעסקיו, כמו גם בחייו הפרטיים, תחת מעטה כבד של חשאיות, ומי שנחשב ל"פנים" ול"פה" שלו ברוב עסקיו הוא שותפו וחבר ילדותו, חיים צוף. הליכים שונים שהתנהלו בבתי המשפט, במסגרתם נעשו ניסיונות לחשוף את רכושו של מימון, כשלו. בין היתר, נכשלה בכך זוגתו לשעבר של המיליארדר, כרמלה וילנסקי, שניהלה נגדו תביעה לחלוקת רכוש, שהסתיימה בקביעה כי היא אינה זכאית למחצית מרכושו של הטייקון החשאי בעקבות הסכם פירוד עליו חתמו. פרטי המחלוקת המלאים בין השניים, והיקף הרכוש, היו חסויים, אך לבקשת "גלובס" הותר לפרסום פרט שחשף טפח ממעורבותו של מימון בישראמקו - מהסכם הפירוד עלה, כי בשנת 2010, בעת פרידתו מזוגתו לשעבר, נקבע כי מימון יישאר הבעלים של מניותיו בחברת ישראמקו - חברה שהוא מכחיש בעלות עליה.

בראש עץ החברות המיוחס למימון ניצבת חברת ההחזקות אקויטל, המחזיקה באמצעות חברות בנות, בין היתר, בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי, בענקית הנדל"ן המניב נצבא ובשותפות ישראמקו (ראו איור). מכל אלה, ובכלל, מימון דיווח עד כה כי הוא בעל שליטה בחברת פוליגון הציבורית, שנסחרה לפי שווי של עשרות מיליונים, וכן דווח כבעלים של מניות בישראמקו אינק.

מימון וההכחשה שלו בנוגע לבעלותו על חברות מובילות במשק עלו לכותרות בין היתר במסגרת ההליך הפלילי שנוהל נגד דוד ואנונו, לשעבר ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים. האחרון הורשע בלקיחת שוחד במאות אלפי שקלים מנישומים תמורת סיוע בבעיות המס שלהם ונשלח ל-6 שנות מאסר בפועל. ב-2011 העיד מימון בתיק של ואנונו ואמר: "יש לי כל הזמן עניינים עם מס הכנסה, אבל דרך רואי החשבון שלי. מעולם לא התנהלה נגדי חקירה במס הכנסה, ואין כל ספק באשר לחלוקת הבעלויות בחברות שבהן אני מעורב".

ואולם, בגיליון חקירת המשטרה שהגיע לידי "גלובס" ב-2011 ופורסם בעיתון, נחשפו פרטים לגבי תיק המס של מימון ברשות המסים, בהקשר של פרשת ואנונו. מהחקירה עלה, כי התיק במס הכנסה נגד מימון נפתח במאי 2010, והועבר למחלקת המודיעין של הרשות שלושה חודשים לאחר מכן. רכז חקירות בחקירות-מרכז ברשות המסים, אבי ניסן, הסביר בחקירתו במשטרה את מהות התיק של מימון כך: "המידע שיש בתיק הוא שקובי מימון שולט בחברות בארץ ובחו"ל, כאשר הדבר לא מקבל ביטוי בתיק שלו".

מבנה ההחזקות בפירמידת אקר טל
 מבנה ההחזקות בפירמידת אקר טל

משדרים עסקים כרגיל

עד כה, בדומה לזוגתו לשעבר של קובי מימון, גם המדינה לא זכתה לפצח עדיין את החידה של האיש. החקירה לא התקדמה מהותית לאורך השנים, בין היתר על רקע שאלת התושבות של קובי מימון, אשר מתגורר בהולנד, וכן על רקע העדר היכולת לחבר בין האיש לנכסים המיוחסים לו, אשר מלבד עדויות ותצהירים של עובדים בחברות שעבדו לצידו, וטענו כי הוא האיש שעומד בראש הפירמידה, אין כל תיעוד לקשרים בין מימון לנכסים. ואולם ברשות כאמור לא מתכוונים לסגור את החקירה עד לבירור מלא של העובדות, וסגירת הפערים בין גרסאותיו של מימון לגרסאות של העובדים תחתיו.

בסביבתו של מימון לא מתרגשים מהמעקב הצמוד לכאורה של רשות המסים, ומעבירים מסר לפיו לרשות המסים אין מה לפשפש בכיסיו, היות שהיא אינה יכולה לשלוח לשם יד בכל מקרה. לדברי מקורביו, הוא מדווח כנדרש על ההכנסות מנכסיו המעטים בארץ ומשלם על כל שאר הכנסותיו את המס הנדרש ממנו במדינת תשובתו.