יום בחיי מבקר מס הכנסה: מעטפות כסף ורופאת שיניים אלימה

במהלך מבצע ביקורת של מס הכנסה באשקלון והסביבה התברר כי 16% מהעסקים לא רשמו הכנסות כדין • באילו תירוצים יצירתיים נתקלו הפעם אנשי רשות המסים?

העלמת הכנסות / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
העלמת הכנסות / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

רשות המסים ממשיכה כל העת במבצעי ביקורת כנגד מעלימי מס והון שחור, ובדרך מתגלות כל העת שיטות חדשות וותיקות להעלמות כספים מהמדינה - וגם תירוצים מגוונים ואירועים לא נעימים בעבור מבקרי המס. הפעם, מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בערים אשקלון, אשדוד, קריית גת וקריית מלאכי חשף חלק מהשיטות, ואף הוביל את עובדי מס הכנסה לגילויי אלימות כלפיהם ממקור בלתי צפוי: רופאת שיניים.

הדרמה התרחשה בעת ביקורת במרפאת שיניים באשדוד. לקוחה שנצפתה יוצאת מהמרפאה נשאלה על-ידי המבקרים מה הסכום ששילמה בעבור הטיפול, והשיבה כי שילמה 900 שקל במזומן. במקביל נראתה רופאת השיניים כשהיא מכניסה את הכסף שקיבלה לתוך תיק, ואולם כאשר המבקרים הציגו את עצמם, הם הופתעו מתגובתה החריפה של רופאת השיניים, אשר פרצה בצעקות, סירבה להראות את תוכן התיק שלה למבקרים ואף תקפה אותם בדחיפות חזקות כדי שיצאו מן המרפאה.

מבקרי מס הכנסה קראו לשוטר ולצוות החקירות שהיו סמוך למקום האירוע, ובמקביל בעלת העסק הזמינה אמבולנס בטענה כי "היא לא מרגישה טוב ועומדת לחטוף אירוע מוחי". צוות מד"א הגיע למרפאה ולקח את רופאת השיניים, למיון ואולם הדבר לא עזר לה לחמוק מהשלכות מעשיה - צוות המבקרים הגיש נגדה תלונה במשטרה בגין האלימות שהפעילה כלפיהם, והתיק הועבר להמשך טיפול.

המקרה אירע בעת מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בתחום המסחר, השירותים והמקצועות החופשיים, אשר כלל 61 ביקורות, מהן עלה כי ב-16% מהעסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין.

במסגרת המבצע נתקלו עובדי יחידת הביקורת של מס הכנסה, שפעלו בהנחיית פקיד שומה אשקלון, גם באחת משיטות העלמת הכספים המוכרות יותר - מעטפות של כסף. במהלך ביקורת שנערכה במסעדה באשדוד נמצאו שתי מעטפות: באחת היו 3,300 שקל במזומן ובצ'קים, ובשנייה 200 שקל במזומן. כשנשאל על כך, מנהל המסעדה סיפק הסבר מפורט, שלא ממש התקבל על-ידי מבקרי המס: "לגבי המעטפה הראשונה אני צריך לבדוק מה זה מול מנהלת המכירות. לגבי המעטפה השנייה, האשראי לא עבר, אז לא הוצאתי קבלה, כי לא יכולתי לסגור את האירוע, והלקוח טס לחו"ל ואמר לי לשמור על הכסף עד שיחזור מחו"ל", אמר.

ובכך לא תמה הסאגה במסעדה: בהמשך הבדיקה במסעדה נמצאו צ'קים בסך 101,000 שקל שלא נרשמו בספרים, ובקלסר הזמנות נמצאו הזמנות שהתקבלו בסך 14,000 שקל שאף הם לא תועדו בספרי העסק. מנהל המסעדה שוב העביר את האחריות למנהלת המכירות וטען: "אני צריך לבדוק עם מנהלת המכירות, שכרגע לא עונה לטלפון".

עוד במהלך המבצע, בביקורת אצל קוסמטיקאית באשקלון לא נמצאו כלל ספרי עסק, אך מספירת ההכנסות שהיו במכון התגלו 1,850 שקל אשר בגינם אין כל תיעוד. בנוסף, בתצפית שנערכה במכון הקוסמטיקה נראתה לקוחה שמשלמת בתום טיפול 110 שקל, אותם הכניסה בעלת העסק היישר לארנקה. הקוסמטיקאית טענה בפני המבקרים: "פנקס הקבלות ויומן ההזמנות נמצאים אצלי בבית. מתוך 1,850 השקלים שמצאתם, קיבלתי 1,000 שקל מהבן שלי ו-850 שקל מלקוחות שלא רשמתי, כי פנקס הקבלות לא אצלי".

במקרה אחר, בדוכן אוכל באשקלון בו נערכה קניית ביקורת ב-88 שקל שלא נרשמה בקופה, וכן נמצאו 125 שקל עודפים בקופה, הסביר בעל הדוכן למבקרים: "בגלל הלחץ רשמתי בקופה בטעות 8 במקום 88, ולגבי העודף שהיה בקופה, התבלבלתי ולא רשמתי".