יגאל אהובי מוכר את השליטה ברבד ב-128 מיליון שקל

אהובי וצבי בירן מוכרים כ-57% מחברת הנדל"ן ליונל כהן, איציק עוז וחברת הדיור המוגן בית הזהב בפרמיה של 35% על מחיר השוק • לאחר מכירת השליטה, יישארו בידי אהובי כ-15% ממניות החברה

יונל כהן (מימין) ויגאל אהובי / צילומים: תמר מצפי, אביב חופי
יונל כהן (מימין) ויגאל אהובי / צילומים: תמר מצפי, אביב חופי

יזם הנדל"ן יגאל אהובי יוצא מהבורסה ומוכר את השליטה בחברת רבד  לקבוצת משקיעים הכוללת את יונל כהן, איציק עוז וחברת הדיור המוגן בית הזהב שבשליטת משפחת רובינשטיין ויונל כהן. קבוצת המשקיעים תרכוש כ-57% ממניות רבד, מידי אהובי וצבי בירן (שמחזיק כיום ב-7.8% ממניות החברה), בתמורה לסך כולל של כ-128 מיליון שקל. העסקה, שמועד השלמתה נקבע לעוד שלושה חודשים, נעשית לפי שווי חברה של כ-220 מיליון שקל, הגבוה בכ-35% משוויה בנעילת המסחר אמש. בעקבות היוודע העסקה נסקה היום מניית רבד בכ-20% במחזור גדול מהרגיל.

לאחר השלמת העסקה ימשיך אהובי להיות בעל עניין ברבד עם קצת פחות מ-15% ממניות החברה, כשלרוכשים תהיה זכות סירוב ראשונה לרכישת מניות אלה. כמו כן יתפטר אהובי מתפקיד יו"ר דירקטוריון רבד ולחברה ימונו דירקטורים מטעם הרוכשים. מנכ"ל רבד, שרון זכות, צפוי להמשיך להוביל את החברה, אותה הוא מנהל מאז 2012.

רבד - תעודת זהות
 רבד - תעודת זהות

מהביטוח לנדל"ן

קבוצת הרוכשים כוללת שני אנשי ביטוח ותיקים, שצברו הון רב מפעילותם, בעיקר בתחום הביטוח הפנסיוני. יונל כהן, שכאמור הוא גם בעל עניין בולט בחברת בית הזהב, החל את דרכו המקצועית כסוכן ביטוח. את הונו הראשון עשה במסגרת היותו מנכ"ל סוכנות הביטוח מבטח שמיר, שהייתה בבעלות מאיר שמיר ונמכרה לקבוצת מגדל. בקבוצת מגדל מילא כהן שורת תפקידים בכירים, ובראשם מנכ"ל הקבוצה כולה. לאחר שעזב את מגדל הוביל כמה השקעות, בין היתר בבית ההשקעות תמיר פישמן ובקבוצת הביטוח איילון, שם אף שימש כיו"ר חברת הביטוח, עד שמימש את החזקתו ויצא ממנה.

עוז עשה גם הוא הון רב מתחום הביטוח. הוא הקים ב-1992 את סוכנות אגם לידרים, יחד עם משה ששון. מדובר בקבוצת סוכנויות ביטוח מהמצליחות והגדולות בשוק הישראלי, כשהיא מרוויחה עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. עוז עדיין מחזיק במניות מיעוט באגם, שבשליטת קבוצת הפניקס, והוא מכהן כמנכ"ל משותף בה. הוא נמנה על צמרת מקבלי השכר בענף הביטוח כולו, כשבעבר ציינו כי צבר מאגם דיבידנדים ועלות שכר בהיקף מצטבר של עשרות רבות של מיליוני שקלים. הקודקוד השלישי בעסקה הוא חברת בית הזהב, שעוסקת בניהול ותפעול בתי דיור מוגן ובתי אבות סיעודיים באנגליה בשותפות עם רבד ושנסחרת בבורסה בשווי של כ-200 מיליון שקל.

רבד עצמה היא חברת נדל"ן שפועלת בתחום הנדל"ן המניב במערב אירופה ובישראל, בתחום בתי האבות באנגליה (מחזיקה ב-19 בתי אבות במדינה בשותפות עם בית הזהב), ובנדל"ן יזמי בישראל. מדובר בחברת נדל"ן קטנה יחסית, שמחזיקה כיום כ-10 נכסים מניבים בארץ ובחו"ל, שחלקם מיועדים למכירה, ושותפה בפרויקט המגורים אנטוקולסקי שבמרכז תל אביב.


ההכנסות ב-2017 גדלו, הרווח צנח

בסיכומה של 2017 רבד נהנתה מהכנסות של נכס חדש שרכשה בגרמניה, ותמך בצמיחה של 50% בסך הכנסותיה השנתיות, שהגיעו ל-37 מיליון שקל. אולם עלייה ניכרת בהוצאות המימון שלה הובילה לצניחה של כמחצית ברווחיה, שעמדו על כ-12 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של 2018 הכנסותיה של רבד נשחקו ב-40%, ל-6 מיליון שקל, כשהודות לשינוי בסעיפי שערוכי נכסים, מימון ורווחים מחברות כלולות היא הציגה רווח רבעוני של יותר מ-5 מיליון שקל. לאחרונה דיווחה החברה על הסדר אכיפה מינהלי בין רשות ני"ע לבין בעל השליטה אהובי והמנכ"ל זכות, בעניין "הפרה של פרט מטעה ברשלנות בדוח מיידי", כשהחברה שילמה במסגרת זו כמיליון שקל. לרבד שלוש סדרות אג"ח בהיקף נוכחי כולל של כ-200 מיליון שקל, הנסחרות בטווח תשואות של כ-1%-5%.