הבריחה מוונצואלה: מיליונים עזבו בגלל המצב הכלכלי המידרדר

בסקטור העסקי בוונצואלה מזהירים שהקפצת שכר המינימום פי 30 והפיחות שמתכנן ליישם מחר הנשיא מאדורו ישתקו את הכלכלה • במדינות השכנות מתקשים להתמודד עם גלי הפליטים

פליטה מוונצואלה בגבול אקוודור / צילום: רויטרס
פליטה מוונצואלה בגבול אקוודור / צילום: רויטרס

בריחת תושבי ונצואלה מארצם צוברת תאוצה על רקע תוכניות הממשלה לטפל בכלכלה הקורסת, והמדינות השכנות מתקשות לקלוט את גלי הבורחים. בימים האחרונים הזהיר הסקטור העסקי המוכה של ונצואלה כי תוכניותיו של הנשיא ניקולס מאדורו - כולל הקפצת שכר המינימום, מסים חדשים ופיחות של מטבע - ישתקו את הכלכלה ויבריחו יותר תושבים מהמדינה. כ-2.3 מיליון ונצואלים נמלטו ממולדתם מאז 2014 לפי אומדני האו"ם.

בברזיל שרף אתמול המון מוסת מחנה פליטים מוונצואלה בתגובה לשוד שבוצע לכאורה על ידי ארבעה ונצואלים, והנשיא טמר הורה לשגר 120 שוטרים לגבול שבקרבת מקום. באקוודור החלה הממשלה בשבת לחייב פליטים ונצואלים להציג דרכונים בגבול, מה שמבחינתם כמעט בלתי אפשרי להשיג. גם פרו הודיעה שתנקוט צעד דומה אחרי שהמשטרה שלה עצרה חמישה גברים מוונצואלה באשמת תכנון שוד של בנק.

קולומביה, שקלטה עד כה כמיליון ונצואלים, ממתינה לבואה של אוניית בית חולים של הצי האמריקני, קומפורט, שתספק לפליטים טיפול רפואי.

האופוזיציה קוראת לשביתה כללית

התושבים שנשארו בוונצואלה מרגישים שהאסונות מתרגשים עליהם. הפסקות חשמל יזומות פגעו בהפקת הנפט, לפי מומחי אנרגיה. גשמים כבדים הרסו את דרום ומערב המדינה סמוך לקולומביה, וכמה כפרים שקעו מתחת למים ותושביהם מתחננים לסיוע ממשלתי.

האופוזיציה בוונצואלה, שמנהיגיה חלוקים בדעתם בשאלה איך לטפל במשבר, הצטרפה לכמה איגודי עובדים בקריאה לשביתה כללית ארצית מחר (ג’), היום בו אמורים להיכנס לתוקף האמצעים של הנשיא מאדורו. "זהו הצעד הראשון באיחוד העם במאבק הזה", אמר אתמול אנדרס ולסקז, פוליטיקאי בולט מהאופוזיציה. "הצעדים של מאדורו לא אמורים לשפר את הכלכלה אלא יגרמו יותר רעב ועוני". פוליטיקאית אחרת, מריה קורינה מצ’אדו, אמרה שהתושבים והרשויות המקומיות צריכים להגביר את הלחץ על מאדורו. אם לא ייעשה שום דבר, היא הזהירה.

מאדורו הצליח להתגבר על אינספור מחאות בחמש שנות כהונתו, והוא פעל נגד מפגינים בעוצמה שרק מעטים מעזים כעת להפעיל. האמצעים החדשים שלו כוללים מטבע חדש שנקרא "בוליבאר ריבוני", שימחק חמישה אפסים מערך הבוליבאר הנוכחי, כלכלנים רבים אומרים שהמהלך הזה לא מטפל בסיבה האמיתית לאינפלציה: הדפסה בלתי מבוקרת של כסף.

מאדורו מתכנן גם להעלות את שכר המינימום לכ-30 דולר בחודש, מדולר אחד בערך. כלכלנים מזהירים שהאמצעים הללו יקפיצו את האינפלציה ליותר ממיליון אחוז בשנה, המספר שקרן הטבע צופה לוונצואלה השנה. הממשלה, שהיא בחדלות פירעון של החוב שלה, 56 מיליארד דולר, צפויה להדפיס עוד שטרות כסף בעקבות אובדן ההכנסות מיצוא הנפט שנבע מירידת הפקתו.

מאדורו התחייב גם לייקר את הבנזין המסובסד לנהגים. הסובסידיות יישמרו בהתבסס על תעודת זהות שנקראת "כרטיס המולדת", שמבקריו טוענים שהוא משמש לפיקוח חברתי. שר המידע חורחה רודריגז מסר שמחירי הבנזין החדשים לא יוכרזו לפני סוף ספטמבר.

לאנשים מהרחוב, האמצעים של מאדורו - שביום שישי בערב ביקש מבני עמו לתת אמון בתוכניותיו הכלכליות - יוצרים יותר סבל ואי ודאות. הם עשויים להרוס את מה שנשאר מהכלכלה. התושבים שחושבים על בריחה צריכים כעת לחשוב גם על תגובת הנגד של המדינות השכנות לבני עמם שהצליחו לברוח.

"הכל כאן במצב של כאוס", אמרה נלי באריק, עובדת בבית חולים ציבורי שתמכה פעם ב"ממשלת המהפכה" שנטלה את השלטון לפני 19 שנה, עם הבטחה לשנות את הסדר החברתי והכלכלי הקיים. "אני חוששת שהם יסגרו עוד עסקים קטנים, וכבר היום הייצור שלנו איננו מספיק". רנדו קרבחאל מתכנן לסגור את המסעדה שלו בקרקאס, והוא לא מוציא מכלל אפשרות עזיבה של המדינה. "אנחנו לא יודעים מה לעשות. כל המחירים הולכים לעלות", הוא אומר.

מאדורו, לשעבר נהג אוטובוס ופעיל באיגוד מקצועי, קיבל הכשרה בקובה הקומוניסטית, אך מעולם לא למד כלכלה. היועץ הכלכלי הראשי שלו הוא אלפרדו סראנו, שמאלן ספרדי שמאמין שארה"ב זועמת על ממשלה סוציאליסטית בחצי הכדור המערבי, והיא מארגנת את הקריסה הכלכלית בוונצואלה שבה מתגוררים או התגוררו 30 מיליוני תושבים.

"בואו נאמין", אמר מאדורו בהופעת הטלוויזיה שבה פירט את הצעדים הכלכליים שלו. "היו בטוחים שבמוקדם או במאוחר אנחנו נקצור ניצחונות כלכליים. אני מאמין בכם ומבקש את האמון שלכם".

חנויות כמעט ללא סחורה

בקראקס, בחלקים גדולים מהעיר, אין מים זורמים, וכמה מתחמי מגורים של עשירים קודחים מי תהום משלהם. בימי ראשון, קראקאס וערים רבות אחרות במדינה נראות כמו ערי רפאים. חנויות שהיו פתוחות בעבר סגורות היום ברובן: הבעלים חוששים שהן יוצפו על ידי קונים בפאניקה מההתייקרויות. תחנות הדלק, בניגוד לכך, עושות עסקים טובים כי רבים ממהרים למלא את מכלי רכביהם.

חוזה רמון פרז, סוחר ירקות, פתח את העסק שלו, אבל לא קיבל אספקה של סחורה טרייה. "אין כמעט סחורה, תסתכל על המדפים הריקים", הוא אמר. להערכתו תושבים רבים אוגרים מזון בציפייה למטבע החדש ולהתייקרויות. מריה דה פיגוראה, גם היא מוכרת ירקות, צופה תוהו ובוהו כאשר האמצעים החדשים של מאדורו יורגשו והורדת חמישה אפסים מהשטרות תבלבל את האנשים.

בריחת התושבים ממי שהיתה המדינה העשירה ביותר באמריקה הלטינית העלתה את המתחים במדינות השכנות, בייחוד בקרב המעמדות הנמוכים שצריכים להתחרות בפליטים שלהוטים לכל עבודה. בברזיל כינס אתמול הנשיא טמר ישיבת קבינט מיוחדת יום אחרי שאספסוף שהוסת על ידי דיווחי חדשות על שוד בידי פליטים ונצואלים שרף מחנה פליטים מוונצואלה.