לא רק הכללית מחפשת מנכ"ל, גם מנכ"ל מאוחדת עוזב

מנכ"ל קופת החולים השלישית בגודלה יסיים בקרוב את תפקידו לאחר שש שנות כהונה • בבורסת השמות להחלפתו: מנהל מחוז ירושלים של מאוחדת וסמנכ"לית הכספים לשעבר

 זאב וורמברנד  / צילום: תמר מצפי
זאב וורמברנד / צילום: תמר מצפי

מספר שבועות לאחר שקופת החולים הגדולה בישראל, שירותי בריאות כללית, נאלצה להתחיל ולחפש מנכ"ל חדש, בעקבות התפטרותו של המנכ"ל נועז בר ניר, גם קופת חולים מאוחדת צפויה לצאת להליך איתור מנכ"ל, וזאת בעקבות סיום תפקידו של המנכ"ל המכהן זאב וורמברנד בקרוב, לאור העובדה שכהונתו לא תוארך שוב.

בסביבת הקופה מסבירים שמדובר על "פרידה טבעית" לאחר כהונה ארוכה שלו כמנהל, שהגיע לקופה על מנת לשקמה לאחר דוח מבקר המדינה מ-2010, אז פרסם המבוקר דוח ביקורת מיוחד שבמרכזו עמדה קופת-חולים מאוחדת ושהוגדר כ"אחד הדוחות החמורים של מבקר המדינה מאז ומעולם", ושתיאר שורה של שחיתויות ניהוליות ואישיות בקופה השלישית בגודלה בישראל, שמונה לה דירקטוריון ציבורי חדש באמצע 2017.

וורמברנד ישלים בסוף השנה שש שנות כהונה והוא צפוי לסיים אז את תפקידו לאחר ששיקם את הקופה, שהייתה במצב קשה. בעבר הוא כיהן כמנכ"ל קופת חולים כללית במשך כחמש שנים ולאחר מכן כמנכ"ל אלון החזקות ומגה. עם סיום תפקידו, ערב קריסת מגה, הוא מונה לתפקיד מנכ"ל מאוחדת בתקופת שרת הבריאות הקודמת, יעל גרמן.

על פי גורמים מעורים, בתקופה האחרונה החל וורמברנד לגשש את דרכו מחוץ למאוחדת, כשיש הגורסים כי בשבועות האחרונים אף נבדקה האפשרות כי יחזור לכהן כמנכ"ל כללית. עם זאת, נראה כי וורמברנד ככל הנראה יפנה לכהונה כיו"ר דירקטוריון בתחום התרופות או הציוד הרפואי. לפני כשנה מונה וורמברנד כדח"צ בבזק מטעם הגופים המוסדיים וכן הוא מכהן כדירקטור בישרס שבשליטת שלמה איזנברג.

ככל הידוע, בין המתמודדים ששמם נבחן עתה ביחס לתפקיד מנכ"ל מאוחדת עשויים להיות גם חלק מאלו שמתמודדים כעת על תפקיד המנכ"ל בכללית. בין היתר הועלו בבורסת השמות לתפקיד מנכ"ל מאוחדת שמותיהם של סיגל רגב-רוזנברג, שבעבר הלא רחוק הייתה סמנכ"לית הכספים במאוחדת, אותה עזבה לטובת תפקיד סמנכ"לית בכללית. על פי הערכות, היא זכתה להערכה רבה במאוחדת וידוע כי חברי הדירקטוריון הביעו צער על עזיבתה, ואף ניסו להניאה מכך. גם שמו של סמנכ"ל הכספים של ככלית, המכהן היום כמנהל מחוז הצפון, אלי כהן, מוזכר כמועמד אפשרי.

עוד על פי הערכות, מתוך מאוחדת המועמד הבולט הוא טל שאול, שכיהן עד לאחרונה כמנהל מחוז ירושלים - המחוז הגדול של מאוחדת, אליה הוא הגיע מהשב"כ. על פי גורם מעורה, לשאול מערכת יחסים טובה עם הציבור החרדי. גם בקרב אנשי משרד הבריאות לשעבר ישנם לא מעט מועמדים טבעיים לתפקיד כשבשוק יש הגורסים שבין אלה שעשויים להתאים לתפקיד נמנה גם עו"ד יואל ליפשיץ, שכיהן כסמנכ"ל פיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, ושמכהן כעת כמנכ"ל חברת לביא מדטק. בורסת השמות כוללת גם את שמה של סמנכ"לית פיקוח נוספת בעבר: רות רלבג, המכהנת כיום כסמנכ"לית בית החולים שערי צדק.

ככל הידוע, יו"ר דירקטוריון מאוחדת, אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה בעבר, היה שמח לראות בתפקיד אחד מיוצאי משרד האוצר, המכיר את שוק הבריאות. שם מסוים שעלה בהקשר זה הוא זה של יעל אנדורן, מנכ"לית האוצר בעבר, ומי שהייתה בעבר סגנית הממונה על תקציבים לרבות תקציבי הבריאות. בימיה באוצר היא וגבאי הכירו, כאשר השניים היו ממייסדי קרן הריט מגוריט ועד לפני כשנה, בדירקטוריון קרן הריט. ואולם, גורם מעורה העריך כי הסיכוי שאנדורן תחזור לתפקיד ניהולי במגזר הציבורי הינו קלוש, ויש סיכוי גבוה יותר קיים כי יוצא האוצר, הראל בלינדה, יבחר להתמודד. הוא כיהן כסגן הממונה על התקציבים, לאחר מכן כסמנכ"ל כספים של חברת חשמל וכמנהל מחוז בקופת חולים לאומית. כעת בלינדה עומד בראש איגוד קופות החולים.

לאחרונה דווח כי אמיר לוי, לשעבר הממונה על התקציבים באוצר, מתמודד על תפקיד מנכ"ל שירותי בריאות כללית, שהתפנה לאחר עזיבתו המפתיעה של בר ניר, בתום קדנציה קצרה וסוערת. על פי אותם הדיווחים, ועדת האיתור בראשות יו"ר הדירקטוריון הכללית בחנה לתפקיד מספר מועמדים ובהם מנהל בית החולים סורוקה אהוד דודסון, מנהל מחוז חיפה בכללית רו"ח אלי כהן, סמנכ"ל וראש חטיבת התכנון בכללית סיגל רגב רוזנברג, המנכ"ל לשעבר של קבוצות הביטוח מנורה מבטחים והראל מוטי רוזן ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר איתן חי עם.

קופות החולים מספקות למבוטחיהן שירותים רפואיים בסיסיים על פי סל שקובעת המדינה, וכן תוכניות הכוללות שירותי בריאות נוספים שניתנים תמורת תשלום נוסף, לבחירת חבר הקופה (הנקראים שב"ן - כמו המושלם ודומיו). הכללית הינה קופת החולים הגדולה בישראל, כשאחריה מכבי שירותי בריאות. הקופה השלישית בגודלה היא מאוחדת כשלאומית סוגרת את הרשימה.