סין מנסה לבלום את הפיחות המהיר ביואן

הבנק המרכזי של סין מחזיר לעצמו את משקל היתר בקביעת ערך היואן, שהפך השנה לאחד המטבעות הגרועים באסיה

יחסי יואן-דולר / אילוסטרציה: Shutterstock
יחסי יואן-דולר / אילוסטרציה: Shutterstock

סין מגבירה את המאמצים לבלום את הפיחות המהיר של היואן. מדובר במפנה במדיניות, שמיועד להרתיע את בריחת ההון מהמדינה, ולהשתיק את הביקורת האמריקאית שלפיה בייג'ין מחלישה בכוונה תחילה את המטבע שלה, במסגרת מלחמת הסחר בין שתי המדינות.

מחלקת המסחר במט"ח בבנק המרכזי הסיני, "בנק העם", מסרה ביום שישי שהבנק שינה את מנגנון קביעת השער היציג היומי של היואן, כדי למנוע ירידה מהירה מדי של המטבע. השינוי, לפי ההודעה, הוא שהוחזר "גורם אנטי-מחזורי" למודל קביעת השער היציג.

הגורם או הכלי הזה, ששימש בעבר כמשקל נגד לכוחות השוק, מחזיר למעשה לבנק המרכזי את משקל-היתר שלו בקביעת ערך היואן. ההודעה על החזרתו מציינת מאמץ בהול יותר לחיזוק שער המטבע.

בתחילת אוגוסט חזר הבנק המרכזי והטיל מחדש דרישה שמייקרת את עלות ההימורים נגד היואן בשוק המט"ח. אנשי הבנק המרכזי גם מזהירים בנקים מסחריים ומשתתפי שוק נוספים מפני מסחר ספקולטיבי ביואן, לפי מקורות בשני הצדדים.

במשך רוב השנה נקט הבנק המרכזי גישה חופשית יותר כלפי שוק המט"ח, שהפיקוח עליו הדוק מסורתית, גם כשהיואן איבד 10% מערכו מול הדולר האמריקאי באפריל-אוגוסט (עד מחצית החודש).

היחלשות יואן מעוררת מחדש חששות שעסקים ויחידים ינסו להוציא כסף אל מחוץ לסין. ממשל טראמפ, מצדו, חושד שהסינים רוצים מטבע חלש יותר, כדי לסייע ליצואנים שלהם ולהקל את האפקט השלילי של מכסים שהטילה ארה"ב. טראמפ מתח ביקורת על המניפולציה המחודשת לכאורה בשער המטבע הסיני בשבוע האחרון.

אחד המטבעות הגרועים באסיה

ירידת היואן מול הדולר הופכת אותו לאחד המטבעות הגרועים ביותר באסיה השנה. ביום שישי ננעל היואן בשער של 6.8789 לדולר במסחר בסין, קרוב לרמת השפל השנתית שלו.

עם הצטננות הכלכלה הסינית, והחולשה בכל המדדים, מהשקעות במפעלי תעשייה עד מכירות לצרכן, הרשויות מקלות את האשראי ומעודדות עוד הוצאה כדי לתמוך בצמיחה. התנאים הללו מחלישים את המטבע.

נוסף על כך, מלחמת סחר רחבה עם ארה"ב מאיימת להחליש את היצוא הסיני, מנוע הצמיחה העיקרי בשנה האחרונה, ולפגוע באמון כולל בכלכלת המדינה.

בשבוע שעבר הסתיים סבב חדש של שיחות סחר בין הצדדים, ללא כל סימן של התקדמות לקראת הסדר. כעת סביר יותר שממשל טראמפ יקדם את תוכניתו להכריז מכס על יבוא בסך 200 מיליארד דולר מסין, ולהסלים את מלחמת הסחר, שמקיפה עד כה מכס על 50 מיליארד דולר במוצרים משני הצדדים.

לפני תחילת סבב הדיונים בוושינגטון ביום רביעי שעבר, דוברים בשני הצדדים מסרו שהם מוכנים לדון במדיניות המט"ח הסינית. לא ברור אם הנושא אכן עלה במהלך הדיונים.

ממונים סינים אומרים שהמהלכים האחרונים להגנה על היואן מראים שהבנק המרכזי חושש מפיחות מהיר שעלול להצית בריחת הון מסיבית מהמדינה - כפי שקרה בסוף 2015 וב-2016. לפי שעה, הנתונים הרשמיים מראים שתנועות ההון שחוצה את גבולות סין מאוזנות במידה רבה, אבל החשש הוא שזה ישתנה מהירות אם הפיחות יימשך בקצב הנוכחי שלו. בריחת הון מוגברת עלולה ליצור בעיית נזילות במערכת הפיננסית הסינית, שכבר נאבקת בעלייה בחדלות פירעון.